|
کدخبر: 283050

برای پوشاک ایرانی بازاریابی شود

میراسماعیل صدیق - فعال صنعت پوشاک

افزایش آمار صادرات غیرنفتی، وابسته به مولفه‌های متعددی است که از مهم‌ترین آن می‌توان به شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تولیدات داخلی اشاره کرد. در حال ‌حاضر مشتقات نفتی، صنایع پتروشیمی و محصولات کشاورزی بخش زیادی از صادرات ایران را تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف اقتصادی، توانایی و ظرفیت‌های مناسبی برای تولید کالاهای صادرات‌محور دارند.

میر-اسماعیل-صدیق

برای مثال، صنعت پوشاک کشور که به‌عنوان یکی از زنجیره‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی محسوب می‌شود، در شرایط مطلوب و مناسبی قرار دارد و با فراهم‌کردن بسترهای مناسب، می‌توان صادرات در این بخش را گسترش داد. فرصت‌های بالقوه و مهمی برای صادرات پوشاک ایران وجود داشته و کشور ما می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های مناسب، ارزآوری جدی از صادرات لباس و سایر کالاهای وابسته به آن داشته باشد. صنعت پوشاک کشور طی سال‌های اخیر به‌ویژه پس از ممنوعیت واردات پوشاک خارجی، توانمند شده و امروز به وجود رویکردی صحیح نسبت به این صنعت نیاز است. در شرایط فعلی می‌توان صنعت پوشاک را طوری توسعه داد که ضمن تامین نیازهای داخلی، صادر شود و ارزآوری به همراه داشته باشد. رفع موانع تولید و تجارت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و فراهم‌ کردن بسترهای مناسب برای عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی مهم‌ترین اقدامی است که باید دولت برای افزایش صادرات صنعت پوشاک انجام دهد، چرا که صنعت پوشاک ایران ظرفیت و توانایی بالقوه حضور در بازارهای جهانی دارد و با برنامه‌ریزی صحیح و رفع موانع، می‌توان به این هدف دست یافت. علاوه بر آن، در سال‌های اخیر برندهای توانمند ایرانی در صنعت پوشاک شکل گرفته و همین رشد، سبب ایجاد تقاضای جهانی برای کالاهای ایرانی شده است، بنابراین فرصت مهم و جدی برای صادرات پوشاک و محصولات وابسته به آن وجود داشته که باید با تمهیدات مناسب، از این ظرفیت به‌وجودآمده، نهایت استفاده را داشت.

دولت‌ها برای تقویت اقتصاد هر کشور، وظیفه‌ای مشخص را برعهده دارند که مهم‌ترین آنها ایجاد بستر مناسب برای تولید است. تولید می‌تواند ضمن پاسخگویی به نیاز داخلی، فرصت کسب سهم بازارهای صادراتی را فراهم کند. دولت نیز برای تقویت و بهبود تجارت خارجی پوشاک ایرانی باید بسترهای مهمی را ایجاد کند که از مهم‌ترین آن، حمایت از صنایع است. تامین مواد اولیه و نقدینگی موردنیاز صنایع، جزو حمایت‌های مهم است و در نهایت، منجر به تولید کالای صادرات‌محور می‌شود. یکی دیگر از راهکارهایی که می‌تواند سبب افزایش صادرات پوشاک شود، شکل‌گیری پایانه‌های صادراتی و توجه به ظرفیت بازارچه‌های مرزی است. توسعه پایانه‌های صادراتی توسط دولت، می‌تواند ارزآوری حاصل از صادرات پوشاک را برای کشور افزایش دهد. علاوه بر تمام موارد مطرح‌شده به‌عنوان وظایف دولت، توجه به بازاریابی‌های تخصصی نیز از الزامات صادرات پوشاک در‌حال‌حاضر به‌شمار می‌رود. متاسفانه فعالیت صادرات و فروش برخی کالاها از جمله پوشاک، توسط افراد متخصص و بازرگانان خبره انجام نمی‌شود و از همین‌رو کالاهای ایرانی نتوانسته‌اند بازار مناسبی را به‌دست آورند، حتی برای کسب سهم بازار کشورهای همسایه نیز مشکلات جدی وجود دارد که یکی از دلایل آن، ناموفق بودن رایزنی‌های انجام‌شده است. در بحث صادرات صنعت پوشاک دیده شده در بیشتر موارد، خود تولیدکنندگان وارد مسائل بازرگانی می‌شوند. یک تولیدکننده خوب، لزوما صادرکننده و تاجر خوبی نیست و باید کار را به‌دست افراد متخصص سپرد. تجار باید به ظرفیت ارزآوری صنعت پوشاک ایران توجه کنند و این درآمدزایی تنها تولیدکنندگان را منتفع نخواهد کرد، از این‌رو مناسب به‌نظر می‌رسد تا فعالان بازرگانی برای پررنگ کردن حضور کالاهای صنعت پوشاک ایران در کشورهای منطقه وارد میدان شوند. شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی دیگر از راهکارهای توسعه صادرات پوشاک است و تولیدکنندگان مختلف می‌توانند با همکاری یکدیگر، در برنامه‌ها و رویدادهای مهم جهانی شرکت کنند. این حضور، برند پوشاک ایرانی را به جهان شناسانده و فرصت صادرات را فراهم می‌کند

نویسنده: میراسماعیل صدیق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها