|
کدخبر: 325033

پیش بینی بورس امروز ۳ اردیبهشت / بازار از شوک جنگ خارج شد

دیروز اغلب نمادهای بازار سبزپوش بودند و نمادهای فولاد، فملی، نوری، شپنا، بوعلی و شبندر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.

اقتصاد پیش بینی بورس امروز ۳ اردیبهشت / بازار از شوک جنگ خارج شد

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص به صعود ادامه داد. شاخص کل به ۲۷ هزار و ۱۴۸ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز به ۸ هزار و ۴۴۵ واحد افزایش یافت. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۸۹ واحد بالا رفت و شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۲ هزار و ۲۳۸ واحد روز را به پایان رساند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس کاشی سعدی (کسعدی)، شرکت داروسازی کوثر (دکوثر) و شرکت انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت مبین وان کیش (اوان)، شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) و شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی فارس)، سهرمز (شرکت سیمان هرمزگان) و سشرق (شرکت سیمان شرق) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ.س.پ)، شرکت ملی شیمی کشاورز (شملی) و شرکت بیمه میهن (میهن) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، ۹۵ نماد صف خرید داشتند و ۴۲ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۶۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۷۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۹ درصدی به ۲۶۰ میلیارد تومان رسید.

030202

 

پیش بینی بورس امروز

دیروز اغلب نمادهای بازار سبزپوش بودند و نمادهای فولاد، فملی، نوری، شپنا، بوعلی و شبندر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.

اما روز یکشنبه سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن ۲۶۱ میلیارد تومان بود. دیروز نمادهای خودرو، خساپا، غگل، ارفع، تاپیکو، سصوفی، کیسون، شپدیس، شبندر و وکار بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

بنابراین می‌توان گفت بازار از شوک احتمال جنگ فاصله گرفته و شاخص بورس توانست پس از ۱۱ ماه به کانال ۲.۳ میلیونی برگردد. سال گذشته و در پی بخشنامه هیئت دولت و انتشار با تأخیر آن بازار سقوط کرد و از مرز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد پایین رفت. حال به نظر می‌رسد پس از ۱۱ ماه بورس می‌تواند از بحران اردیبهشت ۱۴۰۲ فاصله بگیرد. با این حال سهامداران یک سال را از دست داده‌اند.

اما همچنان این نگرانی وجود دارد که سیاست گذار با تصمیمی جدید به بازار سرمایه آسیب بزند. در نتیجه سیاست گذار باید تلاش کند به اعتماد سهامداران و معامله گران بیش از این آسیب نزند.

بورس-بازار

به نظر می‌رسد سازمان بورس توانست ریسک سیاسی که بر بازار سرمایه سایه انداخته بود به خوبی مدیریت کند اما در عین حال می‌توان گلایه کرد که چرا در سال گذشته و از آن فاجعه سیاه ۱۷ اردیبهشت ماه جلوگیری نکرد یا حداقل آن را مدیریت نکرد.

گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی ۵۲۴ میلیارد تومانی برای دومین روز پیاپی در صدر برترین ارزش معاملاتی در بازار سرمایه قرار گرفت و خودرویی‌ها در جایگاه دوم قرار گرفتند، نکته جالب بازار امروز افزایش ارزش معاملاتی در بازار روز جاری، آن هم در گروه فرآورده‌های نفتی بودیم موضوعی که خیلی وقت بود شاهد انجام معاملات خیلی خاص در این گروه نبودیم. اما در روز جاری این گروه با ارزش معاملاتی بیش از ۳۱۳ میلیارد تومانی در جایگاه سوم برترین ارزش معاملاتی گروه‌های بازار سرمایه قرار گرفت.

سازمان بورس اوراق بهادار گزارش داد که در هفته گذشته تعداد کدهای فعالی در بازار سرمایه حدود ۲۴۴ هزار نفر بوده است البته که نباید به آمار هفته گذشته خیلی اکتفا کرد چرا که بازار در حالت نیمه تعطیل قرار داشت و نمادهای در صف های خرید و یا فروش قفل شده بودند.

اما در جریان بند س تبصره قانون بودجه برای سال جدید بازار خیلی نگران سرمایه گذاری برای سال ۱۴۰۳ بود و نامه نگاری‌هایی نیز از سوی کانون نهادهای سرمایه گذاری و سازمان بورس اوراق بهادار تهران انجام شده بود. به همین دلیل در بازار روز جاری شاهد تقویت تقاضا برای صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی،  بعد از انتشار اخباری مبنی بر تعدیل  بند س تبصره ۶  بودجه  سال ۱۴۰۳ بودیم که یکی از دلایل مثبت شدن بازار روز جاری نیز عنوان می‌شد.

اما خبر دیگر بازار امروز را خبرگزاری مهر بر سر زبان‌ها انداخت و از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خیلج فارس گلایه کرد و عنوان داشته است که این اقدام غیر قانونی است. همچنین خبر غیرقانونی بودن واگذاری باشگاه پرسپولیس به بانک‌ها دیگر خبر ورزشی بورسی بود که در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌چرخید.

جلسه کارگروه تأیید اهلیت و صلاحیت سازمان خصوصی سازی در حال برگزاری است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اتفاقات رخ داده صلاحیت خریداران پرسپولیس و استقلال امروز تأیید و همه چیز آماده برگزاری مزایده در روز دوشنبه هفته جاری شود.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ فروردین به ۲۳.۵۲ درصد رسید.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها