|
کدخبر: 150089

دولت نمی‌خواهد نرخ ارز کاهش پیدا کند

ناصر بزرگمهر - مدیرمسئول

سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهوری چندی پیش وعده دلار ۱۵ هزار تومانی را به مردم داد اما این وعده همچنان در حد حرف باقی مانده و باوجود اینکه نرخ دلار هفته گذشته به حدود ۲۱ هزار تومان رسید، اقدامی عملی ازسوی دولت برای جلوگیری از رشد دوباره نرخ این ارز در بازار صورت نگرفت و تاکنون هیچ دستوری به بانک مرکزی برای کاهش نرخ آن صادر نشده است.

ناصرـبزرگمهر

وی به نرخ ۳۰ هزار تومانی دلار در ماه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: بی‌توجهی دولت و بانک مرکزی به ساماندهی بازار ارز نشان می‌دهد افزایش نرخ این کالا در بازار تعمدی است، چراکه دولت به‌راحتی می‌تواند مانع از رشد بی‌منطق آن شود.

عضو ناظر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چه ارز در بازار گران‌تر شود، به نفع دولت و به زیان مردم است، گفت: دولت به چشم درآمد به ارز نگاه می‌کند و خیلی مایل به کاهش نرخ آن در بازار نیست، این در حالی است که دولت باید بازار را طوری مدیریت کند که نرخ ارز افزایش نیابد زیرا گرانی ارز باعث گران شدن همه کالاها و خدمات در بازار می‌شود.

نرخ ارز و سکه در بازار هر روز رکورد جدیدی را تجربه می‌کند؛ آنگونه که دلار هفته گذشته و در آستانه ورود «جو بایدن» رئیس‌جمهوری امریکا به کاخ سفید تا ۲۱ هزار تومان نیز رسید اما این نرخ دوام چندانی نداشت و قیمت‌ها دوباره در این بازار صعودی شدند.

قبل از سکانداری رئیس‌جمهوری جدید امریکا، روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام کرد نرخ ارز در بازار تا ۱۵ هزار تومان هم کاهش می‌یابد. این اظهارات باعث شد نرخ‌ها در این بازار شکسته شود؛ شکست قیمتی که همه را خوشحال کرد اما چون مدیریت قوی در بازار وجود ندارد، ارز و سکه در بازار اکنون با نوسان نرخ همراه شده‌اند.

 طبق گفته اقتصاددانان نرخ دلار اگر همان نرخ اعلامی رئیس‌جمهوری یعنی ۱۵ هزار تومان باشد، حال باتوجه به میانگین نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در بازار، دولت و سرمایه‌داران وابسته به دولت در اتاق‌های بازرگانی از هر دلار ۱۰ هزار تومان کسب درآمد می‌کنند.

 حالا سوال این است که باتوجه به نگاه شخص رئیس‌جمهوری و اعلام دلار ۱۵ هزار تومانی و فراهم شدن شرایط روانی کاهش نرخ ارز، چرا رئیس‌جمهوری دستور کاهش قیمت ارز را به بانک مرکزی نمی‌دهد؟ خصوصا که همه می‌بینند که بانک مرکزی به‌طور عمدی جلوی ریزش نرخ دلار را می‌گیرد.

بی‌توجهی دولت و بانک مرکزی به ساماندهی بازار ارز نشان می‌دهد افزایش نرخ این کالا در بازار تعمدی است، چراکه دولت به راحتی می‌تواند مانع از رشد بی‌منطق آن در بازار شود، اما بدیهی است که منافع بسیاری از یاران دولت خصوصا کسانی که در اتاق‌های ایران و تهران، ارزهای ۴۲۰۰ تومانی یا کمی بیشتر را دریافت کرده‌اند، با گران بودن ارز گره خورده است.

این سرمایه‌داران بی‌درد ترجیح می‌دهند نرخ دلار به ۷۰ هزار تومان هم برسد، زیرا برای آنها دلار ۷۰ ریالی، نفعی در حد یک ریال و دهشاهی خواهد داشت و آنها دیگر این سکه‌های خیالی را در ذهن باور ندارند و به همین دلیل با تریبون‌هایی که در اختیار داشتند و صبحانه‌های چربی که به مقامات دادند، توانستند ریال را از گردونه پول ملی خارج و برای تسهیل در بیان! رئیس‌جمهوری را هم مجاب به استفاده از کلمه تومان کنند و اگر روی‌شان می‌شد، عملا تومان را هم حذف و یوان و دلار را جایگزین می‌کردند و برای راحتی بیشتر در محاسبه، دم از ارز بین‌المللی می‌زدند و حقوق میانگین ماهانه ۱۰۰ دلار را برای عموم مردم پیشنهاد می‌دادند.

بانک‌ مرکزی ایران همزمان با انتشار خبر آزاد شدن بخشی از دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده کشور، نرخ رسمی عرضه دلار را به پیشنهاد مصاحبه‌هایی که توسط رئیس و اعضای اتاق‌های تهران و ایران در این‌ ور و آن ور انجام شد، افزایش داد تا مانع عقب‌نشینی نرخ آزاد از مرز ۲۳ هزار تومان شود.

تلاش بانک مرکزی ایران برای مدیریت صعودی نرخ ارز در جهت حفظ منافع گرانفروشی ارز، در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل این نهاد از آزاد شدن بخشی از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور خبر داد و تاکید کرد که بازارساز بانک مرکزی در حال استفاده از این منابع است. رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: «ارز روند خوبی دارد و بهتر هم می‌شود.» آقای همتی درباره نرخ واقعی دلار هم خاطرنشان کرد این نرخ یک مقدار پایین‌تر از بهای فعلی است اما این مقدار پایین‌تر را باید بازار تعیین کند. با این حال واقعیت این است که بانک مرکزی دست از سر بازار ارز برنمی‌دارد تا بتواند ارز خودش را گران‌تر عرضه کند.

همتی همچنین تحقق وعده حسن روحانی، مبنی بر رسیدن نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان را منوط به گشایش اساسی در مناسبات اقتصادی ایران با سایر کشورها و ورود تمامی منابع ارزی مسدود شده دانست و با لبخند ملیح فرمود: «ان‌شاءالله که دلار به این نرخ برسد».

 

نویسنده: ناصر بزرگمهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها