|
کدخبر: 285680

هزینه استفاده از فیلترشکن برای دولت و کاربر

کیوان نقره‌کار-کارشناس فناوری‌اطلاعات

به‌اعتقاد افرادی که موافق طرح صیانت هستند، فضای دیگری برای فعالیت وجود دارد و برای این کار شبکه‌های اجتماعی ایرانی را مثال می‌زنند.در نتیجه قانون مالیات باید برای فعالیت کسب‌وکارها در هر پلتفرمی وجود داشته باشد. از سوی دیگر فعالان کسب‌وکار در فضای مجازی می‌توانستند مالیات خود را تا زمان مشخص شدن طرح صیانت اخذ کنند.این موضوع می‌تواند نقطه اشتراک دو طرح مالیات اینفلوئنسرها و صیانت با یکدیگر باشد.با تصویب طرح صیانت و استقبال مردم از پلتفرم‌های داخلی نظارت بر عملکرد فعالان فضای مجازی راحت‌تر است، زیرا این افراد در بستری فعالیت می‌کنند که قابل ارزیابی دولت است.

کیوان-نقره-کار

واقعیت این است که فضای موردنیاز یک اینفلوئنسر نمی‌تواند یک پلتفرم‌ ایرانی باشد. بعید می‌دانم فضایی شبیه اینستاگرام در نمونه‌های ایرانی وجود داشته باشد. این موضوع شبیه این است که فردی پیش از این مغازه بزرگی در مرکز شهر داشته و حالا باتوجه به شرایط باید در یکی از زیرپله‌های کوچه‌های شهر فعالیت کند.در حال‌ حاضر صحبتی از طرح صیانت نشده و محدودیت اینترنت به‌علت مسائل امنیتی است. طرح صیانت نیازی به این فضا ندارد و مانند تلگرام پس از تصویب اجرا می‌شود.استفاده مداوم از فیلترشکن برای دولت و کاربر هزینه‌بر است. در حال ‌حاضر علاوه بر فیلترینگ، سرعت اینترنت نیز بسیار کاهش پیدا کرده که این امر تاثیر خود را در سایر قسمت‌ها نیز گذاشته است.عملیاتی که برای کاهش سرعت اینترنت انجام می‌شود، هزینه بسیار سنگینی برای دولت دارد. از سوی دیگر هنگامی که سرعت اینترنت پایین است، صنایع کشور دچار مشکل می‌شوند و بخشی از هزینه این اختلال بر گردن دولت خواهد بود. اینها در حالی است که اگر به سمتی پیش برویم که حتی همه شبکه‌ها بسته شوند، اینترنت و تکنولوژی مسیر خود را پیدامی‌کند.آسیب استفاده از فیلترشکن به همین‌جا ختم نمی‌شود. با ورود فیلترشکن‌ها به سیستم نرم‌افزاری تلفن همراه و سیستم‌های ارتباطی عملا امنیت شبکه از بین می‌رود. ما با استفاده از فیلترشکن راه ورود هکرها به سیستم‌ها را باز می‌کنیم.در زمان استفاده از فیلترشکن، از لحاظ فنی حفره‌هایی در ابزارهای گوناگون ایجاد می‌شود که امکان دسترسی‌های غیرمجاز را بیشتر می‌کند و در نتیجه شاهد حمله‌های هکری بیشتر هستیم؛ بنابراین دولت باید نگاه تخصصی‌تری به افزایش استفاده کاربران از فیلترشکن داشته باشد، زیرا این اقدام موجب کاهش امنیت می‌شود.

 این موضوعی است که انتظار می‌رود شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات آن را بررسی کنند و نگاه همه‌جانبه‌ای به آن داشته باشند، زیرا این موضوع می‌تواند تاثیرات منفی زیادی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.پس از اجرای طرح صیانت اگر همچنان با فیلترشکن امکان دسترسی به شبکه‌های خارجی وجود داشته باشد اصلا دلیلی ندارد که این طرح مطرح شود. از سوی دیگر اگر قرار است یک روز دسترسی به خدمات داخلی با سرعت عالی اینترنت داشته باشیم و در مقابل حتی گوگل باز نشود، چه اصراری وجود دارد که انقدر تنش فکری برای مردم ایجاد شود.

 تا زمانی که در زمینه طرح صیانت تصمیم قطعی گرفته نشد، اعلام این موضوع تنها هزینه مالی و روانی برای دولت و مردم دارد. در نتیجه باید زودتر تکلیف مشخص شود. در این موضوع تنها هزینه مالی مطرح نیست، بلکه آسیب ذهنی برای مردم نیز موضوعی قابل‌تامل است.

نویسنده: کیوان نقره کار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها