|
کدخبر: 323283

سفری به یاد ماندنی و کشف رازهای سر به مهر در این ۳ شهر

سفر در نوروز و گشت و گذار در شهرهای خوش آب و هوای شمال هیچوقت خسته کننده نمی‌شود. این خطه همیشه سبز ایران بیشتر زیبایی‌های طبیعت را در دل خود جا داده است؛ از کوه‎ها و دره‌ها و جنگل‌های سرسبزش بگیرید تا دریای بیکران و سواحل ماسه‌ای پر از آرامش، شمال همه جاذبه‌های طبیعی را به صورت یکجا به دور خود جمع کرده است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شمال این است که در آن اجاره ویلا یا سوئیت برای هر فردی به راحتی امکان پذیر است. فقط کافی است تا در صفحات وب، خانه یا اقامتگاه مورد نظرتان را جستجو کنید و با انبوهی از گزینه‌های هیجان انگیز روبه‌رو شوید. البته بسیاری از مسافران هم ترجیح می‌دهند تا بعد از رسیدن به شمال، به کمک مردم بومی شهر یک اقامتگاه جمع و جور و مناسب برای استراحت پیدا کنند.

اکتشاف و تجربه های تازه با قدم زدن در جنگل الیمستان

برای علاقه‌مندان به جنگل‌نوردی یا استراحت در میان درختان تنومند، جنگل الیمستان یک انتخاب ایده‌ال است. البته اگر از علاقه‌مندان جنگل‌نوردی هم نباشید، به شما قول می‌دهیم که با تماشای تصاویر جذاب این خطه سبز، کوله‌بارتان را جمع می‌کنید و بدون لحظه‌ای وقفه خودتان را به الیمستان می‌رسانید.

جنگل

جنگل الیمستان محدوده‌ای پر درخت و سرسبز از توابع آمل است که در آن تا چشم کار می‌کند درختان قطور، چشمه‌ها و دشت‌های پر از گل دیده می‌شوند. دشت‌هایی که می‌توانید در بعضی مواقع خاص، دویدن اسب‌های وحشی در آن را تماشا کنید و از منظره پیش رویتان غرق در حیرت و البته لذت شوید.

جنگل الیمستان در حوالی روستایی به همین نام قرار گرفته و فاصله‌اش با تهران چیزی حدود ۱۴۰ کیلومتر است. با این حال برای رسیدن به آن باید از مسیر جاده هراز به سمت نور استفاده کنید! بد نیست که بدانید در میان این جنگل، دریاچه‌ای وسیع و پر آب هم وجود دارد که طبیعتش خوراک عکاسی است!

خوشبختانه در نزدیکی این جاذبه گردشگری امکانات متعددی هم مانند پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک و آلاچیق برای مسافران مهیا شده است. در فصل بهار، جنگل الیمستان با مهی جذاب و نسبتا سنگین دیده می‌شود. اگر خوش شانس باشید و هنگام رفتن به ارتفاعات جنگل خبری از مه نباشد، می‌توانید از بالای تپه‌ها قله دماوند را ببینید که با جلوه استوارش، همچنان زیبا و نفسگیر به چشم می‌آید.

فراموش نکنید که برای اقامت در این جنگل باید لباس و تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید. مثلا اگر به قصد کوهنوردی راهی الیمستان می‌شوید، باید کفش‌های مناسب را به پا کنید و با توجه به مقصد مورد نظرتان تجهیزاتی مثل چادر و کیسه خواب هم با خودتان بیاورید.

قدم زدن در دل تاریخ کهن در شیراز(تخت جمشید)

مگر می‌شود که راهی شیراز شد و از تخت جمشید، بزرگترین مرکز تمدن ایران بازدید نکرد؟ بنایی که گرچه امروز ویران شده اما دیر زمانی مهد بزرگترین امپراتوری جهان بوده است. سازه‌ای که اکنون از آن ستون‌ها و تخته سنگهایی عظیم و غول پیکر به جا مانده؛ ستون هایی که با وجود تغییرات آب و هوایی خم به ابرو نیاورده‌اند و استوار در میان دشتی فراخ دیده می‌شوند.

تخت-جمشید

تخت جمشید در شمال شرقی شیراز و در شهرستان مرودشت قرار دارد و سر زدن به آن حدود یک روز کامل از سفرتان را می‌گیرد! البته که سپری کردن یک روز برای دیدن تخت جمشید که یکی از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز است، می‌تواند زمان کمی هم باشد!

ساخت تخت جمشید شیراز به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و به همین دلیل بعضی از ویژگی‌های معماری و مهندسی آن بسیار جالب توجه و منحصربه‌فرد است! مثلا اغلب ستون‌های سنگی این بنا با استفاده از سرب داغ به یکدیگر وصل شده‌اند و اصلا به همین دلیل است که با گذشت این همه سال و آمدن بلایای طبیعی و غیرطبیعی، هنوز به این شکل استوار و پابرجا مانده‌اند.

دیگر ویژگی جالب تخت جمشید سیستم کانال کشی و لوله کشی آب و فاضلاب آن است! سیستم یکپارچه آب و فاضلاب تخت جمشید به صورتی طراحی شده که در بارندگی‌های شدید، راه خروج آب آزاد باشد و آب به جای جمع شدن در گودال‌ها، از طریق مسیرهای شیب دار به زمین‌های کشاورزی اطراف منتهی شود. 

بد نیست که بدانید در حال حاضر قسمت‌های مهمی از این سازه باشکوه در معروف‌ترین موزه‌های جهانی نگهداری می‌شنود. البته که شما می‌توانید همچنان از معروف‌ترین سازه‌های این مجموعه بازدید کنید! تنها کافی است که نسبت به رزرو اقامتگاه شیراز اقدام نمایید و بعد از اجاره یکی از خانه‌های بوم گردی شیراز، خودتان را به این بنای پرشکوه و پرآوازه برسانید!

 

بازدید از خانه ای قدیمی و پر رمز و راز(خانه بومیان کیش)

سفر به جزیره زیبای کیش، مانند تیری به دو نشان است. چرا که این جزیره هم جای خوبی برای خرید و تفریح به حساب می‌آید و هم با داشتن آثار باستانی قدیمی، نمایش تاریخ و فرهنگ بومی مردم این خطه را به درستی امکان پذیر کرده است.

کیش

یکی از این دیدنی‌ها، خانه بومی‌های کیش است که به دلیل وجود ابزارآلات قدیمی و نمایش زندگی مردم قدیم، به موزه‌ای جذاب تبدیل شده است. این خانه یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های مردم بومی جزیره بوده که پس از موافقت صاحب خانه و دریافت مجوز لازم از سازمان منطقه آزاد کیش، در فروردین سال ۱۳۹۳ به خانه مردم شناسی بومیان کیش تبدیل شد.

در این خانه تمام اتاقها و فضاها با حفظ معماری سنتی، به کمک مصالح بومی بازسازی شده‌اند و اکنون سبک زندگی بومیان این جزیره در ۸۰ سال پیش را نمایش می‌دهند. پس اگر دوست دارید تا با آداب و رسوم، معیشت و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان کیش آشنا شوید، می‌توانید بعد از پیدا کردن اقامتگاه و رزرو سوئیت کیش، مسیر خانه بومیان جزیره را در پیش بگیرید. خوشبختانه در این جزیره امکانات اقامتی متعددی وجود دارد و هر مسافری می‌تواند با اجاره ویلا کیش چند روزی را در این خطه گرم و شرجی بگذراند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها