|
کدخبر: 284468

در هجدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی ایدرو بررسی می‌شود

نقش اکوسیستم منابع انسانی در ارتقای امید

سازمان مدیریت صنعتی با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و همکاری انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، هجدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی را در ۲۷ و ۲۸ دی برگزار می‌کند.

یادداشت نقش اکوسیستم منابع انسانی در ارتقای امید

 براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده نقش اکوسیستم منابع انسانی در ارتقای امید، باور و اعتماد، موضوع اصلی این کنفرانس است. این کنفرانس به مسائل و چالش‌های توسعه منابع انسانی در بنگاه‌های کسب‌وکار اعم از شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط می‌پردازد و تاکید ویژه‌ای بر نوآوری، ابتکار، بازنگری، ارزیابی و تبادل تجربه‌های داخلی و بین‌المللی در زمینه توسعه منابع انسانی دارد.

نقش اکوسیستم منابع انسانی در ارتقای امید، محور اصلی هجدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی ایدرو خواهد بود. براساس برنامه‌ریزی‌ها از دیگر محورهای این کنفرانس می‌توان به مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های پلتفرمی و شرکت‌های کوچک و متوسط، تحول دیجیتال و تاثیرات آن بر حوزه منابع انسانی و پایداری کسب‌وکار، نقش منابع انسانی در نگهداشت استعدادها و کاهش مهاجرت‌های پنهان و آشکار و نسل‌های نوظهور، سازمان‌های نوپدید اشاره کرد.

 منابع انسانی هوشمند، تحلیلگری داده‌ها و نقش آن در پیشبرد اهداف کسب‌وکار؛ سیاست‌گذاری در مدیریت عملکرد و جبران خدمات؛ برنامه‌ریزی توسعه فردی و استفاده از ابزارهای نوین کوچینگ، منتورینگ و مربیگری و نقش تکنولوژی در بهبود فرآیندهای منابع انسانی از دیگر موضوعات محوری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی است.

علاوه بر سخنرانی و پنل‌های گفت‌وگو، چندین کارگاه تخصصی نیز درباره نقش اکوسیستم منابع انسانی در ارتقای امید، باور و اعتماد برگزار می‌شود.

مدیریت سرمایههای انسانی در SMEها

صمتحکمرانی هوشمند منابع انسانی نیز محور هفدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی بود که ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به موضوع مدیریت سرمایه‌های انسانی در شرکت‌های کوچک و متوسط، استارت‌آپی، خلاق و نوآور پرداخت.

وی ضمن بیان سیر تحولات رویکردهای صنعتی و تاثیر آن در سرمایه‌های انسانی، رویکرد انقلاب صنعتی چهارم را غلبه ابزار هوشمند بر محیط کار و انسان عنوان کرد.

به‌گفته کیانی بختیاری، تصورات اولیه بنیانگذاران صنایع کوچک و متوسط، استارت‌آپی، خلاق و نوآور این بود که سرمایه‌گذاری نه‌چندان بزرگ احتیاجی به نظامات منابع انسانی ندارد و درگیر شدن با نظام‌های مدیریتی رایج، بروکراسی اداری ایجاد می‌کند؛ بنابراین بدون پرداختن به بحث منابع انسانی به کسب‌وکار فامیلی روی می‌آوردند و ترجیح کاری آنها تمرکز بر مسائل فنی و فروش بود.

کیانی‌بختیاری افزود: تعریف کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از سازمانی به سازمان دیگر فرق می‌کند و تعریف واحد و مشترکی در این زمینه وجود ندارد، اما شاخصی که در این تعاریف مشترک است، تعداد منابع انسانی این کسب‌وکارهاست.

وی ضمن بررسی مهم‌ترین نتایج حاصله از اجرای برخی از عارضه‌یابی‌های صنایع کوچک و متوسط به بایدهای مدیریت سرمایه‌های انسانی در صنایع کوچک و متوسط و درباره ضعف در ساختار و نظام مدیریت بازار، راهکار منابع انسانی را در حوزه گزینش و استخدام، جذب بازاریاب قوی، استفاده از شبکه‌های کاریابی برای یافتن بازاریابان مناسب و طراحی برنامه‌ای برای افزایش جذابیت کسب‌وکار برای بازاریابان حرفه‌ای عنوان کرد.

کیانی‌بختیاری درباره آموزش و توسعه در SMEها نیز خاطرنشان کرد: برنامه‌های توسعه در SMEها باید نیازمحور و برای بهبود بهره‌وری کار باشد، نه آموزش برای آموزش. علاوه بر این تعریف کارراهه‌های ساده منجر به افزایش عملکرد کارکنان می‌شود مانند کارراهه کارگر ساده تا سرکارگر.

وی در ادامه مبحث بایدهای مدیریت سرمایه‌های انسانی در صنایع کوچک و متوسط به موضوع خلأ نوآوری در این حوزه پرداخت و راهکارهای منابع انسانی را در حوزه گزینش و استخدام شامل توجه به قوه خلاقیت و نوآوری افراد به‌عنوان عاملی کلیدی در گزینش و استخدام و در حوزه جبران خدمت و نگهداشت، شامل لزوم توجه به ایده‌های نوآورانه کارکنان و تقدیر از آنها و سهیم کردن افراد نوآور در سود حاصل از نوآوری خود آنها بیان کرد.

وی تاکید کرد: مدیریت سرمایه‌های انسانی در صنایع کوچک و متوسط باید به نحوی باشد که در موضوع افزایش دستمزد سالانه، از استخدام‌های غیرضروری در جایی که کارکنان فعلی هنوز ظرفیت‌های خالی دارند، پرهیز شود. همچنین باید افزایش دستمزدهای سالانه در حقوق کارکنان برای جلوگیری از بی‌انگیزگی آنها لحاظ شود اما بالا بردن حقوق و دستمزد به شرط افزایش بهره‌وری باشد. علاوه بر این، آموزش کارکنان باید به افزایش بهره‌وری قبل، حین و بعد از آموزش منوط شود و برنامه‌های آموزشی به علت افزایش دستمزدها حذف نشود.

نقش آموزش در حمایت از نیروی انسانی

صمتتوجه به اکوسیستم منابع انسانی درحالی محور اصلی کنفرانس یادشده است که چندی پیش معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی و سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران از تدوین سند مبتنی بر نیازهای حال و آینده بخش صنعت، معدن و تجارت در حوزه سرمایه انسانی و دانش‌های نوین این حوزه برای رفع معضل اشتغال دانشپذیران دانشگاه‌ها خبر داد. توجه به منابع انسانی درحالی در صدر برنامه‌های همیشگی سازمان گسترش و نوسازی ایران قرار دارد که به‌گفته بسیاری از کارشناسان تدوین نظام جامع آموزش تاثیر مثبتی بر حمایت از نیروی انسانی و ایجاد اشتغال در این حوزه دارد.

برهمین اساس نیز علیرضا شجاعی، معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به ماده ۱۲ آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت گفت: آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت اواخر مرداد در هیات دولت مصوب و ابلاغ شد. براساس این مصوبه به‌منظور تامین نیروی متخصص و حرفه‌ای برای بنگاه‌های صنعتی-معدنی باید دوره‌های جدید دانشگاهی طراحی شود و یا تغییراتی اساسی در سرفصل دوره‌های فعلی دانشگاهی برای کاربردی و حرفه‌ای شدن آنها و نیز متناسب‌سازی با نیاز کسب‌وکارها انجام شود.

معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: نظام جامع آموزش بخش صنعت، معدن و تجارت با هدف رفع معضلات آموزش عالی کشور در حوزه اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان و ارتقای مهارت‌های اجرایی و عملیاتی در جریان تدوین است.

سخن پایانی

مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های کوچک و متوسط SME تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این شرکت‌ها در کشورمان شده، در حالی‌که تخصص کمی در این بخش وجود دارد. بیش از نیم‌قرن پیش افراد به‌عنوان هزینه تلقی می‌شدند و بیشتر دید ارباب رعیتی در سازمان‌ها حاکم بود، اما هر چه بازار رقابتی‌تر شد و تاثیر منابع انسانی به‌عنوان یک منبع غیرقابل تقلید و ارزشمند برای شرکت‌ها جا افتاد، رویکرد به سمت مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های کوچک و متوسط و اهمیت دادن هر چه بیشتر به فعالیت‌های کلیدی در مدیریت HR، جذب، حفظ نیروی انسانی و توسعه شخصی مناسب حرکت کرد. از همین‌رو برنامه‌های ایدرو و تاکید این سازمان توسعه‌ای بر نیروی انسانی از نقاط قوت این سازمان به‌شمار می‌رود.

ارسال نظر