|
کدخبر: 107487

صنعت و معدن بر مدار برنامه‌ محوری

سعید زرندی - معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت

تولید در شکل‌گیری اقتصاد نقش مهمی داشته و با افزایش تولید، سایر سطوح نیز به حرکت درآمده و پویا خواهند شد.

سعید-زرندی

به این منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین شعار امسال، تحت عنوان «جهش تولید» که نه تنها یک جریان و بلکه یک راهبرد می‌باشد در نظر دارد تا با توجه به بازار بزرگ داخلی، بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی و صنعتی برای تامین نیازهای این بازار از همه ظرفیت‌های خود بهره جویند و تولیدات خود را به حداکثر میزان ممکن برسانند.

جهش تولید این امکان را فراهم می‌نماید تا با جایگزینی واردات با تعمیق ساخت داخل، تمرکز بر نوآوری و توسعه فناوری و تولید محصولات صادرات‌گرا، سطح اشتغال کشور که به واسطه شیوع کرونا ویروس آسیب خواهد دید، ترمیم شود و ضمن بهره‌برداری کامل از زیرساخت‌های ایجاد شده نسبت به ایجاد، توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها نیز اقدام لازم را به‌ عمل آورد.

رمز اصلی تحقق جهش تولید در کشور توجه به تمامی زنجیره‌ها اعم از زنجیره ارزش صنایع پیشران، تولید، تامین مالی و غیره در فعالیت‌های اقتصادی است.

 همچنین برای اجرایی شدن جهش تولید باید در موازنه اقتصادی، هم به طرف عرضه و هم به طرف تقاضا توجه شود که این مهم، سیاست‌های تحریک تقاضا را طلب می‌نماید. وزارت صنعت، معدن و تجارت با داشتن سهم بالای در اقتصاد و اشتغال کشور در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ۱۳۹۸ تلاش نموده تا ضمن تامین نیاز کشور، نقش مهمی در کاهش واردات و افزایش صادرات داشته باشد.

امسال برای تحقق شعار جهش تولید ۴ جهت‌گیری اصلی، هفت محور و ۴۰ پروژه طراحی گردیده که بتواند این شعار را با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی محقق نماید.

مهم‌ترین جهت‌گیری وزارتخانه در سال ۹۹، جهش تولید با تمرکز بر صنایع پیشران و منتخب، توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات، تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام و تنظیم بازار با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین است.

 هفت محوری که امسال به دنبال عملیاتی کردن آنها هستیم عبارت‌اند از: توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات، توسعه معادن و صنایع معدنی با اجرای نقشه راه، توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری در بخش، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری می‌باشد که برای اجرایی شدن آن تقسیم کار بین سازمان‌ها و معاونت‌های وزارتخانه، انجام شده و این برنامه‌ها به طور منظم، رصد و پایش می‌شود.

 

 

 

نویسنده: سعید زرندی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها