|
کدخبر: 32037

خداحافظ پراید/ جایگزین پرتیراژترین خودرو ملی را بشناسید

نگاهی به آمار تولید سایپا در سال ۹۶ نشان می‌دهد به زودی پرتیراژترین خودروی داخلی جای خود را به تیبا خواهد داد.

گسترش نیوز: بررسی کارنامه خودروسازان داخلی در سال ۹۶ نشان می‌دهد میزان تیراژ پراید در سال گذشته نسبت به سال‌های پیش کاهش یافته است. در مجموع ۲۱۷ هزار و ۹۶۳ دستگاه پراید در سایپا و پارس‌خودرو طی سال ۹۶ به تولید رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۳/ ۱۷ درصدی تیراژ این محصول در مقایسه با سال قبل از آن است.

pride1.jpg

این آمار تولید نشان می‌دهد که به احتمال زیاد پرتیراژترین خودروی داخلی تا سال آینده از خط تولید ساپیا خارج می‌شود. این در حالی است که بهمن ماه سال گذشته و در حاشیه آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو، محمدرضا حقیقی، مدیر روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا درباره توقف قطعی تولید پراید گفته بود: با توجه به شرایط کشور، قیمت و شرایط ارزی که در حال حاضر وجود دارد هنوز جایگزین مناسبی را با حدود قیمت فعلی پراید پیدا نکرده‌ایم. اما تمام تلاشمان بر این است که بتوانیم محصولاتی همچون تیبا، تیبا ۲ یا پلتفرم‌های دیگر که در آینده به بازار عرضه خواهیم کرد و از لحاظ قیمتی اختلاف کمتری با پراید دارند را جایگزین این محصول کنیم.

بر همین اساس هم بررسی افزایش آمار تولید تیبا در سال ۹۶ نشان می‌دهد به احتمال زیاد تیبا جایگزین پراید خواهد شد. چرا که براساس آمار اعلامی، تیبا تیراژی ۱۸۶ هزار و ۸۹۹ دستگاهی را طی سال ۹۶ از خود به جا گذاشته و در مقایسه با ۹۵، حدود ۶۴ درصد رشد تیراژ داشته است.

تولید پراید از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت سایپا آغاز شد. ساپیا در طول سال‌های فعالیت خود مدل‌های نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) را روانه بازار کرد. البته تولید برخی از این مدل‌ها به مرور متوقف شد و حالا تنها مدل‌های سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۴۱ در مجموعه سایپا و بر اساس پلتفرم X۱۰۰ تولید می‌شود. براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و نگاهی به کاهش آمار تولید پراید، به نظر می‌رسد تولید این محصول پرفروش وطنی تا پایان سال جاری متوقف شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها