|
کدخبر: 206736

راهکارهایی برای فرار از تورم

سیاوش غیبی پور- کارشناس اقتصادی

بررسی رابطه بین تورم و رشد اقتصادی برای تنظیم و هدایت سیاست های پولی دارای اهمیت است. در نظریه های اقتصادی و نتایج مطالعات تجربی صورت گرفته در کشورهای مختلف، در رابطه با چگونگی تأثیرپذیری رشد از تورم اتفاق نظر کلی وجود نداشته و به نتایج متناقضی (رابطه خطی مثبت/ منفی یا رابطه غیر خطی با یک یا دو آستانه) دست یافته اند. تورم به شکل سنتی دو ریشه دارد. یکی فشار ناشی از تقاضا است، دیگری کمبود یا تغییرات در عرضه است که این دو ریشه در سطح جهانی مطرح است. اما در کشور ما ریشه ای دیگر نیز وجود دارد و آن تاثر اقتصاد بر تورم سنتی است، یعنی وجود تورمی که سالها است در کشور ما جا خوش کرده است.

غیبی-پور

این عوامل را اگر بخواهیم از سر راه کنار بزنیم. از نظر منطقی و کارکردی نیازمند تغییرات اساسی هستیم. اول اینکه تولید را باید با مصرف همگام کنیم. دو اینکه رشد اقتصادی مان باید یک رشد قابل توجه باشد نه رشدی درحد دو سه درصد تا بتوانیم ادعا کنیم که بر روی تورم کار کرده ایم. سومین عامل در مورد تسهیلاتی است که بانک ها به واحدهای تولیدی می دهند. این تسهیلات باید به گونه ای باشد که جاذبه داشته باشد. یعنی شهروند عادی به این موضوع دست یابد که آیا با نرخ سود ۱۵ درصد بصرفه خواهد بود که در بخش تولید ورود کند یا خیر وارد بخش خدمات شود.

ضمن اینکه اگر می خواهیم تورم را مهار کنیم باید مقداری در روابط خارجی مان نیز بازبینی هایی انجام دهیم. همه موارد یاد شده یعنی، تولید، رشد اقتصادی و عوامل کسب کار اکنون در کشور ما به مشکل خورده است.

در این میان عده ای در کشور می گویند که از خانه های لوکس و خودروهای خارجی گران قیمت باید مالیات اخذ شود اما در کشورهای دیگر بحث بر سر ورود سرمایه گذاری خارجی است که بتواند چرخ اقتصاد را بچرخاند. اینگونه خواهد بود که با قوانین من درآوردی، دست و پای سرمایه گذار را می بندیم و شاهد هجوم سرمایه گذار ایرانی به کشور ترکیه برای خرید ملک می شویم. برای خروج اقتصاد از بحران و فرار از تورم نیاز است که اول از هر چیز توجه ویژه به بخش سرمایه گذاری در کشور شود.

ناگفته نماند تا تورم هست ما مشکلات متعددی در اقتصاد کلان کشور خواهیم داشت. در این بین نیاز است که توجه ویژه ای نیز به بخش دستمزدها نیز داشته باشیم تا معیشت مردم مورد لطمه و صدمه واقع نشود.

نویسنده: سیاوش غیبی پور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها