|
کدخبر: 23444

بودجه عمرانی قربانی برنامه ریزی های اشتباه

یک استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است؛ رویکرد فعلی بودجه‌ریزی موجب شده در بسیاری از موارد در‌آمدهایی برای هزینه‌ها در نظر گرفته شود، که این درآمدها در طول زمان محقق نشود و تأمین هزینه‌های طرح‌شده به دلیل دیدگاه‌های متفاوت و غیر کارشناسی ممکن نشود همچنین تناسبی با اهداف توسعه نداشته باشند.

علی صادقین، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی مانع از تدوین بودجه متناسب با نیاز مردم می‌شود، بیان کرد: به‌طورکلی رویکرد بودجه‌ریزی برای تنظیم درآمدها و هزینه‌های دولت و همچنین شرکت‌های دولتی بر اساس برنامه‌ریزی میان‌مدت است که معمولاً در برنامه‌های توسعه تعریف می‌شود.

وی افزود:‌ متأسفانه رویکرد بودجه‌ریزی از قبل انقلاب تاکنون به این صورت بوده که هرساله رشد هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود و متناسب با این رشد در‌آمدها برای دولت تنظیم می‌شود.

صادقین تصریح کرد:‌ اثرات این نوع تصمیم گیری بر بودجه این است که با کسری بودجه مواجه می‌شویم و نخستین قربانی این کسری بودجه، بودجه عمرانی است که به نفع بودجه جاری کاهش می‌یابد و درنهایت دولت به‌جای اینکه نقشی در توسعه فرآیندها و زیرساخت‌ها داشته باشد تبدیل به بانک بزرگی برای پرداخت بودجه جاری می‌شود.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، زمانی که کاهش حجم دولت در برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد این نوع بودجه‌ریزی صرفاً منجر به فربه‌تر شدن بودجه جاری می‌شود و با این نوع سیاست‌گذاری تابعی از تغییرهای برون‌زایی مانند قیمت نفت، خواهیم شد که با کاهش قیمت نفت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با کسری بودجه گسترده‌ای مواجه خواهیم شد و قربانی آن بودجه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها