|
کدخبر: 20022

استانداردهای پرواز چارتری

یک کارشناس هوانوردی معتقد است شرکت‌هایی که «چارتر ایرلاین» هستند نباید پرواز برنامه‌ای بیشتر از پرواز چارتری خود داشته باشند، این بخشی است که سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند آن را به شکل قانونی مشخص تنظیم کند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، بهروز حیدریان با اشاره به بحث افزایش نرخ بلیت‌های چارتری در مقایسه با پروازهای برنامه‌ای به گسترش تجارت گفت: کمبود ناوگان موجب کمبود ظرفیت می‌شود و از سوی دیگر، کیفیت پایین ناوگان و خدمات فرودگاهی، موجب کمبود فرکانس همان ناوگان کم می‌شود؛ بنابراین درمجموع با توجه به تقاضای بالا و عرضه کم صندلی، شاهد افزایش نرخ بلیت خواهیم بود؛ چه صندلی، پرواز یا حتی خود هواپیما به‌طور کامل چارتر باشد، چه نباشد. درواقع وقتی تقاضا بالا باشد، چه با فروش پرواز برنامه‌ای و چه چارتری، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت؛ یعنی اگر مشکل پروازهای چارتری فقط بالا رفتن نرخ بلیت باشد، حتی با حذف کلی چارتر هم تغییر خاصی را شاهد نخواهیم بود.

او در بیان مهم‌ترین مشکلات پروازهای چارتری گفت: یکی از مشکلات این است که درحال‌حاضر شرکت‌هایی که شرکت‌های تخصصی چارتر نیستند، این بلیت‌ها را می‌فروشند. از سوی دیگر همه یا بیشتر شرکت‌ها، همه ظرفیت خود را در یک مسیر خاص به چارتر اختصاص می‌دهند.

حیدریان نبود ظرفیت مشخص برای پروازهای چارتر را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: گم شدن حق و حقوق مسافر میان شرکت هواپیمایی و چارترکننده نیز از مشکلات این پروازها در ایران است. از سوی دیگر بیشتر پروازهای چارتری ایران بدون بسته تور هستند و این، مشکل‌آفرین می‌شود.

او تبدیل شدن شرکت‌های هواپیمایی به بنگاه‌های اجاره هواپیما با اپراتور به‌جای شرکت‌های خدمات‌دهنده سفر هوایی را از دیگر مشکلات پروازهای چارتری در ایران دانست و افزود: این مسئله به معنی تغییر صنعت شرکت هواپیمایی به یک صنعت دیگر است که خود به خود باعث قدرت گرفتن چارترکننده‌ها و آژانس‌ها می‌شود. این مسئله در آینده به ضرر صنعت هوانوردی خواهد بود، به‌ویژه وقتی در دنیا، آژانس‌های هوایی در حال از بین رفتن و حذف شدن از چرخه صنعت هستند.

این کارشناس در بیان راهکاری برای کاهش مشکلات پروازهای چارتری در ایران گفت: برای حل این مشکلات، شاید برگشت به این موضوع لازم باشد که بدانیم ارائه‌کننده پرواز چارتری، شرکت هواپیمایی است یا شرکت چارتری.

او توضیح داد: اگر شرکت، شرکت چارتر (چارتر ایرلاین) نیست بنابراین باید حداکثر ۴۹ درصد ظرفیت آن در هر مسیر، بلیت چارتری و باقی آن، در قالب برنامه‌ای باشد. همچنین لازم است پروازهای چارتری شماره پرواز مشخص داشته باشند و حق و حقوق مسافران، چارتردهنده و چارترکننده، همگی به‌صورت استانداردی قابل اجرا و در چارچوبی مشخص برای همه اجرا شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها