|
کدخبر: 85272

فرهنگیان، ۷۰ درصد عوامل اجرایی انتخابات

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از ماموریت‌های ما کمک به برگزاری انتخابات با تمام امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش است.

گسترش‌نیوز: وی عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد عوامل اجرایی انتخابات از همکاران ما هستند چه به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رای و چه در بخش نظارتی؛ در تهران بیش از ۶۰ درصد مدارس ما با همه تجهیزات و امکانات به عنوان اماکن اخذ رای در اختیار وزارت کشوراند. از آن سو برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانش آموزان، رای اولی ها، والدین و معلمان در مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش می‌کنیم.

علیرضا کاظمی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع "انتخابات و مجلس در نگاه نسل نو" به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه آموزش و پرورش دو ماموریت برای خود در حوزه انتخابات تعریف کرده است گفت: تعریف اول اینکه انتخابات را از مصادیق تربیت اجتماعی دانش آموزان می‌دانیم. از منظر سندتحول و اهداف دوره‌های تحصیلی، یکی از ساحتهای تربیتی مهم، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است و فرآیندی که تعریف کردیم هم در قالب برنامه درسی ملی و آشنایی دانش آموزان با نهادهای مدنی و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و هم در فعالیت‌هایی که در قالب تمرین عملی شکل می‌گیرد دنبال می‌شود.

وی افزود: ما انتخابات شوراهای دانش آموزی را داریم که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند و خروجی نهایی آن مجلس دانش آموزی با ۱۵۰ نماینده منتخب و برگزیده کشوری است که از کف مدارس بالا می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه ماموریت دومی که در وزارت آموزش و پرورش برای خودمان تعریف کرده‌ایم کمک به برگزاری انتخابات با تمام امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش است عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد عوامل اجرایی انتخابات از همکاران ما هستند چه به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رای و چه در بخش نظارتی؛ در تهران بیش از ۶۰ درصد مدارس ما با همه تجهیزات و امکانات به عنوان اماکن اخذ رای در اختیار وزارت کشوراند. از آن سو برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانش آموزان، رای اولی ها، والدین و معلمان در مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰ هزار نفر در قالب انتخابات عضو شورای دانش آموزی مدرسه می‌شوند گفت: کارکرد اصلی مجلس دانش آموزی نیز، کارکرد تربیتی است. به دنبال ایجاد مهارت‌های اجتماعی در طیف وسیعی از دانش آموزان هستیم. این مشارکت در تقویت اعتماد به نفس، مهارت‌های ارتباطی، روحیه انتقادی و پرسشگری و مطالبه گری دانش آموزان اثر دارد. اعضای هیات رئیسه مجلس دانش آموزی مشاور وزیر هستند و این در فرآیند تصمیم گیری‌های کلان موثر است.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار طرح مجلس دانش آموزی استان را کلید می‌زنیم گفت: مجلس یک کارکرد ملی دارد و در هر دوره یک سند مهم تصویب کرده‌اند که از جمله آنها سند ملی حقوق دانش آموزی است که در دستور کار شورای‌عالی آموزش و پرورش قرار دارد. سند این دوره نیز پیرامون سلامت روان دانش آموزان است که حائز اهمیت است.

کاظمی درباره حق الزحمه فرهنگیان که در بخش اجرایی انتخابات مشارکت دارند گفت: مسئولیت اجرا بر عهده وزارت کشور است و آنها حق الزحمه را می‌پردازند، نظارت نیز بر عهده شورای نگهبان است. اطلاعات دقیقی ندارم که چقدر زمان می‌برد اما این حق الزحمه پرداخت می‌شود و چندان تاخیر ندارد و امیدواریم امسال هم به موقع‌تر از هر زمان دیگری تسویه شود.

وی افزود: اگر خواسته باشیم مجلس دانش آموزی را جدی بگیریم همین فرآیند توجه به اندیشه‌های نو را باید طی کنیم و به هر میزان به این نیازها بیشتر توجه کنیم می‌توانیم موفق تر عمل کنیم. باید به کارکردهای گروهی، تیمی و تشکیلاتی دانش آموزان توجه کنیم و هرچه قدربتوانیم برای آنها در ابعاد مختلف نقش تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه شعار ما این است که هر دانش آموز یک تشکل و یک نقشه گفت: در این صورت دانش آموزان می‌توانند برای جامعه شان مفیدتر و موثرتر باشند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر