|
کدخبر: 17783

این وضعیت ویترین کشور است؟!

بهرام امیر احمدیان / کارشناس مسائل آسیای میانه

۲۰شهریور برای پرواز به خارج از کشور به فرودگاه امام‌خمینی(ره) رفتم. خودروهای سواری را به پارکینگی هدایت کردند که با گذر از راهی طولانی و دور زدن متوالی به آن رسیدیم. هوا تاریک و محوطه بزرگ و بی‌در و پیکر، تاریک و پر از خودرو بود. خودرو را پارک کردیم و منتظر اتوبوسی شدیم که قرار بود ما را از پارکینگ به پایانه مسافری فرودگاه ببرد.

چند ردیف صندلی‌های اتوبوس را برداشته و به نگهداری چمدان‌های مسافران اختصاص داده بودند. چندین نفر سرپا ایستاده بودند. دستگیره‌ای برای مسافران سرپایی نبود و چمدان‌ها هم نیاز به نگه داشتن از سوی مسافران داشت و برای مهار آنها هیچ تدبیری اندیشه نشده بود؛ چیزی بود مانند فرودگاه برخی کشورهای منطقه، نامناسب و به‌دور از شأن و جایگاه کشور.

در حقیقت نام بین‌المللی بر این فرودگاه، ظلمی به فرودگاه‌های بین‌المللی است. اینجا ویترین کشور است. در همه جای دنیا، خودروهای شخصی یا تاکسی، جلوی پایانه توقف کرده و مسافر، پیاده و وارد پایانه می‌شود. این بلبشوی تاکسی‌های فرودگاه و مسافرکش‌ها و نارضایتی مردم، نشان‌دهنده مدیریتی ناکارآمد است. برای بهبود اوضاع حمل‌ونقل و ترانزیت کشور نیاز به بازنگری و مدیریتی کارآمد داریم.

ما وقتی نمی‌توانیم ۲۲ نفر عضو تیم ملی فوتبال را اداره کنیم، مربی خارجی می‌گیریم؛ اگر در اداره فرودگاه بین‌المللی پایتخت ناتوان هستیم چه اشکالی دارد آن را به یک شرکت بین‌المللی واگذار کنیم؟ در کمتر فرودگاه بین‌المللی، نظامیان مسافران را کنترل امنیتی می‌کنند. چرا این فضای نظامی فرودگاه‌های کشور را تغییر نمی‌دهیم؟ اگرچه در آغاز انقلاب، رهبر کبیرمان به‌دلیل وجود ناامنی و به ضرورت، اداره امنیت فرودگاه را به نیروهای انقلابی داد، اکنون ایران به‌عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه توان اداره فرودگاه‌ها از سوی نیروهای امنیتی غیرنظامی را دارد.

در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برخلاف همه فرودگاه‌های بین‌المللی، از مسافر خروجی ۷۵ هزار تومان (معادل حدود ۲۰ دلار) عوارض دریافت می‌کنند؛ دست‌کم می‌توانند این مبلغ را از خزانه دریافت و در فرودگاه هزینه کنند. سرویس‌های بهداشتی این فرودگاه مناسب نیست. برای بین‌المللی شدن و تبدیل فرودگاه به هاب منطقه، نیازمند تغییراتی اساسی در همه زمینه‌هاست. فرودگاه بین‌المللی تراز اول باید با استانداردهای بین‌المللی همخوانی داشته باشد. دانشگاه‌های کشور، ده‌ها هزار مهندس و متخصص در همه زمینه‌ها تربیت کرده است. کار را به‌دست همین جوان‌های خوش‌فکر و تحصیلکرده بدهیم تا آنها با اندیشه‌های نو و دیدگاه‌های فنی و علمی مسائل را مدیریت کنند.

پیامبر عظیم‌الشان اسلام می‌فرماید: «وای به‌حال مسلمانی که امروزش مانند دیروز باشد.» و به قول علامه اقبال‌لاهوری: «فروغ آدم خاکی ز تازه‌کاری‌هاست/ مه و ستاره کنند آنچه پیش ازین کردند» دوره پسابرجام و دولت دوازدهم باید با تغییرات اساسی در امور پیش رود تا جایگاه شایسته ایران را بدان بازگرداند؛ جایگاهی که برخی دولت‌شهرها گرفته‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها