|
کدخبر: 214657

روزهای تلخ شیرینی فروش ها

علی بهرمند- رئیس اتحادیه شیرینی فروشان و قنادی‌های تهران

در بیش از یک سال و نیم گذشته، همه‌گیری ویروس کرونا، آسیب‌های مالی فراوانی را به قنادی‌ها و شیرینی‌فروشیها در کشور وارد کرد. اگرچه در آن زمان دولت قول مساعدت‌هایی را برای جبران آن زیان‌ها به فعالان این صنف داده بود، اما با گذشت زمان حمایت قابل‌توجهی از فعالان این حوزه به عمل نیامد و این صنف نیز مانند بسیاری از اصناف دیگر با مشکلات متعدد خود تنها ماند.

البته علاوه بر اینکه کمک و حمایت‌های مالی وعده داده شده به قنادی‌ها عملی نشد، ما در شرایط فعلی شاهد این موضوع هستیم که مواد اولیه نیز به شکل مطلوب و با نرخ مصوب در اختیار قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها قرار نمی‌گیرد و این مشکل، زیان‌های این حوزه را دوچندان می‌کند و از رغبت فعالان این حوزه می‌کاهد.

بهرمند

درباره مشکلات مربوط به تامین شکر برای واحدهای قنادی نیز باید گفت اگرچه خوشبختانه در حال حاضر کمبودی برای این نهاده اصلی تولید شیرینی در کشور وجود ندارد اما مسئله این است که تولیدکنندگان باید شکر را با قیمت آزاد تهیه کنند نمی‌توانند از نرخ مصوب دولتی برای تامین این نهاده پرمصرف استفاده کنند.

ما برای تامین مواد اولیه انتظار داریم اقلامی مانند شکر از طریق تعاونی و با قیمت مصوب بین همکاران توزیع شود اما متاسفانه با وجود نامه‌نگاری‌های انجام شده در این مورد هنوز جواب روشنی از سوی دستاندرکاران داده نشده است. متاسفانه در حال حاضر شکری را که دولت پیش از این در اختیار ما می‌گذاشت تا به قیمت مصوب به قنادان عضو اتحادیه عرضه کنیم، قناد باید با قیمت‌های بالاتر از بازار آزاد تهیه کند و این اختلاف قیمت در سودآوری شیرینی‌فروشی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

البته این مشکل تنها درباره شکر مطرح نیست و در مواردی مانند روغن نیز ما با همین چالش مواجه هستیم. یک حلب روغن مخصوص قنادی که پیش از این با قیمت ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان از طریق دولت تامین میشد را امروز قنادان باید با قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنند.

‌اگرچه افزایش قیمت‌ها درباره اقلام وارداتی نیز وجود دارد ولی در هر حال شکر و روغن که از مهمترین نهاده‌های تولید شیرینی در کشور هستند در اولویت همکاران ما در این صنف قرار دارند و ما انتظار داریم لااقل این نهاده‌ها با قیمت مطلوب و مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

در حال حاضر تمام نهاده‌های مورد نیاز قنادی‌ها از بازار آزاد قابل تهیه است و کمبودی در این موارد وجود ندارد اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید در بازار آزاد، سود این صنف نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته و ادامه این روند می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در زمینه ادامه فعالیت قنادی‌ها شود. این سودآوری ناچیز در حالی در بازار شیرینی کشور حاکم است که بسیاری از فعالان این صنف به دلیل آسیب‌های مالی وارده از همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید مردم هنوز نتوانسته‌اند سر و شکل مطلوبی به کسب و کار خود دهند.

آمارها و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که در مدت همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، تعداد تقاضای جدید برای دریافت پروانه کسب در این صنف بسیار معدود و محدود بوده ولی در مقابل تعداد ابطال پروانه‌ها به شدت بالا بوده است. وقتی دولت به وعده‌های خود در حمایت از اصناف عمل نمی‌کند و حتی در شرایط سخت از حقوقی مثل مالیات و بیمه کوتاه نمی‌آید، طبیعی است که همه بار و فشار بر دوش تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار می‌افتد. به همین دلیل رغبت برای ورود و توان برای حفظ این کسب و کارها از بین می‌رود و تبعات این موضوع گریبان همه جامعه را خواهد گرفت.

متاسفانه درباره شرایط فعلی اقتصاد قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها باید گفت در شرایط فعلی بسیاری از فعالان این صنف بدون در نظر گرفتن سودآوری مطلوب از حرفه خود تنها برای روشن نگاه داشتن چراغ واحد صنفی، تامین هزینه‌های جاری و حفظ کارگران و پرسنل واحد خود به ادامه فعالیت مشغولند و امیدواریم که در آینده این مشکلات به شکل مطلوب برطرف شود.

نویسنده: علی بهرمند

ارسال نظر