|
کدخبر: 324630

قیمت روغن/ قیمت روغن مایع/ قیمت روغن جامد

فوری / قیمت جدید روغن اعلام شد ( جدول ۲۸ فروردین)

بر اساس اظهارات دبیر انجمن صنایع روغن نباتی، طی دوره از ابتدای آبان ماه سال گذشته تا کنون، هیچ ارزی به روغن‌های وارداتی وارد شده به کشور تخصیص داده نشده است.

اقتصاد فوری / قیمت جدید روغن اعلام شد ( جدول ۲۸ فروردین)

علیرضا شریفی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، اظهار داشت که دولت در پرداخت ارز به روغن‌های خام وارداتی تأخیر داشته است. به گفته وی، هیچ ارزی به روغن‌های وارداتی که از ابتدای آبان ماه سال گذشته تا کنون وارد کشور شده، تخصیص نیافته است. این طلب معوق به ۳۵۰ میلیون یورو می‌رسد.

وی افزود: این تأخیر تخصیص ارز به واردات روغن خام در حالی است که با توجه به تأکیدات دولت مبنی بر فروش کالای وارداتی با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی، این روغن‌ها با نرخ مصوب در بازار به دست مصرف کنندگان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اخیر، دولت با پرداخت به موقع ارز روغن خام وارداتی می‌تواند به تسریع در واردات، کاهش ریسک تجارت خارجی و تنظیم بازار روغن نباتی توسط بخش خصوصی کمک کند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در خصوص وضعیت تأمین روغن نباتی در کشور گفت: طی سال گذشته حدود ۱.۶ میلیون تن انواع روغن خام به ارزش حدود ۲.۲۵ میلیارد دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شریفی افزود: روند واردات و ذخایر روغن نباتی در شرایط نرمالی قرار دارد و هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع انواع روغن نباتی در بازار وجود ندارد.

جدول قیمت روغن

قیمت انواع روغن مایع

نام محصول وزن قیمت / تومان
روغن نیمه جامد لادن   ۵ کیلوگرم ۲۹۰,۰۰۰
روغن نیمه جامد امگا آبی لادن ۲.۷ کیلوگرم ۱۶۷٫۴۲۴ 
روغن نیمه جامد لادن طلایی ۹۰۰ گرم ۸۳٫۰۰۰ 
روغن اصیل مایع کانولا ۱.۵ لیتر ۲۷۳٫۰۰۰ 
روغن کانولا ویتامینه لادن ۱.۵ لیتر ۹۶٫۳۰۰
روغن سرخ کردنی غنچه ۱.۵ لیتر ۷۲٫۲۰۰ 
روغن گیاهی نیمه جامد حاوی امگا ۳ غنچه   ۴ کیلوگرم ۲۲۵٫۰۶۲
روغن اصیل جامد   ۴ کیلوگرم ۱٫۱۱۰٫۰۰۰
 

عوامل موثر بر قیمت روغن

قیمت روغن مایع ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. در زیر برخی از عوامل موثر بر قیمت روغن مایع را ذکر می‌کنم:

۱. عرضه و تقاضا: نسبت بین عرضه و تقاضا بر روی قیمت روغن تأثیر می‌گذارد. افزایش تقاضا نسبت به عرضه، ممکن است باعث افزایش قیمت شود و بالعکس.

۲. قیمت نفت خام: قیمت نفت خام به عنوان ماده اولیه مهم در تولید روغن مایع، تأثیر قابل توجهی بر قیمت آن دارد. افزایش قیمت نفت خام معمولاً باعث افزایش قیمت روغن مایع می‌شود.

۳. تغییرات ارزش ارز: روابط بین ارزش ارز و قیمت روغن مایع نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. تغییرات در نرخ ارز می‌تواند قیمت روغن را تحت تأثیر قرار دهد، به خصوص در صورتی که روغن مایع وارداتی باشد.

۴. تغییرات قوانین و مقررات: تغییرات در قوانین و مقررات مربوط به تولید، واردات یا صادرات روغن مایع، می‌تواند تأثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال، تعرفه‌های وارداتی، محدودیت‌های صادراتی یا مقررات بهداشتی ممکن است تأثیری در قیمت روغن داشته باشند.

۵. شرایط جغرافیایی و آب و هوایی: شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناطق تولید کننده روغن مایع نیز می‌تواند تأثیری بر قیمت داشته باشد. به‌عنوان مثال، خشکسالی، سیلاب، بیماری‌ها و آفات ممکن است تولید را تحت تأثیر قرار داده و قیمت را تغییر دهند.

این تنها برخی از عوامل موثر بر قیمت روغن مایع هستند و عوامل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که در هر زمان و با توجه به شرایط بازار، تأثیرگذار باشند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها