|
کدخبر: 27008

ضرورت ایجاد ارزش افزوده برای محصول چای

رئیس پژوهشکده چای کشور با اشاره به نبود توجه به صنایع تبدیلی و محصولات جانبی در صنعت چای، گفت: توجه به ایجاد ارزش افزوده برای محصول چای ضروری و سبب خروج از وضعیت تک محصولی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، رضا آزادی با اشاره به جایگاه و ظرفیت صنعت چای، اظهار کرد: متاسفانه با وجود همه این ظرفیت‌ها در بخش صنایع جانبی نتوانسته‌ایم گامی موثردر فرآوری این محصول برداریم.

وی با بیان اینکه در راستای تنوع بخشی به حوزه فرآورده‌های این صنعت باید گام‌های موثر و برنامه‌ریزی دقیق شود، افزود: پژوهشکده چای کشور ۱۷ نوع محصول از چای برای تولید انواع نوشابه‌ها شناسایی کرده که درحال برنامه‌ریزی برای تجاری‌سازی آنها هستیم.

رئیس پژوهشکده چای کشور با اشاره به ظرفیت ایران در تولید موادخام، گفت: باید تلاش شود که با ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و موادخام از وضعیت تک محصولی خارج شویم.

وی در ادامه به افزایش رونق صنعت چای طی سال‌های اخیر در جهان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود قدیمی بودن و کیفیت محصول چای در کشور در این میان سهم کشور چین در بازار چای بیش از سایر کشورها بوده است.

آزادی همچنین با بیان اینکه با توجه به قدمت چای در کشور این صنعت در سال‌های گذشته دچار رکود شده است، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ زمین در شمال یکی از عوامل کاهش کشت چای در این مناطق بوده است.

وی با اشاره به برخی از اولویت‌های و برنامه‌های پژوهشکده چای کشور، تصریح کرد: ارتقای کیفیت محصول تولید شده، دستیابی به ارقام جدید از این محصول، بهینه‌سازی فرآوری تولید چای همچنین استفاده از روش‌های جدید برای ایجاد ارزش افزوده برای محصول چای و نو کردن تجهیزات کارخانه‌های چای از جمله این اولویت‌ها است.

رئیس پژوهشکده چای کشور به حمایت و برنامه‌ریزی دولت از سال ۹۲ تا سال گذشته اشاره کرد و یادآورشد: طی این مدت سازمان چای و پژوهشکده چای کشور برنامه‌ریزی مدونی را انجام و براساس آن تولید چای از ۱۹ هزار تُن به ۳۱ هزارتُن افزایش یافته است.

وی یادآورشد: سالانه ۱۱۰ هزار تُن چای در کشور مصرف می‌شود که تنها ۲۵ تا ۳۰ هزار تُن آن در داخل تولید و مابقی نیز وارد می‌شود.

آزادی با بیان اینکه ایجاد تنوع در محصولات چای و همچنین تولید یک محصول ارگانیک می‌تواند سبب حضور پررنگ و اختصاص بازارهای اروپایی به چای ایران شود، گفت: باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بیشتر انجام شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها