|
کدخبر: 188584

بدافزار پگاسوس چه هدفی را دنبال می‌ کند؟

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل

تهدیدات بدافزار جاسوسی پگاسوس، متوجه روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی هست، با این روند کشورها و نهادهای بین‌المللی باید از این قشر حمایت کنند. پس از قتل و مثله شدن جمال خاشقجی انتظار داشتیم که نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از حامیان حقوق ملت‌ها و مظلومان در نقاط مختلف دنیا اقداماتی را انجام دهند اما متأسفانه شاهد اقدام خاصی نبودیم. عدم حمایت از سوی سازمان‌های بین‌المللی نیز به واسطه پترو دلال‌هایی بود که عربستان در این حادثه هزینه کرد.

صدرالحسینی

سایه شوم بدافزارها بر سر روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی

روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی به عنوان استیفا کنندگان حقوق حقه مردم مظلوم در نقاط مختلف دنیا، باید مورد حمایت واقع شوند. نیازمند وضع قوانین برای روزنامه‌ نگاران و فعالان اجتماعی هستیم. در بعضی از موارد نیز حفاظت‌ هایی از فعالین و روزنامه‌ نگاران باید صورت گیرد. جایگاه روزنامه‌ نگاران و فعالین اجتماعی امروز در دنیا کاملاً مشخص هست. آن‌ ها می‌ توانند، حامی حقوق حقه افرادی باشند که دستشان از رسانه‌ها کوتاه است. روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی می‌توانند، از حقوق حقه مردم مظلوم فلسطین، یمن و سایر مظلومان حمایت کنند. با این وضعیت باید این مهم به عنوان مطالبه اصلی نهادهای حقوق بشری مطرح شود. با توجه به روند حق‌ خواهی، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی بیشتر مورد جاسوسی قرار می‌گیرند. جاسوس از این قشر به واسطه دشمنی سرویس‌های اطلاعاتی سازمان‌های اطلاعاتی مختلف از جمله سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شکل می‌گیرد. تضاد منافعی که بین سرویس‌های اطلاعاتی حامی ظالمان و منافع مظلومین ایجاد شده است، منجر به شکل‌گیری جاسوسی با روش‌های مختلف از جمله روش تولید بدافزارهایی مثل پگاسوس از سوی سازمان‌های اطلاعاتی مثل رژیم صهیونیستی می‌شود تا با جاسوسی مچ‌گیری کنند یا همانند خاشقچی فرد را از صحنه خارج کنند. در نتیجه این تضاد منافع ظالمان و مظلومان است که شرایط را برای جاسوسی با روش‌های نوین ایجاد کرده است.

چرا پگاسوس مکرون را هدف قرار داد؟

اگرچه در رویداد اخیر شاهد بودیم، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هدف پگاسوس قرار گرفت و مجبور به تغییر تلفن همراه و خط شخصی‌اش شد اما از گذشته تا به امروز جاسوسی توسط بدافزارها خصوصاً پگاسوس از فعالین اجتماعی و افرادی که به دنبال حق مظلومان بودند، آغاز شده است. جاسوسی از رهبران سیاسی مثل مکرون احتمالاً به این دلیل هست که به دنبال نقاط ضعف آن‌ها هستند تا بیش از این مجبور به حرف شنوی شوند. بدافزارها برای گرفتن نقاط ضعف از رهبران سیاسی توسط سرویس‌های جاسوسی خصوصاً رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود. غرب با این روش‌های جاسوسی می‌خواهد ثابت کند، مخالفینش نقاط ضعف دارند.

اتهام واهی به کشوری که توانایی لازم در زمینه فناوری اطلاعات ندارد

اگرچه مشخص شده است که بدافزار جاسوسی پگاسوس ساخته شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او است اما شاهد اتهام زنی به سایر کشورها خصوصاً مراکش بودیم. این اتهام در حالی مطرح می‌شود که توانمندی تکنولوژی در مراکش قطعاً به میزانی نیست که توانایی تولید بدافزاری مثل پگاسوس را داشته باشد، برای رد گم کردن رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند که افکار عمومی را به حاشیه ببرد. با این کار در اروپا انگشت اتهام به رژیم صهیونیستی نمی‌خورد و سایر کشورها در این رابطه شریک می‌شوند. در این مسیر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند، خود را در میان افکار عمومی قانون‌مدار نشان دهد.

خلق پگاسوس و انتقام‌گیری سایبری غرب از شرق

رقابت‌های بین‌المللی را امروز مشاهده می‌کنیم و آمریکایی‌ها قصد دارند، در حوزه فناوری اطلاعات دست برتر داشته باشند. به این واسطه با هدف قرار دادن رهبران سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالین اجتماعی به دنبال کسب نقاط ضعف از آن‌ها هستند. در آینده با این نقاط ضعف به آن‌ها اجازه فعالیت نخواهند داد و مانع احقاق حق مردم توسط این قشر خواهند شد. با توجه به شرایط موجود جنگ و جدال سایبری در حوزه فضای مجازی و سیستم‌های ارتباطی بین سطوح مختلف قدرت امری انکارناپذیر هست.

نویسنده: سید رضا صدرالحسینی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها