|
کدخبر: 324365 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با عضو اتحادیه مشاوران املاک؛

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن / مشاوران املاک آینده روشنی ندارند

احسان شریف گفت: حیطه وظایف مشاوران املاک کاملا مشخص است و بر اساس اصول مقرر و تعریف شده پیش می‌رود. مشاور املاک بر مسائل مختلف بازار مسکن اشراف کافی دارد و این موضوع وجه تمایز بنگاه های معاملاتی با دفاتر اسناد رسمی و نهادهای دیگر محسوب می‌شود.

اقتصاد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن / مشاوران املاک آینده روشنی ندارند

سیاست‌های دولت برای کنترل قیمت مسکن می‌تواند به شکل‌های مختلفی اعمال شود. دولت می‌تواند با استفاده از ابزارها و قوانینی از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کند.

دولت می‌تواند با ارائه برنامه‌های وام‌دهی و تسهیلات مسکن به خریداران مسکن کمک کند. این تسهیلات می‌توانند به صورت وام‌های با بهره کم، وام‌های بلندمدت یا تسهیلاتی برای کاهش هزینه‌های خرید مسکن اعمال شوند.

تثبیت قیمت واحدهای مسکونی با اجرای برنامه‌های توسعه محور در حوزه مسکن امکان پذیر است. این برنامه‌ها شامل ساخت مسکن هایی برای اجاره به صورت موقت محسوب می شوند که به مسکن دارند. همچنین، اجاره مسکن‌های اجتماعی نیز می‌تواند به کاهش نرخ مسکن کمک کند.

دولت می‌تواند تسهیلات مالی و مالیاتی را برای ساخت مسکن های جدید فراهم کند. این تسهیلات شامل کاهش مالیات‌ها، ارائه زمین‌های ارزان قیمت یا دیگر تسهیلات مالی برای سازندگان مسکن می شوند که به کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و در نتیجه کاهش قیمت مسکن منجر خواهد شد.

قوه مجریه این قدرت را دارد تا قوانین و مقرراتی را برای کنترل بازار اجاره مسکن تصویب کند. این قوانین می توانند دربردارندۀ تعیین سقف قیمت اجاره، محدودیت‌هایی برای افزایش اجاره در دوره‌های زمانی خاص یا تنظیم قوانین مربوط به تعهدات اجاره باشند. این موارد تنها تعدادی از سیاست‌هایی به شمار می آیند که ممکن است دولت برای کنترل قیمت مسکن اعمال کند.

در این راستا با مهندس احسان شریف، عضو نظام‌ مهندسی، گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

احسان-شریف

طرح های ناتمام

احسان شریف درباره سیاست های دولت برای کنترل قیمت مسکن و احتمال گرانی خانه در سال جدید گفت: من در گذشته بارها به عدم برنامه ریزی حاکمیت درحوزه مسکن اشاره کردم. در طی سه سال گذشته، طرح هایی نظیر نهضت ملی مسکن در جهت کمک به خانه دار شدن مردم عنوان شد که هر کدام به طریقی ناتمام باقی مانده و یا هنوز به سرانجام خوشایندی نرسیده است.

او افزود: بازار مسکن به خاطر این بی تدبیری ها دچار مشکلات متعددی شده است و مردم نیز باید فشار زیادی را تحمل کنند. سیاست گذاری ها در این خصوص نقایص زیادی دارد و به زور نمی توان بازار را آرام نگه داشت. بسیاری از مالکان به علت اشتباهات متعدد در تصمیم گیری های کلان، نرخ تورم بالا و شرایط سخت معیشتی، به جای ۲۵درصدی، ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش نرخ اجاره بها را برای مستاجران در نظر گرفتند. مردم نیز به ناچار و بر خلاف میل باطنی، وارد معامله شدند و قرارداد اجاره را منعقد کردند.

شریف ادامه داد: در این راستا، به دفاتر املاک این تذکر داده شده است که قراردادهای اجاره با نرخ بیش از ۲۵ درصد را به ثبت نرسانند. در این شرایط، مالکان به صورت غیررسمی با مستاجران به توافق های خارج از قرارداد دست پیدا می کنند. ثبت قراردادهای این چنینی و در جهت دوری از نظارت های همیشگی توسط اتحادیه یا اتاق اصناف، در دفاتر املاک غیرقانونی انجام می گیرد.

عواملی که قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار می دهند

وی خاطرنشان کرد: در بحث خرید و فروش مسکن و قیمت گذاری ها، نگاه ها به ساخت و ساز معطوف می شود که این مقوله نیز از عوامل خاصی تاثیر می پذیرد. شهرداری ها برای اعطای مجوزهای لازم، اقدام به افزایش درصدی از نرخ های سابق می کنند و از سوی دیگر، نظام مهندسی، نرخ کارمزد مهندسان ناظر را افزایش می دهد. در بحث تجهیزات نیز فعل و انفعالاتی صورت می گیرد که تاثیر خود را بر بازار می گذارد. کارخانه ها قیمت مصالح ساختمانی نظیر فولاد، سیمان و آهن را افزایش می دهند. تمام این عوامل بر قیمت مسکن اثر مستقیم دارد و این نکته را نمی توان نادیده گرفت.

عضو اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: در دهه پایانی سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیر نرخ دلار بودیم که تاثیر قابل توجهی بر تمامی بازارها، ازجمله بازار مسکن گذاشت. ما با مشکل تامین تجهیزات اساسی مانند موتور آسانسور، پکیج و سایر موارد روبه رو هستیم و این مورد یک حقیقت محض است؛ بنابراین بازار مسکن هرساله با افزایش قیمت روبه رو می شود و این امر اجتناب ناپذیر است.

شریف در ادامه اظهار کرد: واقعیت امر این است که تورم سرسام آور و تمام عوامل دیگری که ذکر کردم، در نهایت می تواند موجب افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در آینده نزدیک شود. البته این رشد نرخ ها برای سال جدید محتمل است؛ اما قطعی نیست و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت برای جلوگیری از این مسئله برنامه های کارآمدی دارد یا روی همان پاشنه سابق می چرخد؟

وام-مسکن

وام مسکن دردی از اقشار ضعیف جامعه دوا نمی کند

وی در ادامه به گسترش نیوز گفت: به باور من، قدرت خرید مردم به شکل محسوسی پایین آمده است و دیگر توان خرید خانه را ندارند. حتی ابزارهایی نظیر وام مسکن نیز نمی تواند دردی از اقشار ضعیف جامعه دوا کند و با این رویه، خرید مسکن برای طیف وسیعی از مردم به آرزو تبدیل شده است. حاکمیت باید با کمک ابزارها و طرح های مناسب نظیر واگذاری زمین، درصدد جبران اشتباهات و کمبودها برآید. واگذاری زمین همراه با شرایط معقولانه و مناسب، برنامۀ خوبی در زمینه تامین مسکن برای مردم باشد.

این عضو نظام مهندسی تصریح کرد: متقاضیان مسکن مهر هنوز مشکلات زیادی دارند و از این بابت گلایه مند هستند. قیمت واحدهای مسکن مهر در پردیس از آپارتمان های تهران نیز بیشتر شده است که دولت برای موضوع باید فکری اساسی بیاندیشد. طرح نهضت ملی مسکن در روستاها شرایط خوبی دارد؛ اما در شهرهای بزرگ به سرانجام خوب و مشخصی منتهی نشده است. سیاست گذاری ها در این زمینه نامطلوب است؛ وگرنه ما انبوه‌سازان و متخصصان خوبی داریم که می توانند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند.

ضرورت اعتماد به ظرفیت های داخلی

شریف در ادامه مطرح کرد: خانه های کوچک متراژ برای اهداف موقت و طی فرآیندی کوتاه می تواند موثر واقع شوند؛ اما در سطح کلان مشکلات زیادی دارند که به سادگی نمی توان از کنار آن معضلات عبور کرد. این نوع واحدهای مسکونی، هم خوانی دقیق و کاملی با فرهنگ و آیین ما ندارد. واحدهای کوچک متراژ، ایرادات اساسی دیگری هم دارند که درمجموع قادر به تامین نیاز تمام خانوارها نیستند.

او در خصوص ساخت مسکن با کمک شرکت های چینی بیان کرد: توافق با چینی ها با هر عدد و رقمی مورد سوال است و جای نقد بسیاری دارد. درصورت همکاری و درخواست کمک از انبوه سازان و متخصصان داخلی، می توان به نتایج دلخواه رسید و دیگر نیازی به استمداد از خارجی ها برای تکمیل پروژه های عمرانی در حوزه مسکن نیست. ورود هر کشوری به این موضوع، همراه با ورود رایزن های خارجی است و این مطلب ایرادات اساسی دارد. آگاهی کاملی در خصوص مفاد قرارداد بین طرفین ندارم؛ اما پُرواضح است که با روی کار آمدن کشور ثانی برای پیشبرد چنین طرح های بزرگی، اعداد و ارقام کلانی در قرارداد ثبت می شود.

خودنویس-املاک

روزهای تاریک در انتظار مشاوران املاک

شریف در ارتباط با سامانه خودنویس و تاثیر آن بر قراردادهای اجاره اظهار کرد: در خصوص سامانه خودنویس بایستی موازی کاری صورت می گرفت که متاسفانه چنین اقدامی از سوی متولیان امر صورت نگرفت. درحال حاضر دفاتر اسناد رسمی نیز قراردادهای مختلف اجاره را تمدید می کنند و تمام عقود قراردادها را انجام می دهند.

تحلیلگر بازار مسکن تاکید کرد: حیطه وظایف مشاوران املاک کاملا مشخص است و بر اساس اصول مقرر و تعریف شده پیش می رود. مشاور املاک اشراف و تسلط لازم را بر مسائل مختلف بازار مسکن دارد و این موضوع وجه تمایز بنگاه های معاملاتی با دفاتر اسناد رسمی و نهادهای دیگر محسوب می شود.

شریف ادامه داد: امیدوارم دولت جایگاه ویژه مشاوران املاک را در نظر بگیرد و بر اساس ارزشمندی کار آن ها به اتخاذ تصمیمات لازم مبادرت کند. به نظر من، بهتر بود که وزارت راه و شهرسازی ابتدا برای اصلاح و تکامل سامانه املاک و مستغلات اقدام می‌‌کرد و درصورت ناکارآمدی به سراغ راه اندازی سامانه جدید می‌رفت.

او در پایان اضافه کرد: مشاوران املاک ابزاری به نام کد رهگیری داشتند که در صورت تقویت این مورد، می توانست تاثیرات به سزایی داشته باشد. حال افراد به سراغ همان کاغذهای دست نویس غیرقانونی می روند و با این اوصاف باید شاهد افزایش مشاوران املاک غیرمجاز باشیم. این موارد جزو خطراتی است که از رهگذر راه اندازی سامانه خودنویس می تواند بازار مسکن را تهدید کند. من برای این سامانه و همچنین برای شغل مشاوران املاک، روزهای خوب و روشنی پیش بینی نمی‌کنم.

  • ناشناس ارسالی در

    بابا این بساز بفروش ها هم از رکود و عدم خرید دیوانه شدن نمی دونن چطوری نقد شن فقط گرون می کنن فکر می کنن اتفاقی می افتده هیچ معجزه و آینده ایی برای مستغلات جز عدم خرید و رکود و جنگ و اخرش کاهش قیمتها اتفاق نمی افته ولی هنوز یه عده تو رویای سود های قدیم هستن همه دارن از مسکن الفرار می کنن مخصوصا با ریسک و سایه جنگ

  • ناشناس ارسالی در

    اینها هم از ترس ریزش حباب مسکن فقط رو کاغذ و رو یخ میگن مسکن گرون شد و بخرید و غیره غافل ک هر کاری کنید دیگه فایده نداره تو دستتون باد کرده فقط اجاره می تونید بدین

  • ناشناس ارسالی در

    اخه زیر موشک باران کدوم ****** مسکن میخر ه ؟ تا زه میگن گرون هم شده تو دنیا یکی ز لزله یکی جنگ قیمت مسکن وحشتناک کاهشی می کنه ی زمانی تو اوکراین و غزه و یمن همین املاکی از این مزخرفات زیاد می گفتن چی شد ؟ اونهایی ک طمع نکردن و زودتر زیر قت نق د شدن برنده شدن حالا جریان ماس با این حب اب و عدم خرید و رکود به عده ابله حرف از گرونی می زنن فعلا اگه تونستین با هم قیمت دوسال پیش بفروشید و مشتری پیدا کنید گرو نی پیشکش

  • ناشناس ارسالی در

    اولین ترقه تو اسمان کشور توسط اسراییل زده شه قیمت مسکن نصف میشه و احتمالش هم بالای ۹۰ درصد است ک بزنه حالا کدوم پینو کیویی پیدا بشه با ریسک ۹۰ درصدی مسکن بخره از همین کسخل های املاکی باید پرسید

  • ناشناس ارسالی در

    دلتون خوشه دیگه مسکن حالا حالا مرد فکر نون کن خربزه اب است زیر سایه جنگ وموشک بارون لابد میخواین مسکن بفروشید خدا ی عقلی ب شما و یه مولی ب ما واسه الفرار از کشور بده

  • چاخان نامه ارسالی در

    املاکیها هیچ گونه مسئولیتی در مورد معامل ه ندارند
    پس حرام خوار هستند🥴

  • ناشناس ارسالی در

    یه دلال با قدرت تصرف مال غیر با ابزار قا نونی قبض رسید وجه .پول رو از مالک یا مست اجر به امانت میگیره و پس نمیده .خیلی شیک .چه در اتحادیه شکایت کنی چه دادگاه پول بر نمیگرده .

  • ناشناس ارسالی در

    مشاور املاک چشمش فقط دنبال کمیسیون هست ک ه از طرفین قرارداد اخاذی کند و دلش نه ب ه حال مستآجر میسوزه نه مالک.
    تورم پایین بیاید، قیمت ملک و اجاره هم پایین میاید.
    قیمت ملک و اجاره بها را ما لک تعیین میکند، به مشاور املاک ارتباطی ن دارد

  • ناشناس ارسالی در

    رو کاغذ ببرید بالا ک چی ؟ رکود بیشتر اول ین ترقه تو اسمون جنگ کشور روشن شه حداقل ۴۰درصد ریزش می کنه مسکن دشمنش زلزله و بد تر از اون جنگ است مثل اوکراین و یمن و س وریه و غزه حالا بشینن چرت بگین

  • عبداله ساده دل ارسالی در

    شما را به خدا با چنین تیترهایی سعی در بی دار کردن غول مسکن نکنید.
    با این ت یترها فقط آب به آسیاب دلالها و لاشخورهای بازار مسکن خواهید ریخت.
    اگر غرضی ندارید بدانید، با این روش ، ناله و نفری ن طبقه محروم از مسکن را به جان خود می‌خر ید.
    از خدا بترسید.

  • ح ارسالی در

    بسیار کارشناسانه و عالی.

  • شهروند ارسالی در

    یکی ازعوامل بحران زاوافزایش قیمت مسکن مشاوران املاک هستند این‌ها حتی خانه های مردم را به گروگان گرفته‌اند شمااگراگهی فروش خانه ای رادرسایت دیوار بزنیدفوری بنگاه‌های مختلف شروع به تماس بامالک و افزایش قیمت ودادن قیمت های وسوسه انگیزمیکنند تا بتوانند خودشان بخرنداصلاصنف مشاوران املاک در شرایط فعلی وسایت های اینترنتی بایدمنحل گردد

  • شهروند ارسالی در

    مهاجران افغان درشهرمشهدمقدس علیرغم ممنوعیت خانه خریدوفروش میکنند درحالیکه مردم از بی‌خانمانی بفلاکت افتاده اند اینکار باهمکاری سودجویانه مشاوران املاک صورت می‌گیرد چراجلوگیری نمیکنید

  • ناشناس ارسالی در

    بهترین روش برای ثبات مسکن همین طرح ملی م سکن است که توسط دولت درحال اجراست
    قرارداد با انبوه سازان واعطا وام به آن ان جهت احداث مجتمع های آپارتمانی
    وگرنه اعطا وام مستقیم به مردم باعث جو ت ورمی بیشتری می شودج

  • ناشناس ارسالی در

    نمایندگان مجلس اگر واقعا نماینده مردم هستند باید ودیعه مسکن را مثل کشورهای دیگر حذف کنند و اگر نمیتوانند و یا نمی خواهند چنین کنند از دولت بخواهند برای ودیعه مسکن های نجومی و بی منطق مالیات پلکانی وضع کنند، که مستاجر بیچاره برای هر جابجایی متحمل مجارج سرسام آوری که از توانش خارج است نشود، اگر محدویت جدی و قاطع وجود داشت سالی یکبار مستاجران مجبور به اسباب کشی طاقت فرسا نبودند

  • حسین عابد ارسالی در

    زنده باد رئیس جمهور.بعدازچندین سال که ام لاکیها ودلالان قیمت واجاره خانه هاراچندی ن برابر می‌کردند ودمار ازمستآجران درآورد ند.حالادولت سیزدهم حق مستضعفان راازحلقوم آنها بیرون خواهد آورد وقیمتهای خانه واج اره هاراطبق قوانین وتعرفه درست می‌کند.با ید پوست آنهارا بکنند.

  • ناشناس ارسالی در

    قیمت مسکن پرند استان تهران ۱۰۰ درصد افزا یش یافته هست با بالا رفتن قیمت دلار سکه و طلا و ارز های خارجی مثل پوند یورو قیمت مسکن پرند ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته هست م صالح ساختمانی میلگرد سیمان تیر آهن ۱۰۰ د رصد افزایش قیمت یافته است. ......

  • من ارسالی در

    وام دادن بانک ها برابر است با افزایش قیمت مسکن به نظر من اصلاً کار درستی نیست

  • ناشناس ارسالی در

    این کارشناس ها هم عجیب شدن مشتی مفت گرون ه مسکن فقط جو میدن انبوه ساز ها سکته نزن ن بهشون بگن بابا گرون شده و روحیه بدن سک ته نزنن مخصوصا زیر سایه جنگ

  • ناشناس ارسالی در

    اگه رو قیمت مسکن دولت نظارت داشت که اینه مه ثانیه ای قیمت‌ها بالا نمی‌رفت که یه ب دبختی مثل من خونه گیرش نیاد و هیچ جا رو نداشته باشه

  • ناشناس ارسالی در

    شما نمیخواد نگران مشاورین املاک باشید به اندازه کافی پول به جیب زدن و مردم را افزایش قیمت مسکن بیچاره کردن

  • عباس ارسالی در

    تازمانی که از افقانیها برای کار استقبال میکنیم ازارزانی مسکن خبری نیست

  • مهدی ارسالی در

    اتفاقا مردم ایران خیلی راحت میتونن قسط ب دن البته اگه نون خشکشون مجانی باشه

  • محمد ارسالی در

    دراین مملکت تنها کسی که زیر پا له میشوند مستأجران می باشد که از هیچ نهادی یا ساز مانی حمایت نمی شوند و مالکان خانه هم پا را گذاشتند روی گلوی مستأجران بدبخت و مید انند که کسی نیست جلوی اینها را بگیرد هر طور که دلشان بخواهد اسب شأن را می نوازند فقط زمانی احمدی نژاد مستأجران یک نفس را حت کشیدند جلوی افزایش کرایه خانه را گرفت البته افزایش داشت ولی نه مثل الان که اف سار گسیخته. شده خانه که پارسال با صد توم ن پول پیش پنج شش میلیون کرایه الان همان خانه شده دویست پنجاه تومان پول پیش ده می لیون کرایه آخر یک کارگر یا یک بازنشسته ا ز کجا بیاره این وام های هم که دولت میده به نفع مالکان می‌باشد شما را خدا به پیر به پیغمبر یک فکر اساسی بکنید طبقه سوم جا معه دچار مرگ تدریجی شده اند

  • ناشناس ارسالی در

    دولت اگر دلسوز مردم هست بیا وام بده بیاد مسکن بسازه بیاد زمین ارزان بده دولت فقط فکر خالی کردن جیب مردم هست کدام برنامه کدام کار مشاوراملاکیها ی بدبخت چکاره هست ن که شما هی گیر میدید به بنگاهها

  • ناشناس ارسالی در

    درد و مرض به این سایتهای اطلاع رسانی ارز و طلا، اینا کی می خوان آدم بشن، بس دیگه چقدر زر میزنید

  • محبوس ایرانی ارسالی در

    دنیای عجیبی است. عده ای نان خود را در ای جاد غم و بدبختی برای دیگر هم نوعان خود م ی‌جویند.
    آتش مسکن را شعله ور نکنی د.

  • سام ارسالی در

    دولت به داره قانون میزاره برای حجاب.یعنی نمیتونه قانونی بزاره برای گرونی مسکن که هرصاحب خونه ای که هیچ آپشنی به خونش اضا فه نکرده خونه روگرون نده به مستاجر بنده خدا

  • محمد ارسالی در

    در کشوری که هر لحظه امکان شروع جنگ دارد باید از سرمایه گذاری در مسکن خوداری شود

  • ناشناس ارسالی در

    همه را گفتید اما باعث گرانی خود دولت هست چون مصالح ساختمانی را ۴۰ درصد گران کرده نظام مهندسی را گران کرده واحد بندی اب را ۱۰ برابر کرده کنتور برق جدا می فروشه وانشعاب برق جدا می فروشه هزینه های مهندسی را چند برابر کرده هزینه های بیمه ساختمانی را چند برابر کرده حالا شما انتظار دارید مسگن ارزان بشه مالیات ساختمانی را چند برابر کرده به خدا مشکل اصلی خود دولت مجلس هست کمی فکر کنید کجای کار مشکل داره چه ربطی به مشاوراملاک داره شما خونتون را قیمت میدین املاک هم رواون کار میکنه به خدا من املاک ندارم

  • Minoo ارسالی در

    ما حدود ۵۰ نفر حکم جلب مجید عسگری وشهاب کیمیایی وشرکایشان وپلمپ مغازه هایشان در نواب املاک رفاه را گرفته‌اند ایم وبه دفتر ریاست جمهوری هم رفته ایم مغازه اشان بدون جواز کسب کار می‌کند وآنها متواری هستند کدوم قانون پولمالک ومستاجر را بالا کشیدند رفتند

  • علی ارسالی در

    اگر مشاوراملاک نباشه اون وقت میبینی یه ف روشنده هرچی دلش خواست قیمت میده مگه میشه شغل مشاور املاک ازبین بره طرف خونش 2توم ن میارزه میاد میگه 2/500این مشاورین املا ک هستن که به طرف میگن بهترازملک خودت به همین قیمت موجوده متاسفم برای اینایی که چ وب برداشتن توسراملاکیا

  • ناشناس ارسالی در

    آقای عزیز خودتون فریب می دید این ۴۵ سال چی ارزون شده اون کارشناس درس خونده دولت بوجه نداره توی تهریمهستیم ۵۰ درصد مالیات ازافهشده دیگه کسی نمیتونم لونه بخرهچهبرس بهخونه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها