|
کدخبر: 128895

وجود ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی مس در اردبیل!

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اردبیل با دارا بودن ذخایر فراوان فلزات معدنی، قابلیت راه اندازی مس سرچشمه دیگری در کشور را دارد.

معدن وجود ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی مس در اردبیل!

ابراهیم علی مولا بیگی ظهر پنجشنبه در دیدار با استاندار اردبیل با هدف بررسی قابلیت‌های این استان در حوزه اکتشاف معادن، تمرکز زدایی و واگذاری امور به استان‌ها را باعث پیشرفت و سریع کارها و نتیجه دهی متناسب با نیاز منطقه عنوان کرد و گفت: طبق نتایج حاصله از تفویض اختیارات به استان‌ها، تصمیم بر این شده که مسائل و مشکلات موجود در بحث معادن در مرکز استان‌ها با اختیاراتی که سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها داده شده حل شود و انقلاب معدنی در کشور اتفاق بیافتد.

وی بر ضرورت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در اکتشافات و استخراج مواد معدنی تاکید کرد و گفت: ما اجازه نداریم به هر قیمت ممکن عملکرد خود بالا ببرم در صورتیکه که محیط زیست و منابع طبیعی را تخریب کنیم و آمار را بالا برده و از سویی حقوق دیگران را تضییع کنیم.

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت‌، احیا و بازسازی محیط زیست پس از انجام اقدامات اکتشافی را اولویت اصلی در بحث معادن عنوان کرد و افزود: در کشورهای دیگر حتی در داخل و حاشیه شهرها فعالیت معدنی صورت می‌گیرد از جمله استرالیا و کانادا که مهد معادن دنیا محسوب می‌شوند، محیط زیست، منابع طبیعی و صنعت و معدن جدای از هم نیستند بلکه این دو ارگان در دل وزارت صنعت و معدن این کشورها قرار دارند

مولا بیگی ادامه داد: در این کشورها در صورت تخریب محیط زیست پس از تکمیل فعالیت‌های معدنی، دوباره همان مکان احیا و بازسازی شده و کوچک‌ترین تخریبی متوجه محیط زیست و منابع طبیعی نمی‌شود و این امر باعث شده ممانعتی در صدور پروانه اکتشاف وجود نداشته باشد.

وی گفت: در این کشورها پاسخ منفی در کارهای معدن دریافت نمی‌شود چرا که کارها اصولی و بدون کمترین آسیب به اراضی ملی انجام می‌شود، چون تمام فعالیت‌ها مشروط بر بازسازی قانون گذاری شده و اجرا می‌شود.

در بحث تعامل امور معادن با محیط زیست خلاء قانونی نداریم مشکل در خلاء اجرایی است

مولا بیگی گفت: در ایران در خصوص معادن و حفظ محیط زیست خلاء قانونی وجود ندارد بلکه اجرای دقیق قانون و تعامل بهینه ادارات با یکدیگر، حلقه مفقوده فعالیت‌های معدنی در ادارات به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت‌، به پتانسیل‌های بالای استان اردبیل در خصوص معادن اشاره کرد و گفت: در بخش اکتشافات از ۳ سال پیش پس از بیان مسئله پهنه، در هر استان ۲۰ درصد مساحت به گروه ششم معادن که شامل فلزات است اختصاص داده شده است که این رقم در استان اردبیل نزدیک به ۳۰ درصد مساحت کل استان در قالب ۴۵ پهنه به شرکت‌های مربوطه واگذار شده است.

وی گفت: نتیجه این واگذاری معرفی ۲۰ منطقه امید بخش با صدور ۱۲ پروانه اکتشاف در استان اردبیل است که عمده هدف این فعالیت، اسکن مناطق مختلف کشور از لحاظ وجود پتانسیل‌های منطقه‌ای بود که متأسفانه نتیجه مدنظر حاصل نشد و از ۲۵۷ پهنه به مساحت ۸۵۰ هزار کیلومتر مترمربع، تنها ۷۰ مورد پروانه اکتشاف صادر شده که انتظار ما بالای ۱۰۰۰ پروانه بود که نیاز مبرم همکاری ادارت مربوطه در صدور پروانه اکتشاف را می‌طلبد.‌

مولا بیگی خاطرنشان کرد: در صدور پروانه اکتشاف در بخشی از این پهنه‌ها، ادارات محیط زیست و سایر ارگان‌های مرتبط مخالفت کردند و دلیل عمده آن هم تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی و عدم احیا و بازسازی پس از اکتشاف است.

اردبیل ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی با ارزش را در خود ذخیره دارد

وی به معادن مشهور به "جنگل آسمانی" اردبیل اشاره کرد و گفت: این معادن با مطالعات اساسی صورت گرفته مشخص شده است که از پتانسیل بالایی برخوردار است و ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی مس در خود ذخیره دارد.

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: قطعاً با بهره برداری از این معدن عظیم، مس سرچشمه دیگری در استان اردبیل پدید خواهد آمد که بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال در استان اردبیل با رقمی بالغ بر ۵۰ هزار شغل تا پایان فرایند تولید «کنسانتره و مس کاتد» ایجاد می‌شود به طوری که در حوزه صنعت و معدن به ازای هر یک شغل مستقیم ۱۰ شغل غیر مستقیم نیز ایجاد می‌شود و از این بابت دسترسی به ۵۰ هزار شغل غیرممکن نیست.

۳۰۰ هزار کیلومتر از مساحت کشور آزاد می‌شود

مولا بیگی از پیگیری امضا بخشنامه‌ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: اگر این بخشنامه به امضا برسد پهنه‌های معدنی که از ۶ یا ۷ سال پیش واگذار شده و می‌بایست فقط ۲ سال در اختیار بهره بردار باقی می‌ماند، تعیین تکلیف می‌شد که متأسفانه این پهنه‌ها در اختیار سازمان‌های دولتی و خصوصی مانده و بعد از ۷ سال این اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: در کشور معادنی هم به عنوان معادن محبوس مانده داریم که حدود ۱۰ سال بلاتکلیف مانده است که با این بخشنامه امیدواریم ظرف ۲ یا ۳ ماه آینده ۵۹ پهنه معدنی در کشور آزاد شود که این پهنه‌ها حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را شامل می‌شود و نیز در بخش مجوزهای محبوس مانده نیز بالغ بر ۱۰۰ فقره پروانه اکتشاف، گواهی کشف و بهره برداری لغو می‌شود که مساحتی حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر مربع آزاد می‌شود.

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از آزادسازی ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور خبر داد و گفت: این مساحت از کشور در حبس مجوزهایی که از ۱۰ سال گذشته بلاتکلیف مانده و کاری صورت نگرفته در قبال امضا این بخشنامه آزاد خواهد شد.

عقیق نمین از مغفولیت ملی تا شهرت بین المللی

در ادامه مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به وجود نعمت خدادادی دیگری در استان اردبیل از جمله معدن عقیق در شهرستان نمین اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته، قلب عقیق کشور در اردبیل یافته شده که مهد این سنگ قیمتی، شهرستان نمین است.

مجید پورمقدم بر ضرورت برند سازی جهانی این معدن ارزشمند تاکید کرد و گفت: در کنفرانس گوهر سنگ‌های شاهرود در دی ماه ۹۸، نمایشگاه جانبی به معرفی عقیق نمین پرداخته شد که از استقبال بی نظیر بازدید کنندگان برخوردار بود و در راستای این نمایشگاه سرمایه گذار خوبی برای بهره برداری از این سنگ قیمتی پیدا کردیم و مراحل مشارکت و زمینه برای تفاهم نامه و توافقات تفصیلی انجام شده و به لحاظ آغاز این معرفی با ویروس کرونا، کارها به تعویق افتاده ولی در پی انعقاد این تفاهم نامه هستیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تحریر مقاله ISI با موضوع "عقیق نمین از مغفولیت ملی تا شهرت بین المللی"، اشاره کرد و گفت: در این مقاله تاکید شده که عقیق ارزشمند اردبیل باید ثبت جهانی شود.

وی از ثبت ملی عقیق نمین در سازمان توسعه تجارت خبر داد و افزود: عقیق نمین در بین دیگر عقیق‌های کشور از زیبایی و ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و با آغاز اکتشاف این معدن، رونق خوبی در اقتصاد و اشتغال استان ایجاد می‌شود.

تفیض امور به استان‌ها باعث تسریع فعالیت‌ها می‌شود

در ادامه استاندار اردبیل بر ضرورت نگاه جدی دولت در بحث معدن اشاره کرد و گفت: در بحث معدن هر چقدر کار شود شاهد پیشرفت بیش از پیش خواهیم بود و بازدهی چند برابری برای منطقه ارائه می‌دهد.

اکبر بهنام جو بر ضرورت حفظ و صیانت از منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: به بهانه معادن نباید اراضی ملی، جنگل‌ها و محیط زیست تخریب و به حال خود رها شود بلکه کارهای اکتشاف همراه با بازسازی و احیای منابع طبیعی هم راستا با یکدیگر پیش رود.

وی گفت: هر چقدر واگذاری امور به استان‌ها بیشتر باشد مسیر روان تر و دولت و مردم ذینفع خواهند بود، در حقیقت اگر استان‌ها اختیار بیشتری داشته باشند می‌توانند به سرعت تصمیم گرفته و عملکرد خود را بهبود بخشند.

کارگاه معدن عقیق نمین از اشتغال زایی ۳۰۰ نفری برخوردار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در این جلسه گفت: کارگاه معدن عقیق نمین با دارا بودن ظرفیت عظیم و منحصر به فرد کشوری اشتغال زایی ۳۰۰ نفری برای استان فراهم می‌کند.

رامین صادقی استفاده از معادن و بهره برداری بهینه از آنها را راهی برای مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، در خصوص دور زدن تحریم‌ها، فعال سازی و استفاده بهینه از معادن با ارزش در دستور کار است و در استان اردبیل عقیق نمین از این ظرفیت عظیم برخوردار است.

وی گفت: طبق هم اندیشی با مسئولین مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذار برای پروژه اکتشاف عقیق نمین انتخاب شده که ظرف ۲ هفته آینده برنامه اجرایی خود را ارائه خواهد داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از اختصاص محل کارگاه این پروژه در بقعه شیخ صفی الدین اردبیل خبر داد و گفت: سرمایه گذار معدن عقیق نمین بر اشتغال ۳۰۰ نفر تعهد کرده که در طول اجرای این طرح امکان افزایش اشتغال نیز خواهد بود.

صادقی به وجود سرشار فلزات مس، سرب و مولیبدن در معادن مشگین شهر، کوثر و حوزه قزل اوزن اشاره کرد و گفت: معادنی که از ارزش بالایی برخوردار بوده ولی بهره برداری با درصد کمتر و سرعت کار پایین‌تر در این معادن وجود داشته باشد پروانه سرمایه گذار مربوطه لغو و مابقی امور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

صدور ۲۱۰ پروانه بهره برداری از معادن در اردبیل / ۱۲۰ پروانه فعال هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از احصای معادن راکد در استان اردبیل خبر داد و گفت: معادنی که به صورت راکد بود شناسایی و مشخص شده و پس از رفع معارضه، در قالب نامه‌ای به استان‌ها اطلاع رسانی شده که آماده واگذاری به سرمایه گذاران در راستای استخراج معادن منجمد هستیم در حالی که ۲۱۰ پروانه بهره برداری در استان اردبیل صادر شده و از این تعداد، ۱۲۰ مورد فعال است و بخشی نیز در مرحله برگزاری مزایده است.

 

منبع: مهر

ارسال نظر