|
کدخبر: 31493

توجه به چرخه تولید، لازمه حمایت از کالای داخلی

بهروز راعی؛ روزنامه نگار و سرپرست موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت در اصفهان

behrouzraii.jpg

سال ۱۳۹۶ با تمام فراز و نشیب های خود بویژه در اوضاع و احوال اجتماعی و اقتصادی کشور گذشت و سال ۱۳۹۷ را با توکل به درگاه خداوند متعال و با استعانت از بخشندگی پروردگار و همت دلسوزان در عرصه تولید، کار و سازندگی آغاز می کنیم. شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری،سال حمایت از کالای ایرانی نام گرفت که سیاست ها و برنامه ریزی ها بر اساس تحقق این شعار در کشور صورت پذیرد.

در روزهای پایانی سال گذشته شاهد استیضاح وزیر کار در عدم حمایت از نیروی کار و پس از آن جلسات تعیین حقوق و دستمزد در سال آتی بودیم که این جلسات پس از کسب رای اعتماد دوباره وزیر کار آن هم با تفاوت یک رای، شاهد برگزاری نشست های متوالی تعیین حقوق و دستمزد بودیم که در نهایت با رضایت نمایندگان کارفرمایان و کارگران در شورای عالی کار، با افزایش حدود بیست درصدی حقوق کارگران موافقت شد.

با کسب تجربه از افزایش دستمزدهای سال های قبل، در اوایل سال که عموما قراردادهای کارگران سررسید شده است،با خروج و تعدیل نیروی کار از سوی کارفرمایان مواجه بو ده ایم.کارفرمایان محترم هم به جز رشد حقوق کارکنان خود، هر روز با آیین نامه ها و دستورالعمل های متفاوتی روبرو بوده اند که نیروی کار و تولید را تهدید کرده است.

موانع بانکی، بیمه ای، مالیاتی، گمرکی، بازاریابی و نقدینگی همواره دست به گریبان کارفرمایان بوده از این رو کارفرمایان در ادامه کار و سرمایه گزاری خود تردید داشته و به آتیه کار خود امید و به بازار فروش اعتمادی ندارند. در طرف مقابل هم کارگرانی هستند که به عنوان منابع انسانی نقش کلیدی در رشد کمی و کیفی تولید دارند، این کارگران برای معیشت زندگی نیازمند حمایت کارفرما و دولت هستند. با این نگاه که رشد قیمت کالاهای سبد خانوار زندگی کارگران نیز همه روزه نسبت به قبل افزایش داشته و این مهم فشار زیادی را به جامعه سختکوش کارگری وارد کرده است.

از این رو می طلبد در اولین روزهای سال جدید، با تدوین یک منشور اخلاقی برای کارگران و کارفرمایان در حفظ و پایداری اشتغال موجود کوشید و پارلمان بخش خصوصی به نمایندگی از کارفرمایان با حمایت مجلس شورای اسلامی و دستگاه های اقتصادی دولت، نسبت به تدوین طرح جامع حمایت از تولید داخل اقدام کنند. طرحی که کارفرمایان را در توسعه کار، افزایش اشتغال و توسعه بازار فروش یاری دهد.

امیدواریم به هم افزایی سه راس مثلث شرکای اجتماعی تولید، (کارگر، کارفرما و دولت) شاهد بستر سازی منطقی و اصولی، اقتصاد پایدار و افزایش وجدان کاری و انضباط اجتماعی در محیط کار باشیم. ان شالله

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها