|
کدخبر: 81588

احتمال آزادسازی خرید و فروش مسکن ملی

در شرایطی که برخی خبرها از خرید و فروش کد رهگیری برای ثبت نام طرح ملی مسکن حکایت دارد، معاون وزیر راه گفت: احتمال آزادسازی خرید و فروش مسکن ملی در سال‌های آینده و پس از این که متقاضی امکان انتخاب واحد را داشته باشد، وجود دارد.

گسترش نیوز- اوایل دی ماه بود که برخی رسانه‌ها از خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن خبر دادند که گاه نرخ آن به ۱۵۰ میلیون تومان هم می‌رسید. همان زمان، وزیر راه با واکنش شدید درباره این موضوع، هشدار داد که این کار تخلف بوده، اساساً امتیاز مذکور قابل معامله نیست و حتی ممکن است به حذف فرد متخلف از سامانه مسکن ملی بینجامد. با این حال، هنوز این ابهام وجود داشت که دولت چگونه می‌خواهد جلوی خرید و فروش واحدهای مسکن ملی را بگیرد؟

maskan456.jpg

چرا که در دوره قبل، واحدهای مسکن مهر نیز به رغم وجود چنین ممنوعیتی، در نهایت قابل خرید و فروش شدند.دیروز معاون وزیر راه توضیحاتی داد که نشان می‌دهد احتمال آزادسازی خرید و فروش این واحدها - نه کدهای رهگیری- در آینده وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود محمودزاده درباره ممنوعیت فروش امتیاز مسکن ملی گفت: علت این ممنوعیت این است که هنوز چیزی واگذار نشده که متقاضیان بخواهند آن را خرید و فروش کنند. ممکن است با تجربه‌ای که در ممنوعیت فروش امتیاز مسکن مهر وجود داشت و سبب شد بازار سیاه برای آن ایجاد شود، پس از آن که ساخت واحدهای مسکن ملی به یک مرحله‌ای برسد که متقاضی امکان انتخاب واحد داشته باشد، خرید و فروش آن را آزاد کنیم. اما این موضوع بیش از یک سال و نیم زمان می‌برد. وی خاطرنشان کرد: آن چه اکنون خرید و فروش می‌شود، کد رهگیری ثبت نام این طرح است که هیچ ارزشی ندارد و چه بسا ممکن است ثبت نام کننده، صلاحیت دریافت مسکن در این طرح را نداشته باشد و درخواست وی رد شود. به این ترتیب پولی که خریدار بابت دریافت کد رهگیری به ثبت نام‌کننده پرداخت کرده، از بین می‌رود. معاون وزیر راه در بخش دیگری از سخنان خود، درباره اظهارات رئیس‌جمهوری در مجمع عمومی بانک مرکزی که خواستار واگذاری رایگان اراضی دولتی به سازندگان برای ساخت مسکن شده بود، گفت: این سخنان رئیس‌جمهوری در خصوص پروژه‌های مشارکتی است؛ نظر رئیس‌جمهوری این است که اول زمین به رایگان به انبوه سازان داده شود سپس سهم دولت به شکل واحد مسکونی از سازنده بازپس گرفته شود. وی افزود: وزارت راه و شهرسازی نیز در بخشی از پروژه‌های مسکن ملی به این صورت عمل کرده که به پروژه‌های مشارکتی مشهور است. به گفته محمودزاده ۷۰ هزار واحد (از مجموع ۴۰۰ هزار واحد) مسکن ملی، مشارکتی است و کار ساخت ۴۰ هزار واحد آن آغاز شده است.

منبع: خراسان

ارسال نظر