|
کدخبر: 10924

جای خالی موزه‌های اقتصادی در کشور

رییس کتابخانه و موزه ملک با اشاره به راه‌اندازی موزه‌های اقتصادی در دنیا گفت: جای خالی این موزه‌ها که به تولید شغل و چرخه اقتصادی کمک می‌کنند، در ایران احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، علی‌رضا دبیری‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه «گسترش تجارت» اظهار کرد: درباره هر موضوعی می‌توان موزه ایجاد کرد و به طور کلی احداث موزه در هر زمینه‌ای اقدامی مثبت و مناسب است اما تنها داشتن تاریخچه و قدمت تاریخی بهانه خوبی برای احداث موزه نیست. پیش از اینکه تاریخ یک موضوع مورد نیاز باشد؛ رویکرد، نگرش و کارکرد آن برای احداث موزه مرتبط با آن موضوع لازم است.

او با تاکید بر اینکه نگرش سنتی به موزه‌ها باید تغییر کند بیان کرد: نه‌تنها در زمینه نساجی، بلکه در همه صنایع دارای پیشینه و قدمت تاریخی هستیم. در ایران موزه‌ای با رویکرد صنعتی نداریم و در حوزه موزه صنایع و موزه‌های صنعتی مدرن فعالیت چندانی انجام نشده است. متاسفانه در ایران نگرش به موزه‌ها سنتی است و دراین زمینه همواره رویکرد باستان‌شناسانه به مسائل داشته‌ایم.

وی ادامه داد: زمانی که از نساجی صحبت به میان می‌آید همواره تلاش می‌شود با رویکرد باستان‌شناسانه موزه‌ای با محوریت این صنعت ایجاد کنیم. در حالی که موزه‌های صنعتی بسیاری از کشورهای پیشرفته نه تنها نگرش باستان‌شناسانه ندارند، بلکه رویکرد توسعه‌ای، پژوهشی و آموزشی دارند و حتی می‌توانند آزمایشگاهی در زمینه تخصص خود باشند یا اینکه مکانی برای کسب تجربه باشند و نسل‌های جدید را با مشاغل آشنا کنند.

دبیری‌نژاد افزود: نسل‌های جدید می‌توانند در موزه‌های صنعتی موجود در کشورهای پیشرفته با مشاغل صنعتی آشنا شده و در آینده این مشاغل را توسعه داده و در گسترش صنایع بکوشند. به طور کلی موزه‌های صنعتی در کشورهای پیشرفته موجب توسعه اجتماع در زمینه صنعتی و مشاغل مرتبط می‌شود.

او با تاکید بر اینکه نباید موزه‌ها را به عنوان محلی برای منجمد کردن و بازگویی روایت‌های تاریخی ایجاد کرد، گفت: وجود آثار تاریخی در موزه‌ها کافی نیستند، بلکه آثار تاریخی باید بتوانند در دنیای امروز در زمینه چالش‌های فرهنگی و اجتماعی موثر واقع شوند. یکی از رویکردهای جالبی که در سال‌های اخیر در دنیا ایجاد شده موزه‌های اقتصادی هستند. این موزه‌ها به تولید شغل و چرخه اقتصادی کمک می‌کنند که جای خالی آنها در کشورمان احساس می‌شود. تنها با نگاه تاریخی و میراث متعلق به گذشته با موزه‌ها و اشیای موجود در آنها برخورد می‌کنیم.

رییس کتابخانه و موزه ملک با تاکید بر لزوم گسترش موزه‌های صنعتی در ایران گفت: به نظر من باید چندین موزه نساجی داشته باشیم، زیرا تنوع نساجی‌ها در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. می‌توان از پیشینه نساجی‌های سنتی در یزد و کاشان تا کارخانه‌های نساجی مدرن در مناطق مختلف کشور به عنوان یک صنعت جدید موزه ایجاد کرد. بسیاری از کشورهای دنیا در کارخانه‌های خود دارای موزه هستند و مردم در آن کارخانه‌ها با صنعت و فعالیت‌های کارخانه‌ها آشنا می‌شوند. با این نگاه می‌توان موزه نساجی را بسیار گسترش داد و هر شهری می‌تواند از موزه نساجی به مثابه یک صنعت سنتی و مدرن برای رونق اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه صنعتی استفاده کند.

او افزود: منجمد کردن آثار در موزه‌های صنعتی منجر به رشد و توسعه صنایع و اقتصاد کشور نمی‌شوند و موزه‌ها باید به گونه‌ای ایجاد شوند که مخاطبان خود را به تلاش و پویایی ترغیب کنند.

دبیری‌نژاد با اشاره به اینکه هم بخش خصوصی و هم متولی دولتی صنعت نساجی باید اقدام به احداث موزه‌های نساجی کنند، بیان کرد: چه بخش خصوصی و چه متولی دولتی می‌توانند از موزه‌های نساجی به سود خود بهره ببرند. به عقیده من هم دولت باید موزه‌های نساجی ایجاد کند و هم کارخانه‌های بزرگ نساجی باید قسمتی از کارخانه خود را به موزه اختصاص دهند و هریک می‌توانند مردم را با فعالیت‌های نساجی آشنا کرده و این صنعت را در کشور گسترش دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها