|
کدخبر: 322722 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس فناوری اطلاعات؛

این مشاغل از بازار حذف می شوند / سفره ای به نام هوش مصنوعی

خوش‌رفتار؛ کارشناس فناوری اطلاعات گفت: هوش مصنوعی با هدف حذف کسب و کارها وارد عمل نشده است، بلکه قصد این فناوری، توسعه هرچه بیشتر مشاغل و فعالیت های آن ها به شمار می رود. مشاغلی از بازار کار حذف خواهند شد که در وقف پذیری با شرایط جدید توفیقی نداشته باشند.

اقتصاد این مشاغل از بازار حذف می شوند / سفره ای به نام هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) تاثیر بسیار زیادی بر مشاغل مختلف داشته است و این اثرگذاری در آینده نیز به شکل گسترده تری ادامه پیدا می کند. با پیشرفت فناوری AI، توانایی های ماشین ها در تحلیل داده ها، یادگیری، پردازش زبان طبیعی و بینایی ماشین بهبود یافته است. این توانایی ها در ترکیب با قدرت محاسباتی بالای سیستم های کامپیوتری، به شرکت ها و صنایع امکانات منحصر به فردی را می دهد.

هوش مصنوعی بر حوزه هایی نظیر صنعت خودرو، بهداشت و پزشکی، بانکداری، بازاریابی و تبلیغات، صنعت خدمات، صنعت حمل و نقل، کشاورزی و تکنولوژی اثرات قابل ملاحظه‌ای دارد. برخی کارشناسان در خصوص تاثیرات این فناوری بر برخی از کسب و کارها هشدارهایی دادند و این طور ادعا کردند که برای جلوگیری از حذف شغل توسط هوش مصنوعی نیاز به کسب دانش و معلومات خاص است.

گسترش نیوز برای بررسی این موضوع، گفت و گویی با حسین خوش رفتار، کارشناس فناوری اطلاعات انجام داده که در ادامه می خوانید.

خوش-رفتار

نام این اتفاق را نباید تهدید گذاشت

حسین خوش‌رفتار درباره آینده کسب و کارهای مجازی پس از ظهور هوش مصنوعی و خطر حذف آن ها گفت: من این اتفاق را تهدیدی برای مشاغل نمی دانم و باید نگاه دیگری به این مسئله داشت؛ در واقع باید این گونه فعل و انفعالات را یک تحول چشمگیر اطلاق کرد تا بتوان تحلیل بهتری را در این خصوص ارائه داد. تهدید نامیدن این موضوع بار منفی و تخریبی ایجاد می کند و امری درست و منطقی محسوب نمی شود.

او ادامه داد: ما باید نوع دیدگاه خود را در پیوند با تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل مختلف تغییر دهیم و بدانیم که این تغییر می تواند سازنده و مثبت صورت بگیرد. در یک نگاه کلی، کسب و کارها روی فعالیت یکدیگر تاثیرگذار هستند و هیچ کدام به صورت مستقل منشأ اثر به حساب نمی آیند.

خوش‌رفتار افزود: تمام کسب و کارها در یک زنجیره ارزش قرار دارند که هرگونه تغییری در بخشی از این زنجیره، تمامی ساختار را دستخوش دگرگونی می کند؛ بنابراین اثرگذاری هوش مصنوعی بر مشاغل اصلی و بدنه این زنجیره، کل ساختار را تحت الشعاع قرار می دهد و به تدریج شاهد تحولات اساسی در این زمینه خواهیم بود؛ در نتیجه هیچ شغل یا محصولی نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد که از تاثیرات هوش مصنوعی مبرا است. این تکنولوژی پیشرفته، روی تک تک محصولات و مشاغل تاثیرات شگرفی خواهد گذاشت.

او در خصوص احتمالات مربوط به درآمدزایی مشاغل از بستر هوش مصنوعی بیان کرد: با توجه به ماهیت هوش مصنوعی، مشاغلی که از جنس فناوری هستند، سریع تر و راحت تر به سمت کسب درآمد و منفعت روانه می شوند. اساسا تمامی مشاغل به خاطر ابزارهای متعلق به هوش مصنوعی، قادر به بهره مندی از این فضا و کسب رونق و منفعت هستند؛ در واقع پس از کسب و کارهای فناوری محور، سایر مشاغل هم این فرصت را دارند تا نهایت انتفاع را در این زمینه داشته باشند.  

هوش-مصنوعی

این مشاغل از بازار حذف می شوند

کارشناس فناوری اطلاعات در ارتباط با کسب دانش های لازم برای مواجه با هوش مصنوعی و جلوگیری از خطرات احتمالی در بازار کار توضیح داد: به باور من، مشاغلی از بازار کار حذف خواهند شد که در وقف پذیری با شرایط جدید توفیقی نداشته باشند. شرایط جدید در این بخش، مربوط به امکاناتی می شود که هوش مصنوعی در اختیار همگان قرار می دهد. کسب و کارهای مختلف باید از این شرایط برای توسعه و ارتقای وضعیت کاری خود نهایت بهره را ببرند تا از گزند خطرات احتمالی در امان باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی با هدف حذف کسب و کارها وارد عمل نشده است، بلکه قصد این فناوری، توسعه هرچه بیشتر مشاغل و فعالیت های آن ها به شمار می رود. البته من منکر تغییر اساسی شکل برخی از کسب و کارها همزمان با اثرگذاری هوش مصنوعی نمی شوم. به عنوان مثال، شکل کلی و همچنین ساز و کار تاکسیرانی ها پس از ورود سرویس های مجازی و اینترنتی تغییر پیدا کرد اما خدشه ای به اصل و ماهیت خدمت دهی آن وارد نشد.

ربات-چت

هوش مصنوعی فقط CHAT GPT نیست

خوش‌رفتار تصریح کرد: در عرصه هوش مصنوعی نیز تغییرات به صورت کلان تری رخ خواهد داد و شیوه ارائه خدمات و محصولات به واسطه امکانات هوش مصنوعی دستخوش دگرگونی می شود. حال در این فضا، هر کسی که بتواند بهترین و سریع ترین بهره مندی را از این ابزارها داشته باشد، هم در کار خود پیشرو می شود و هم از حذف شغل خود ممانعت به عمل می آورد. کسب و کارها می توانند از این بستر به سود خود استفاده کرده و در جهت پیشرفت و همین طور سبقت از رقبای خود حر کت کنند.

او در پایان اضافه کرد: ما باید به این باور برسیم که هوش مصنوعی فقط CHAT GPT  و ابزارهای این چنینی نیست و نباید این تکنولوژی را متناظر با این ابزارها بدانیم. ابزارهایی نظیر CHAT GPT در دسترس افراد قرار دارند تا خدمت جدیدی را ارائه دهند و به مرور بهره هوش مصنوعی در مشاغل مختلف افزایش پیدا می کند. مسلما اتفاقات آتی به مراتب متفاوت تر و جذاب تر خواهد بود و در این مسئله تردیدی وجود ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها