|
کدخبر: 288102

اگر به‌روز نباشید محکوم به نابودی هستید

پرویز ترابی-فعال حوزه دانش‌بنیان

امروزه صنایع کشور بیش از هر چیز نیازمند بروزرسانی است. به‌عبارت دیگر، به‌طورعموم محصولات فناورانه، تاریخ مصرف دوسالانه یا شاید هم کمتر دارند و اگر محصولی که ۲ سال پیش تولید شده است، متناسب با نیازهای روز تغییر نکرده باشد، عمر زیادی نخواهد داشت و امروز خواهان قبلی را نخواهد داشت. از آنجایی که یکی از ارکان اصلی رعایت حقوق مصرف‌کننده، تنوع و به‌روز بودن محصولات است، زیر پا گذاشتن این حق به نرخ نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا تمام می‌شود.دانش‌بنیان‌ها باید روزبه‌روز خود را با آنچه نیاز مصرف‌کننده است، به‌روز کنند. به‌عبارتی، اگر هر شرکتی توانست خود را مطابق خواسته مشتریانش نوآور و به‌روز کند، در جامعه هدف ماندگار خواهد شد، در غیر این صورت، رو به اضمحلال می‌رود. برای مثال، یک زمانی کفش ملی به روسیه صادر می‌شد، اما امروز کمتر بازاری مخاطب کفش ملی است. به‌اعتقاد من، یکی از فرآیندهای اعتمادسازی مصرف‌کنندگان به‌روز بودن دانش‌بنیان‌ها است.

ترابی

خدمات‌دهی متناسب با بازار هدف از سوی دانش‌بنیان‌ها از دیگر فرآیندهای مهم دانش‌بنیان‌ها در راستای باز شدن راه‌شان به صنایع داخلی کشور است. دانش‌بنیان‌ها باید بتوانند خدمات‌دهی مطلوبی داشته باشند و مطابق با استانداردهای روز دنیا مشتری‌مداری کنند، همچنین، پایبند بودن به زمان‌بندی‌های از قبل تعیین‌شده، از دیگر فرآیندهایی است که یک دانش‌بنیان را در مسیر اقناع مصرف‌کننده، پیروز بازار می‌کند.

بسیاری از صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان که سابقه طولانی در تولید محصول دارند، معتقدند باید به آرامی در بازار گام گذاشت و ذره‌ذره محصولات تولیدی را عرضه کرد تا این‌گونه علاوه بر اشراف بر سلیقه مشتری، قیمت‌گذاری هم روند استانداردی را طی کند. این ویژگی به‌عنوان یک پله مهم در راستای جلب‌رضایت مصرف‌کننده در بهره‌گیری از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان است. شناخت نیاز بازار، برگ برنده هر تولیدکننده است. گفتنی است، ذائقه اصلی بازار در حرکت‌های آهسته و گام‌به‌گام شناخته می‌شود. بهتر است، پیش از آنکه میلیون‌ها تومان هزینه صرف تولیدات با تیراژ بالا شود، چند نمونه اولیه برای شناسایی مخاطب تولید شود. متاسفانه راه برای جا افتادن در هر بازار مصرفی در کشور زیاد است و بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانستند تعاملات تجاری جدی با مشتریان و مصرف‌کنندگان در کشور برقرار کنند. بیشتر این افراد هم مبالغ جدی برای به‌روزآوری هزینه نمی‌کنند. یکی دیگر از فرآیندهایی که جنبه دوسویه دارد، استانداردسازی و افزایش کیفیت محصولات است. این مولفه مهم را دوطرف یعنی هم دانش‌بنیان و هم بازار مصرف باید مدنظر داشته باشند. دانش‌بنیان‌ها باید استانداردسازی کنند تا بتوانند جایگاه خود را در میان مصرف‌کنندگان باز کنند. در این میان، توجه به کیفیت تولیدات و ارائه توانمندی واقعی تولیدکنندگان برای دریافت حمایت مالی دولت ضروری به‌نظر می‌رسد. برای توسعه تولید دانش‌بنیان و تقویت برند، باید با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان جوان، توسعه تحقیق و پژوهش، ایجاد نوآوری و تمرکز تولیدات نوآورانه و باکیفیت، بر ظرفیت‌ها و توان داخلی و افزایش بهره‌وری در تمامی بخش‌های تولیدی کشور و توجه به ارتقای کیفیت و کمیت تولیدات صادرات‌محور، شرایط و فضای مناسبی برای ارائه محصول تولیدی به بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود. در بحث تولید داخلی، موضوع استراتژیک کیفیت و تعیین نرخ منطقی محصول یا خدمت، همواره باید موردتوجه قرار گیرد. در شرایط فعلی، برای توسعه تولید دانش‌بنیان و رونق کسب‌وکار داخلی و از همه مهم‌تر حفظ حقوق مصرف‌کننده، کیفیت دارای نقش استراتژیک است که باید موردتوجه تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد. استفاده از فناوری‌های نوین، احساس مسئولیت و وجدان ‌کاری از پیش‌شرط‌های مهم تولید باکیفیت محصولات داخلی است و به‌اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصاد و بازار، کیفیت محصول در کنار قیمت‌گذاری مناسب، ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقه‌ای و جهانی است که اگر به‌صورت جدی موردتوجه تولیدکنندگان کشور قرار گیرد، رشد تولید باکیفیت و رقابتی محقق می‌شود. با این اقدام و در راستای تحول اقتصادی در شرکت‌های تولیدی، بازگشت سرمایه، سود فروش، سهم بازار، کاهش هزینه‌ها و نرخ سهام از رشد قابل‌توجهی برخوردار خواهند

 شد.

نویسنده: پرویز ترابی

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها