|
کدخبر: 321263

4 روش متداول مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی کدام است؟

راه و مسکن 4 روش متداول مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی کدام است؟

مقاوم سازی سازه و ساختمان یکی از اقداماتی است که در سراسر جهان برای رفع کمبودها و مشکلات موجود در ساختمان‌های بتنی و فولادی انجام می شود. همانطور که در مقاله " 11 روش مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی" اشاره شد، روش‌های متنوعی وجود دارند که می توانند برای مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی مورد استفاده قرار گیرند؛ اما در حال حاضر 4 روش متداول برای این کار وجود دارد که بسته به نیاز و شرایط ساختمان، میتوان از هر یک از این روش‌ها برای تقویت و مقاوم سازی ساختمان استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات 4 روش متداول مقاوم سازی انواع ساختمان تجاری، اداری و مسکونی، این مقاله را بخوانید.

مقاوم سازی ساختمان چیست و چه مزایایی دارد؟

مقاوم سازی ساختمان به مجموعه اقداماتی گفته می شود که با هدف افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای وارده و همچنین احیای ساختمان و جبران کمبودهای موجود در ساختمان ها، انجام می شود. با انجام مقاوم سازی ساختمان، می‌توان شاهد افزایش ایمنی آن‌ها در برابر نیروهای وارده از جمله زلزله بود و این موضوع باعث افزایش طول عمر ساختمان‌ها نیز میشود. بنابراین برای جبران و رفع کمبودهای ساختمان ناشی از مشکلات طراحی و اجرای ساختمان، مقاوم سازی آن کاملا ضروری می باشد.

مهمترین دلایل مقاوم سازی ساختمان فولادی و بتنی کدام است؟

افزایش ظرفیت باربری ساختمان، اصلی ترین هدف برای مقاوم سازی در ساختمان‌ها است. بنابراین هر عاملی که باعث کاهش باربری در ساختمان‌ها شود، نیاز ساختمان را برای مقاوم سازی افزایش میدهد که این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • خطاهای اجرایی
  • استفاده از مصالح نامناسب
  • تغییرات آیین نامه ای
  • تغییر کاربری ساختمان
  • فرسودگی ساختمان

معرفی 4 روش تقویت و مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی

برای تقویت و مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی می‌توان از روش‌های مختلفی کمک گرفت؛ اما 4 روش زیر از جمله متداول ترین و پرکاربردترین روش‌های مقاوم سازی در ساختمان‌ها محسوب می‌شوند که باعث افزایش مقاومت ساختمان‌ها در برابر بارهای وارده می شوند.

  • تقویت و مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی با FRP (اف آر پی)
  • تقویت و مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی با کامپوزیت  FRCM
  • تقویت و مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی با ژاکت فلزی
  • تقویت و مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی با ژاکت بتنی

مقاوم-سازی-ساختمان۱

طراحی و اجرای روشهای مقاوم سازی و تقویت ساختمان به روش FRP (اف آر پی)

یکی از روش‌های مقاوم سازی در ساختمان‌های فولادی و بتنی، روش FRP (اف آر پی) است. در این روش الیاف اف آر پی که دارای مقاومت کششی بسیار بالایی هستند، مورد استفاده قرار میگیرند. الیاف و فیبر FRP می توانند بر روی تیر، ستون، دال، فونداسیون و... اجرا گردد و میزان مقاومت آن بخش از ساختمان را افزایش دهد.

طراحی و اجرای مقاوم سازی به روش FRP مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کنترل ترک در ساختمان، افزایش دوام ساختمان و افزایش شکل پذیری آن اشاره کرد. بنابراین مقاوم سازی و تقویت ساختمان به روش FRP می تواند تاثیر زیادی روی افزایش ظرفیت باربری ساختمان داشته باشد. جهت آشنایی بیشتر با روش مقاوم سازی با FRP میتوانید مقاله "مقاوم سازی با FRP چیست؟" را مطالعه کنید.

طراحی و اجرای روشهای مقاوم سازی و تقویت ساختمان به روش  کامپوزیت  FRCM

کامپوزیت FRCM یکی از انواع سیستم کامپوزیتی پایه پلیمری – سیمانی تقویت‌شده با مش های شیشه فایبرگلاس AR و یا کربن می باشد. این نوع کامپوزیت مناسب مقاوم سازی در سطوح خارجی سازه‌های بتنی و بنایی است. در این روش مقاوم سازی ساختمان از مش فایبرگلاس یا مش فایبر کردن در ترکیب با پلاستر سیمانی جهت مقاوم سازی المان‌های سازه‌ای همچون تیر و ستون بتنی، دیوار بنایی و... استفاده می شود. به دلیل اینکه این سیستم باعث افزایش وزن ساختمان و ضخامت آن نمی شود و هزینه پایینی برای اجرا دارد، توانسته به یکی از بهترین روش‌ها برای مقاوم سازی ساختمان های فولادی و بتنی تبدیل شود.

مقاوم-سازی-ساختمان۲

طراحی و اجرای روشهای مقاوم سازی و تقویت ساختمان به روش  ژاکت فلزی

یکی از بهترین روش‌های مقاوم سازی و تقویت ساختمان‌ها، استفاده از ژاکت فولادی یا ژاکت فلزی است. ژاکت فولادی باعث افزایش ظرفیت باربری و شکل پذیری آن‌ها شود. در این روش از ورق‌های فولادی و فلزی در اطراف المان‌های سازه‌ای همچون تیر، ستون و دیوار برشی بتنی استفاده می شود. به همین خاطر ظرفیت باربری ساختمان در برابر بارهای جانبی از جمله زلزله، بار ثقلی زنده و و مرده بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین میتوان از روش جهت مقاوم سازی ساختمان فولادی نیز استفاده کرد. جهت آشنایی بیشتر با روش ژاکت فولادی می توانید مقاله "ژاکت فولادی چیست؟" را مطالعه کنید.

طراحی و اجرای روشهای مقاوم سازی و تقویت ساختمان به روش  ژاکت بتنی

برای طراحی و اجرای روش‌های مقاوم سازی و تقویت ساختمان، می توان از روش ژاکت بتنی استفاده کرد. در این روش یک سری آرماتورها به روش کاشت میلگرد بر روی المان‌های سازه‌ای همچون تیر، ستون، دیوار برشی و فونداسیون اجرا شده و در ادامه پس از قالب‌گیری با استفاده از بتن خود متراکم طرح مقاوم سازی با ژاکت بتنی اجرا میگردد. جهت آشنایی بیشتر با روش ژاکت بتنی میتوانید مقاله "ژاکت بتنی چیست؟" را مطالعه کنید.

بهترین روش مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی را بشناسید

انتخاب بهترین روش برای مقاوم سازی هر یک از ساختمان‌ها، بستگی به عوامل مختلفی دارد که از جمله آن میتوان به شرایط پروژه، هزینه طرح مقاوم سازی و بودجه موجود، سرعت اجرای کار و ... اشاره کرد. منطبق با نظر کارشناس مقاوم سازی می‌توان بهترین روش را برای مقاوم سازی سازه بتنی و فولادی انتخاب کرد. از این رو لازم است که قبل از هر اقدامی با کارشناسان مقاوم سازی شرکت وال مش در تماس باشید.

هزینه مقاوم سازی ساختمان به چه صورت محاسبه می شود؟

هزینه مقاوم سازی ساختمان وابسته به مراحل انجام شده برای مقاوم سازی است که شامل سه مرحله زیر می باشند:

  • تست‌ تخصصی مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی

تست تخصصی مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی با هدف انتخاب بهترین روش برای مقاوم‌سازی سازه‌ها انجام می‌شود. هزینه تست‌های انجام شده، روی هزینه کل مقاوم سازی سازه‌های بتنی و فولادی تاثیرگذار میباشد.

  • طراحی مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی

طراحی مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی با توجه به نظر مهندس طراح و شرایط پروژه انجام میشود. بنابراین هزینه طراحی مقاوم سازی ساختمان‌های فولادی و بتنی نیز روی قیمت نهایی مقاوم سازی تاثیرگذار است.

  • اجرای مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی

بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به مقاوم سازی ساختمان، مرتبط با اجرای مقاوم سازی سازه‌های بتنی و فولادی است. بسته به پیچیدگی کار مصالح مورد استفاده و دستمزد اکیپ‌های اجرایی، هزینه اجرای روش مقاوم سازی در ساختمان‌ها متفاوت خواهد بود. روش کار نیز می‌تواند روی هزینه اجرای مقاوم سازی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

درخواست مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی

اهمیت مقاوم سازی انواع ساختمان بتنی و فولادی به قدری است که پیشنهاد می‌شود حتما ساختمان و سازه با کمک کارشناسان مقاوم سازی همچون شرکت وال مش مورد بررسی قرار گیرند تا بهترین روش جهت مقاوم سازی انتخاب شود. شرکت وال مش در کنار خدمات طراحی و اجرای سیستم وال مش، ارائه دهنده خدمات مقاوم سازی ساختمان نیز می باشد.

راه های ارتباطی با شرکت وال مش عبارتند از:

وبسایت شرکت وال مش: www.wallmesh.com

شماره تماس شرکت وال مش: 41824-021

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها