|
کدخبر: 154087

چاپ پول در میرداماد، شرح در اینستاگرام

مجتبی اسکندری_روزنامه‌نگار

از شوخی دستی‌های تاریخ با اهالی مرز پرگهر این است که نسبت تکنولوژی با حکام همواره، تحت منطقه‌الفراغ شرع تعریف می‌شود. شریعت به علت محافظه‌کاری ذاتی خود ابتدا حکم به تحریم فناوری می‌دهد و پس از آن سفارش در بکارگیری ابزار ضاله پیشین، برای گسترش دین می‌کند. با این حال رویکرد مسئولین رند خداجوی این سرزمین، قدری تفاوت ماهوی با طایفه شریعتی دارد.

نامبردگان ابتدا تکنولوژی را پیف‌پیف قلمداد کرده و پس از آن ول‌کن ماجرا نیستند تا تقش در بیاید. معین‌البانکی‌های میردامادنشین از آن جمله رندانی‌ست که تق بکارگیری از فجازی (لفظ خاص یکی از موبورهای خلبان که بلاخره یک، شنبه‌ای رئیس‌جمهور خواهد شد) را در آورده است.

مدت‌هاست که سنترال بانک آریایی، از انتشار آمار راهبردی کشور به شکل رسمی طفره می‌رود و حواله به فجازی می‌کند که قابلیت استناد رسمی ندارد. فی‌الواقع این حجم از رندی برای طایفه رندان خداجو بی‌سابقه و حتی قفل است! اکنون آمار رسمی رشد و حجم نقدینگی، رشد اقتصادی، میزان ذخایر ارزی، بدهی‌های خارجی، بدهی‌های داخلی و سایر آمار مهم، یا مسکوت مانده و یا با یک دفع‌الپست اینستاگرامی، سر و ته قضیه را گرد می‌کنند.

پیشتر، سکوت آقای رئیس کل را یک فضیلت اخلاقی به شمار می‌آوردند از این روی که هرگاه جمله‌ای با فعل قطعی صادر می‌کرد، بازار معکوس می‌کشید و داد خلایق از نرخ ارز، به بیرون درز می‌کرد و پس از آن نوبت بیانات قطعیه درباره طلا و خودرو و مسکن می‌رسید که هربار بازار، زرت میردامادنشینان را قمصور می‌کرد.

مجتبی-اسکندری

اکنون اما ماجرای تعارف مرکزی است که میان بانک مرکزی و مرکز آمار بالا گرفته و هرکدام به دیگری تعارف حواله می‌کند که: جان شما امکان ندارد، اول شما منتشر کن! در حالی که همواره یک جنگ زرگری آماری میان نهادین یاد شده وجود داشت و هرکدام می‌کوشید با دستکاری اندک آمار آن دیگری که زودتر منتشر می‌شد، آمار خودش را مجزا نشان بدهد اما اکنون تعارف میان مرکزی و مرکز بالا گرفته و این عادت بد ایرانی شکل سازمانی به خود گرفته است (با فرض محال این‌ که پیشتر این عادت جمعی، شکل سازمانی نیافته)!

ایرج میرزا در مذمت این تعارف شابدوالعظیمی وطنی صد سال پیش سرود:

یا رب این عادت چه می‌باشد که اهل ملک ما

گاه بیرون رفتن از مجلس ز در رم می‌کنند!

اکنون بدون اعلام آمار ذخایر ارزی و میزان نذورات پرداختی با قیمت ۴۲۰۰ تومان، قیمت واقعی ارز توسط بازار مشخص نخواهد شد و بدون اعلام رسمی آمار رشد پایه پولی و نقدینگی، مجلسیان نمی‌دانند که راه خرابات کدام است و خدای ناکرده یکهو یک مصوبه غیر کارشناسانه در می‌کنند که یک جای مملکت به هوا می‌رود. اکنون آمار شاخص‌های مکمل نیز که برای سنجش نتایج پول‌های سیاسی و سیاست‌های پولی نیز به کار می‌روند نظیر رشد اقتصادی، میزان بدهی دولت به بانک‌ها، میزان مطالبات مشکوک‌الوصول بانک‌ها و در نتیجه شاخص‌های چون ضریب جینی، معیار هارتویک و شاخص اتکینسون و قص علی اتسترا، قابل تحلیل نیستند.

اسانس کلام آن که، ایسنتاگرام جای آماربازی نیست وگرنه این الگوی مدیریت جهانی را، تمامی کشورهایی که به دنبال واکسن کرونای ایرانی هستند، دنبال می‌کردند. پست‌افشانی و استوری‌پراکنی، کار نهادی نیست که وظیفه‌اش کنترل ولنگاری‌های پولی و بعضا مالی دولت‌هاست و جز این، بانک مرکزی به نهادی بدل می‌شود که حداکثر باید مطابق با دستورها، کاغذ نخ‌دار بخرد و پرینتر را به حکم پاستور روشن کند و د چاپ کن!

از همین روی بود که حضرت لودویگ فون میزس و اسلاف و اخلاف اتریشی‌اش، نسبت به انحصار سیاست‌های پولی توسط دستگاه چاپ پول دولت‌ها معترض بودند و از پول خصوصی در برابر پول دولتی دفاع می‌کردند. اکنون بیت‌کوین و کریپتوکارنسی (رمزارزها)ی دیگر روی علمای یاد شده را در برابر پر قدرت‌ترین پول دولتی دنیا سفید کردند.

 

نویسنده: مجتبی اسکندری
  • Parsa ارسالی در

    پایدارباد جناب اسکندری عزیز با نوشته های زیبایتان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها