|
کدخبر: 286810 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛

هنرمندان صنایع دستی باید توانمند شوند نه حمایت

مریم جلالی گفت: در حوزه حمایت به توانمند سازی اعتقاد داریم نه تنها پول پاشی در حوزه صنایع دستی و تنها حمایت مالی و مادی بدون پشتیبانی علمی، سیاسی و سازوکاری برای آن‌ها فایدهای نخواهد داشت. هنرمندان صنایع دستی در این دوره توانمند تر خواهند شد.

گردشگری هنرمندان صنایع دستی باید توانمند شوند نه حمایت

صنایع دستی همیشه در انزوا بوده است. این حرفه با وجود بی‌بدیل بودن در جهان و عشق هنرمندان در ساختن آثار منحصربه‌فرد، در برابر مشکلات و موانع بسیار، نفسش به شماره افتاده است. گسترش نیوز در خصوص مشکلات و موانع سد راه هنرمندان صنایع‌دستی، با مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

مریم جلالی؛ معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه حمایت دولت از ضرر کسب و کارهای صنایع دستی در زمان کرونا، گفت: حمایت مترادف با توانمندسازی است. معنا و تصویر حمایت را باید تغییر دهیم. ما در حوزه حمایت به توانمندسازی اعتقاد داریم. هنرمندان صنایع دستی در این دوره توانمندتر خواهند شد.

تزریق پول بدون توانمند سازی ارزشی ندارد

وی ادامه داد: ما از حیث تسهیلات، آموزش و معرفی بازارهای جدید از آن ها حمایت می‌کنیم. به طوری که بتوانند محصولات خود را بفروش برسانند، ایده‌های جدید خلق و آن‌ها را محقق کنند. این پروسه و زنجیره باید کامل باشد وگرنه پول پاشی در حوزه صنایع دستی و تنها حمایت مالی و مادی بدون پشتیبانی علمی، سیاسی و سازوکاری برای آن ها فایده‌ای نخواهد داشت.

مریم-جلالی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان آسیب کسب و کارها از قطعی اینترنت متذکر شد: اختلالات اینترنت به این کسب و کارها به شدت آسیب زده است. ما با پلتفرم‌های داخلی جلسه‌ای داشتیم بلکه بتوانیم این فضا را تعدیل کنیم. جناب آقای ضرغامی همیشه در شورای عالی فضای مجازی برای این کسب و کارهای مجازی صدای هنرمندان صنایع دستی بودند. یکی از پیشران‌های توسعه صنایع دستی پلتفرم‌ها و بسترهای مجازی برای اتصال بازارهای خرد هستند. تلاش ما تقویت این بخش است.

پلتفرم‌های داخلی کمک‌رسان هنرمندان صنایع دستی

جلالی افزود: ما در نمایشگاه صنایع‌دستی از پلتفرم‌های داخلی کمک گرفتیم تا هنرمندان صنایع دستی پروفایل اختصاصی پیدا کنند. کمبود سواد دیجیتال در حوزه صنایع دستی مزید علت است و ما باید در حوزه آموزش این بخش به هنرمندان کمک کنیم.

همیاران صنایع دستی، طرحی نو

وی خاطرنشان کرد: طرحی با عنوان همیاران صنایع دستی شکل دادیم تا هنرمندانی که سواد دیجیتال و بازاریابی دارند به کمک دیگر هنرمندان آیند و مشکلات دیجیتالی آن ها را رفع کنند.

بازارچه های دائمی ایجاد می‌شود

مریم جلالی پیرامون برنامه های دولت برای سال آینده در این حوزه اظهار داشت: خوشبختانه دولت تقویت توجهی در حوزه صنایع دستی پیدا کرده است. در حوزه بازارچه‌ها، منابع استانی بسیج شدند تا بازارچه‌های دائمی صنایع دستی را ایجاد کنند. از طرفی تجهیز کارگاه را در دستور کار داریم. هدف ما در ۱۴۰۲ این است که بتوانیم در تمام عناصر زنجیره ارزش تمرکز کنیم که تنها مترکز به حوزه بازارچه و تولید نباشیم و کل چرخه را مدیریت کنیم. مدیریت یک پارچه به همگرایی احتیاج دارد. امیدوارم در سال جدید با بهره‌ور کردن منابع اتفاق مثبتی را ایجاد کنیم.

بودجه صنایع دستی

وی در رابطه با بودجه صنایع دستی گفت: سهم زیادی از بودجه صنایع‌دستی در سایر بخش‌ها است. رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم. در طول سال‌های اخیر بعد از دست به دست شدن صنایع‌دستی بین دستگاه‌های مختلف هر بخشی از آن در یک دستگاه جا مانده است. رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم تا یک‌دستی و یک‌پارچگی حکمرانی صنایع‌دستی را به آن برگردانیم. به‌عنوان مثال به دنبال این هستیم که یک درصد از واردات کالاهای لوکس به صنایع‌دستی اختصاص یابد. صنایع‌دستی ظرفیت این را دارد که خودش، خودش را اداره کند اما به شرط این که موانع سر راه آن برطرف شود.

جلالی در پاسخ به سوال دیگری درباره ارزآوری صادرات صنایع‌دستی گفت: واقعیت این است که متاسفانه در این باره وضعیت خوبی نداریم. از کل اقتصاد صنایع‌دستی تنها ۵ صدم درصد شامل صنایع‌دستی کشور ما است. این درحالی است که در صدر تنوع در تولید محصولات صنایع‌دستی هستیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها