|
کدخبر: 290793

خرید داکت اسپلیت از TTM

داکت اسپلیت اینورترنوعی کولر گازی است که مانند هر کولر گازی دیگری از چند قسمت مانند کمپرسور، لوله مو، کندانسور و اواپراتور تشکیل شده است. تفاوت این نوع داکت اسپلیت اینورتردر استفاده از نوع متفاوتی از کمپرسور است.

هنگامی‌که اتاق به دمای مطلوب می‌رسد، دستگاه اینورتر سرعت موتور را کاهش می‌دهد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود و دمای مورد نظر حفظ شود. تفاوت این است که در داکت اسپلیت اینورتر از کمپرسور سرعت متغیر (اینورتر) استفاده می‌شود. به طور کلی یک داکت اسپلیت از دو مجموعه داخلی و خارجی تشکیل شده است که همانطور که گفته شد مهمترین اجزای آن کمپرسور، لوله مو، کندانسور و اوپراتور است. جدا از نوع کمپرسور به کار رفته در آن، داکت اسپلیت اینورتر هیچ تفاوتی با سایر سیستم های اسپلیت کانال ندارد. در این محصول از اینورتر اینوت استفاده می وشد. برای خرید این محصول با نمایندگی اینورتر اینوت تماس بگیرید.

در داکت اسپلیت اینورتربه دلیل تفاوت در نوع کمپرسور، گاز سازگاری بیشتری با محیط دارد و در واقع این نوع دستگاه ها به اصطلاح دوستدار محیط زیست هستند.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت اینورتر

در داکت اسپلیت استاندارد از کمپرسورهایی استفاده می‌شود که زیر بار قرار گرفته و برق زیادی مصرف می‌کنند. در چنین سیستم هایی، هنگامی که کمپرسور روشن است، حدود 16 آمپر جریان (مثلاً میتسوبیشی اسپلیت داکت 24000) از برق ساختمان می‌گیرد. حال فرض کنید دمای اتاق را روی 25 درجه تنظیم کرده اید. پس از مدتی فعالیت و تبادل دمای اتاق، داکت اسپلیت بلافاصله پس از رسیدن به دمای اتاق تنظیم شده کمپرسور را خاموش می کند. حال اگر به هر دلیلی دمای اتاق دوباره گرم یا سرد شود، کمپرسور دوباره شروع به کار کرده و با قدرت 16 آمپر به کار خود ادامه می‌دهد.

اما در کمپرسور اینورتر سرعت چرخش موتور متغیر است. در این سیستم های داکت اسپلیت اینورتر هنگام روشن کردن دستگاه، کمپرسور بلافاصله نیازی به برق 16 آمپری ندارد و به تدریج با جریان کم (مثلاً 9 آمپر) شروع به کار می‌کند و در صورت نیاز از برق بیشتری برای تغذیه استفاده می‌کند. بنابراین داکت اسپلیت اینورتر با نصف توان مصرفی کمپرسورهای معمولی کار خود را انجام می‌دهند و بر خلاف کمپرسورهای معمولی پس از رسیدن به دمای مطلوب خاموش نمی‌شوند. در عوض، هوشمندانه و با مصرف برق کم 4 آمپر به کار خود ادامه می‌دهد، بنابراین دمای اتاق تغییر چندانی نمی‌کند.

سیستم Vrf

VRF (مخفف Variable Refrigerant Flow) یکی از پیشرفته ترین سیستم های تهویه مطبوع مناسب برای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری است که با نام VRV (مخفف Variable Refrigerant Volume) نیز شناخته می شود.

سیستم Vrf متشکل از یک یونیت خارجی (یک واحد چگالش متشکل از یک کمپرسور و یک کندانسور) نصب شده در محیط باز خارج از ساختمان و چندین واحد داخلی (تهویه) نصب شده در داخل ساختمان و در فضاهای مختلف.

نحوه عملکرد سیستم VRF

در این سیستم Vrf مبرد مایع ناشی از تراکم در یونیت خارجی به شاخه های مختلف تقسیم شده و به یونیت داخلی رفته و پس از عبور از شیر انبساط وارد کویل خنک کننده DX می شود. از طرفی هوای ورودی به یونیت داخلی سیستم Vrf (هوای اتاق) از سیم پیچ عبور کرده و پس از کاهش دما به داخل اتاق دمیده می شود. بنابراین چرخه تبرید (Carnot) در سیستم های VRF استفاده می شود.

در فناوری سیستم Vrf به دلیل استفاده از کمپرسورهای دیجیتال یا کمپرسورهای اسکرول اینورتر، دبی مبرد ورودی به واحدهای کویل داخلی می تواند متفاوت باشد. به این ترتیب با تغییر دبی مبرد به راحتی می توان دمای هر فضا را جداگانه کنترل کرد. واحدهای داخلی سیستم VRF کاملاً شبیه به فن کویل هستند. با این تفاوت که به جای آب، مایع خنک کننده در داخل لوله سیم پیچ جریان دارد.

چیلر اسکرال و چیلر اسکرو

چیلر اسکرال و چیلر اسکرو زیرمجموعه ای از چیلرهای تراکمی هستند که با توجه به نوع کمپرسور به کار رفته در آنها نامگذاری می‌شوند. یکی از عوامل طبقه بندی چیلرهای تراکمی، نوع کمپرسور انتخاب شده توسط طراحان و سازندگان است.

کمپرسور عنصری است که با ایجاد اختلاف فشار (از طریق تراکم)، باعث گردش جریان مبرد در سیکل تبرید فشرده سازی بخار می‌شود. بنابراین داشتن تجهیزات تراکمی تبرید از جمله انواع سردخانه های تراکمی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و همواره مورد توجه بسیاری قرار می‌گیرد.

انواع کمپرسورها و کولرهای تراکمی عبارتند از:

  • روتاری

  • یک طومار

  • متقابلا

  • پیچ

  • سانتریفیوژ

در این میان می‌توان گفت که کمپرسورهای اسکرال و اسکرو در سال های اخیر به پرکاربردترین کمپرسور در تبرید تراکمی تبدیل شده‌اند. در محدوده معینی از ظرفیت های خنک کننده (معمولاً بین 70 تا 840 کیلو وات) می‌توان از هر دو کمپرسور در ساخت دستگاه های برودتی مانند چیلر اسکرال و چیلر اسکرو استفاده کرد.

چیلر اسکرال

کمپرسورهای اسکرال اغلب در چیلر اسکرال هوا خنک (5-100 کیلووات در هر کمپرسور) و به ویژه در پروژه های تهویه مطبوع استفاده می‌شوند. این کمپرسورها دارای دو سیم پیچ هستند که باعث افزایش فشار مبرد می‌شود. معمولا یکی از آنها ثابت است و دیگری بدون چرخش در یک دایره می‌چرخد. بنابراین پس از دمیدن گاز مبرد به داخل سیم پیچ ثابت، گاز در اثر چرخش سیم پیچ بین دو سیم پیچ متراکم می‌شود و در نهایت تحت فشار از مرکز سیم پیچ ثابت خارج می‌شود.

چیلر اسکرو

کمپرسورهای اسکرو اغلب با توان بالا (70 تا 1070 کیلو وات در هر کمپرسور) و همچنین برای تهویه مطبوع صنعتی و خنک کنندگی در چیلر اسکرو استفاده می‌شوند. این کمپرسورها از دو پیچ (اسکرو) برای فشرده سازی گاز مبرد استفاده می‌کنند. به گونه ای که همزمان سیم پیچ گاز ورودی در فضای بین دو حلقه محبوس شده و با آنها می‌چرخد. سپس پس از افزایش فشار، در خروجی سنسور تخلیه می‌شود.

سخن پایانی

انتخاب تجهیزات تهویه مطبوع مناسب برای مصارف خانگی و صنعتی می‌توانید مشکل باشد. شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار با برند تجاری TTM و با وبسایت ttmenterprise.com سالها در زمینه ساخت و واردات تجهیزات تهویه مطبوع تجربه دارد. این شرکت با توجه به نیاز مشتری در بازار ایران همواره سعی می‌کند دستگاه هایی را به بازار ارائه کند که کاربرد بالایی داشته باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها