|
کدخبر: 271579

آقای دولت در یک سالی که گذشت چه کردید؟

ناصر بزرگمهر_مدیرمسئول

اولین سالگرد آغاز به‌کار دولت فخیمه سیزدهم که توسط هشتمین رئیس‌جمهوری ایران سید ابراهیم رئیسی، ریاست می‌شود، است.

او که در انتخابات ۱۴۰۰ با شعار مبارزه با فساد، رانت و توجه به عدالت پیروز شد، بعد از مراسم تحلیف در روز سه‌شنبه، ۱۲ مرداد و با معرفی وزیران به مجلس، تقریبا از ابتدای شهریور، کار خود را شروع کرد.

ناصربزرگمهر۹

حالا یک سال از این اتفاق گذشته است و فرصت مناسبی است تا کارنامه یکساله دولت سیزدهم مورد بررسی قرار گیرد، اما ترجیح دادیم که فقط بخشی از شعارها و وعده‌های انتخاباتی ریاست دولت را مطرح کنیم؛ شاید در هفته دولت، ریاست محترم جمهوری، در مصاحبه‌های تلویزیونی خود بگویند که این وعده‌ها به کجا رسیده است؟

زیرا آقای رئیس‌جمهوری حتما بهتر از هر کسی به یاد دارند که در روزهای انتخابات چه شعارهایی داده و در مصاحبه‌های خود چه فرموده‌اند و از چه روزنه‌هایی صحبت و چه نقدهایی به دولت گذشته وارد کردند و الان در چه شرایطی هستیم.

کاهش تورم، کاهش بیکاری، افزایش تولید، واردات کافی، پرداخت معوقات کادر درمان، توجه به بازنشستگان، مبارزه با فساد، ساخت ۴ میلیون مسکن، فعال کردن اقتصاد گردشگری، توجه به اقتصاد دریا، تضمین سرمایه‌گذاری برای ایرانیان، ثبات در بازار، ارزان کردن ارز، بالا بردن ارزش پول ملی و ادامه مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها و ده‌ها مورد دیگر از زبان شخص رئیس‌جمهوری که به آنها اشاره خواهیم کرد.

بدون شک در این یک سال کارهای بسیاری انجام شده است؛ کنترل کرونا، واردات واکسن، انجام سفرهای استانی، گسترش مناسبات بین‌المللی، پیشرفت در برجام که امیدواریم کلید حل بسیاری از مشکلات اقتصادی داخلی هم بشود.

اما تورم، بی‌ارزش شدن پول ملی و گرانی ارز، مسکن، خودرو و وسایل زندگی، کمر مردم را خم کرده است.

تورم یکی از مهم‌ترین تهدیدهای اقتصادی هر جامعه است؛ تولید پول و کنترل نکردن آن و چاپ اسکناس، پاشنه آشیل ثبات و توسعه است. ریاست محترم جمهوری این نکته را قبل از شروع کار می‌دانستند و خودشان به‌صراحت در نقد دولت قبلی فرمودند:

“تورم ۳۲۰ درصدی در ۸ سال گذشته اصلا قابل‌قبول نیست. قیمت گوشت ۵ برابر شده، قیمت خودرو ۸ برابر و قیمت مسکن ۷ برابر. این وضعیت را چگونه مردم تحمل کنند؟ ما باید اقدامات‌مان منجر به این بشود که تورم به نیم و بعد هم به سمت یک‌رقمی شدن حرکت کند.”

حالا این روزها، دنیای مجازی پر از تصاویر رئیس‌جمهوری با همین نوع سخنان است که حتما دفتر روابط عمومی ریاست‌جمهوری، این موارد را ملاحظه و گزارش واقعی دیدگاه‌های مردم را به رئیس‌جمهوری ارائه می‌کنند.

رئیس‌جمهوری چندین بار به دست کردن در جیب مردم و بی‌ثباتی بازار ارز و کم‌ارزش شدن پول ملی تاکید و به‌صراحت ابراز کردند در چنین شرایطی هیچ کس نمی‌تواند به کار و تولید و سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات اطمینان داشته باشد و همه تلاش را باید برای

مدیریت بازار ارز و تقویت پول ملی به‌کار گرفت.

الان سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و همه مردم می‌پرسند، چرا سازمان امور مالیاتی و سایر سازمان‌های دولتی با گرانفروشی و بی‌ارزش کردن پول ملی، دست در جیب ما می‌کنند؟

آقای رئیس‌جمهوری در یکی از مصاحبه‌های خود درباره وضعیت ارزی فرمودند:

“پولی که باید به سفره مردم برود،  به دست چند دلال رفته و همه ‌به این موارد واقف هستند. ما باید شرایط را اصلاح کنیم تا این پول به جیب مردم برود.”

حالا سوال این است که این بانک مرکزی ضعیف، در این یک سال چه کرد که پول ارزی از دست چند دلال، به جیب مردم برود و آیا عملا همان شیوه ادامه نیافته است؟

رئیس‌ محترم جمهوری در مناظره‌های انتخاباتی و در مصاحبه‌های از قبل تعیین‌شده تلویزیونی با سوالات آبکی از پیش آماده شده چند مجری، به ده‌ها نکته اشاره کرده‌اند که باید حداقل ۲۵ درصد آنها در سال اول فعالیت دولت تحقق می‌یافت یا به شیوه‌ای عمل می‌شد که در ۳ سال آینده به‌صورت کامل تحقق یابد. بخشی از سرفصل‌های فرمایشات ایشان چنین بوده است:

ـ جای برخورد با فساد در دولت است.

ـ جای فرد فاسد در دولت نیست.

ـ بانک‌ها را مانع تولید می‌دانیم.

ـ اصلاح نظام بانکی ضرورت کشور است.

ـ بورس، قلک تامین مالی دولت نیست.

ـ بزرگ‌ترین مشکل مسکن، زمین است که ما در اختیار قرار می‌دهیم.

ـ مسکن جوانان با ما و ازدواج با شما.

ـ‌‌ اشتغالزایی سالانه برای یک میلیون نفر و ۴ میلیون نفر در ۴ سال.

ـ ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال.

ـ صنعت ساختمانی پیشران است؛ ۴ میلیون واحد مسکونی می‌سازیم.

ـ کاسب‌ها و مستاجران و بقیه از کرونا آسیب دیدند. ما باید به پساکرونا فکر کنیم.

ـ سهم صادرات به کشورهای منطقه تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

ـ کاهش نرخ مالیات؛ مثلا اگر ۲۵ درصد است باید به ۱۰ درصد برسد.

ـ ارز تک‌نرخی را باید باب کرد؛ ارز چند‌نرخی فساد جدی است.

ـ هیچ فیلتری در دوران قوه قضاییه من انجام نشده است.

ـ من خودم در فضای مجازی هستم و ۲ میلیون فالور دارم.

ـ همه باید دسترسی آزاد و ارزان به اینترنت داشته باشند.

ـ هیچ روزنامه و رسانه‌ای در دوره و زمان من بسته و محدود نشده است.

ـ حقوق معلمان باید افزایش یابد تا سر کلاس دغدغه نداشته باشند.

ـ دستمزد کارگران باید متناسب با تورم باشد.

ـ ساماندهی حقوق‌های نجومی.

ـ ارائه کارت خرید به ۳ دهک پایین جامعه.

 ـ ایجاد عدالت در همه شئون جنسیتی، اقتصادی و اجتماعی.

ـ مدیریت ارز صادراتی.

ـ فعال کردن دیپلماسی اقتصادی.

ـ تسهیل صدور مجوزهای تولید و کسب‌و‌کار.

ـ از بین بردن قاچاق.

ـ مقابله با زمین‌خواری و تبدیل سند عادی به سند رسمی.

ـ ایجاد سامانه‌های شفافیت و جامع اطلاعات اقتصادی و عملکرد شرکت‌های دولتی.

ـ ایجاد سامانه نظام مالیاتی عادلانه.

ـ حذف نظام بروکراسی و فسادزای امور مالیاتی.

رئیس محترم جمهوری تاکید داشتند: انتظار مردم این است که در سطوح مختلف با صداقت با آنها حرف زده شود و حرف نادرست زده نشود.

تاکید ایشان بر راستگویی بسیارمهم است و ما امیدواریم در هفته دولت، دولتمردان باتوجه به سخنان رئیس‌جمهوری و با صداقت بگویند در یک سالی که گذشت چه کردند؟

 

نویسنده: ناصر بزرگمهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها