|
کدخبر: 326005

پیش‌بینی ترسناک از قیمت مسکن / وقت خرید خانه است؟

عضو اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آینده اظهار کرد: دولت با شروع اقدامات مرتبط با تامین مصالح ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن، یک تلاش خوب را آغاز کرده است. اگر بتواند از طریق این برنامه، قیمت ساخت را کنترل نماید، ممکن است نوسانات بازار مسکن در فصل تابستان که زمان جابجایی بیشتری دارد، محدود شود.

اقتصاد پیش‌بینی ترسناک از قیمت مسکن / وقت خرید خانه است؟

رکود در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و شرایط به گونه‌ای است که حتی مشاوران املاک اظهار می‌کنند که خرید و فروش ملک به حدی متوقف شده است.

این در شرایطی است که مشاوران املاک معتقدند که قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد تغییر کرده، ولی با این حال به دلیل نبود مشتری، قیمت‌ها هنوز به قطعیت نرسیده‌اند.

گزارش‌های میدانی از بازار مسکن، عمق رکود در بازار را به خوبی نشان می‌دهد؛ به طوری که اغلب مراجعات منتهی به معامله نمی‌شود.

اغلب کارشناسان مسکن پیش‌بینی می‌کنند با توجه به اینکه حرکت مثبت و سیاست حساب‌شده‌ای تاکنون در این حوزه انجام نگرفته، در ماه‌های آینده نیز تغییری در روند معاملات ایجاد نخواهد شد. این در حالی‌ است که چشم‌انداز افزایشی بازار مسکن، بیانگر در راه بودن رکودی تورمی است.

آرش شادفر، رییس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه درباره وضعیت خرید و فروش در بازار می‌گوید: با توجه به این‌که قدرت خرید مردم متناسب با افزایش هزینه‌ها و قیمت مسکن بالا نرفته، به نظر می‌رسد امسال رونق چندانی را در بازار شاهد نباشیم و رکود تورمی بر بازار مسکن حاکم باشد.

در این میان، مهدی کرباسیان، عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به رکود بازار مسکن، عنوان می‌کند: یکی از دلایل این کسادی، نوسانات بازار ارز است. کاهش قیمت دلار از محدوده ۶۹ هزار تومان به حدود ۶۱ هزار تومان بازار ملک را به نوعی کساد کرد؛ زیرا معتقدم بازار مسکن، دلاریزه شده و بالا و پایین رفتن قیمت دلار باعث می شود مردم برای خرید و فروش دست نگه دارند.

وی همچنین نوسانات قیمت مصالح ساختمانی را در قیمت مسکن موثر می‌داند و می‌گوید: وقتی قیمت مصالح ساختمانی، هزینه صدور پروانه، نظام مهندسی و دستمزد کارگر، حمل و نقل و غیره تغییر می‌کند نباید انتظار داشته باشیم قیمت مسکن تغییر نکند. حتی ممکن است در تابستان با نوساناتی در بازار مسکن مواجه شویم.

وی در خصوص پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های پیش رو هم متذکر می‌شود: دولت اقدام خوبی را در خصوص تامین مصالح ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن آغاز کرده که اگر بتواند از طریق این برنامه قیمت ساخت را کنترل کند ممکن است نوسانات بازار مسکن در تابستان که فصل جابه‌جایی است نیز محدود شود.

پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌ بها

بازار مسکن حالا به یکی از پردردسرترین و پرمشکل‌ترین بازارها در ایران بدل شده است. افزایش شدید قیمت مسکن و فراتر رفتن بهای یک متر خانه از هشتاد میلیون تومان، سبب شده است مسکن، این کالای سرمایه‌ای از دسترس خانوار ایرانی خارج شود. در نتیجه این اتفاق بازار اجاره با رشد شدید قیمت روبروست و برسی‌ها نشان می‌دهد رشد اجاره‌بها تورم را پشت سر گذاشته است.

با نزدیکی فصل جابه‌جایی در بازار مسکن یعنی خرداد تا شهریور ماه، بار دیگر این بازار با داغی بیش از حد روبروست. از همین روزها، افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مشاهده می‌شود به طوری که اغلب خانه‌ها با قیمت‌هایی پنجاه درصد بیشتر از سال قبل در فضای مجازی فایل شده‌اند.

عظیمی، شهروند ساکن منطقه پنج درباره وضعیت اجاره بها در سال جاری گفت: صاحب خانه‌ی ما قیمت را بیش از توان من بالا برده ست. او افزایش نزدیک به چهل درصدی اجاره را پیشنهاد داده و من قادر به تامین این رقم نیستم از این رو تصمیم گرفتم جابه‌جا شوم اما متاسفانه خانه‌هایی کوچکتر از خانه‌هایی به مراتب کچکتر از خانه‌ی فعلی ما با اجاره‌هایی به مراتب بالاتر فایل شده‌اند و من چاره‌ای جز تغییر محل زندگی‌ام ندارم.

وی گفت: هیچ مرجعی جوابگوی ما نیست. دولت سامانه‌ای به نام خودنویس راه انداخته که فقط باعث شده هزینه مشاور املاک را ندهم اما جوابی ندارد که به من بگوید من خانه را از کجا پیدا کنم و بعد در خودنویس ثبتش کنم که هزینه اجاره بها پرداخت نشود.

او گفت: من سال‌هاست در تهران مستاجر هستم اما هنوز نتوانسته‌ام وام ویعه مسکن دریافت کنم.

به گفته وی کوچکترین واحدها رهن چهارصد تا پانصد میلیون تومانی و اجاره بالاتر از پنج میلیون تومان دارند که از توان من خارج است.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها