|
کدخبر: 321935

سوغاتی از جنوب ایران چه بخریم؟

بدون شک سفر به شهرهای جنوبی ایران می‌تواند یکی از رویایی‌ترین سفرها برای تمامی افراد باشد. در فرهنگ ایرانی، خرید سوغاتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در زمان سفر به این شهرها باید سوغات جنوب را نیز فراهم آورید. در شهرهای جنوبی تنوع بی‌نظیری از صنایع دستی، انواع ادویه‌جات، مرکبات، سفال و سرامیک، گبه و... وجود دارد که دست شما را برای خرید سوغاتی باز نگاه می‌دارد. در مجله گردشگری مارکوپولو می‌توانید به طور کامل و جامع از تمامی سوغاتی‌های موجود اطلاع پیدا نمایید و در سفر خود به شهرهای جنوبی، جذاب‌ترین سوغاتی‌ها را برای عزیزان فراهم آورید. توجه داشته باشید که هر شهر، سوغاتی مخصوص خود را ارائه می‌دهد و سوغاتی‌ها از شهری‌به‌شهر دیگر متفاوت هستند.

سوغاتی-جنوب

سوغاتی های جنوب ایران؛ استان خوزستان

به دلیل آنکه استان خوزستان جزو قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های ایران بوده، قدمت بسیاری دارد و همین موضوع باعث شده تا زیبایی‌ها و آثار باستانی بسیاری را در این شهر شاهد باشید؛ همچنین رونق در کشاورزی سبب شده تا بتوانید تنوع بسیاری در محصولات کشاورزی ببینید که باعث می‌شود تا همین محصولات سوغاتی بسیار عالی و خاصی باشند.

خوراکی های استان خوزستان به عنوان سوغاتی

اگر تمایل به تهیه خوراکی به عنوان سوغاتی دارید، باید به سراغ خرما، کلیچه، مرکبات و... بروید. در استان خوزستان شیرینی‌های بسیار معروفی ارائه می‌شود که از طعم و عطر بی‌نظیری برخوردار هستند. معمولا شیرینی‌های موجود، در زمان خرید سوغاتی جنوب مورد استقبال ویژه قرار می‌گیرند.

صنایع دستی استان خوزستان به عنوان سوغاتی

صنایع دستی همیشه جزو لوکس‌ترین سوغاتی‌ها به‌شمار می‌آید و می‌تواند قدمت شهر مقصد را به‌نمایش بگذارد. گلیم افشار خوزستان یکی از زیباترین صنایع دستی به‌حساب می‌آید که نقش بسیار منحصربه‌فردی بر روی آن ایجاد شده است. عبا بافی، قلم نی، کپو بافی و... از دیگر صنایع دستی موجود در استان خوزستان هستند.

سوغاتی-جنوب۱

سوغاتی های جنوب ایران؛ بوشهر

در سفر به شهر بوشهر می‌توانید شاهد پیشرفت این شهر در زمینه صیادی باشید. پیشینه بسیار شهر بوشهر و مهمان‌نوازی مردمان این شهر سبب شده تا گردشگران بسیاری راهی آن شوند. در ادامه به انواع سوغاتی‌های موجود در بوشهر زیبا می‌پردازیم.

خوراکی های استان بوشهر به عنوان سوغاتی

پنیر نخل یکی از سوغاتی‌های موجود در استان بوشهر به‌شمار می‌آید که ماده‌ای ترد و سفید است که از بخش میانی درخت خرما تولید می‌شود. ارده بوشهر یکی دیگر از سوغاتی‌های ایران است که از کنجد ایجاد می‌گردد و کیفیت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد. خارک، ترشی انبه، نان محلی، حلوای راشی، سنگک، شیرینی‌ها، پسکی، مسقطی و... از دیگر خوراکی‌های خوش‌مزه موجود در استان بوشهر هستند.

صنایع دستی استان بوشهر به عنوان سوغاتی

گبه و گلیم یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های جنوبی کشور به‌شمار می‌آیند که خصوصا در روستا‌های بوشهر تولید می‌شوند. شغل مردمان این شهر بافت گیه و گلیم است و از این راه امرارمعاش می‌کنند. در زمان سفر به استان بوشهر می‌توانید از نقشه‌های موجود در گبه و گلیم لذت ببرید و قالی بسیار زیبایی را فراهم آورید. معمولا نقش‌های ایجاد شده بر روی گبه و قالی، سنتی هستند که نشان از قدمت و آوازه این شهر است. سفال و حصیربافی نیز از دیگر سوغاتی‌های بسیار زیبا در استان بوشهر به‌شمار می‌آیند که می‌توانید یادگاری بسیار ارزنده‌ای از این استان به همراه داشته باشید.

سوغاتی های جنوب ایران؛ هرمزگان

استان هرمزگان به مرکزیت شهر بندرعباس که با خلیج همیشگی فارس در همسایگی قرار دارد باعث شده تا سوغاتی‌های بسیار متنوعی را به گردشگران ارائه دهد. در این استان منحصربه‌فرد می‌توانید در کنار تفریحات مهیج و بی‌نظیری، خریدی عالی را تجربه نمایید.

خوراکی های استان هرمزگان به عنوان سوغاتی

با توجه به مجاور و همسایگی خلیج‌فارس، در این استان می‌توانید ماهی و میگو را به وفور ببینید. این محصولات به صورت روزانه صید می‌شوند و بدون‌شک کیفیت بسیار بالایی دارند. کیک هُلُر یکی از خوش‌طعم‌ترین شیرینی‌های موجود است که در روستایی با همین نام ایجاد می‌گردد. مرکبات یکی دیگر از سوغاتی‌های جنوب هستند که می‌توانید در استان هرمزگان شاهد باشید؛ در واقع در این استان، باغ‌های بسیاری وجود دارد که حتی بخشی از تولیدات خود را به دیگر کشورها صادر می‌نماید.

صنایع دستی استان هرمزگان به عنوان سوغاتی

صنایع دستی حصیری و دریایی یکی از بهترین صنایع دستی موجود در استان هرمزگان به‌حساب می‌آید. محصولات حصیری شامل دمکش، تابلوهای نقش برجسته صدفی ظرف میوه، درپوش کوزه، زیورآلات، مجسمه‌های مختلف و... می‌شود. دوختنی‌های بسیاری نیز در این استان وجود دارند که می‌توان به سوزن دوزی، گلابتون دوزی، چنته بافی، خوس دوزی، کم دوزی، داربافی و... اشاره داشت.

سوغاتی-جنوب۲

سخن پایانی

سوغات ایران جزو جذاب‌ترین سوغاتی‌ها به‌شمار می‌رود و دلیل این موضوع تنوع بالا، قدمت بسیار و منحصربه‌فرد بودن محصولات است. در سفر به شهرهای جنوبی می‌توانید تنوع بالایی از محصولات را شاهد باشید که هر یک توانسته‌اند بهترین و زیباترین سوغاتی به‌شمار آیند. هر استان سوغاتی مخصوص به خود را ارائه می‌دهد و می‌توانید در هر شهر، سوغاتی متفاوتی را تهیه کنید. مجله گردشگری مارکوپولو سوغاتی‌های مختلفی نظیر ماهی و میگو، گلیم، تابلو، انواع نان و شیرینی، مرکبات، خرما، قالی و... که از انواع سوغاتی‌های جنوب کشور هستند را معرفی نمود تا بتوانید در سفر به شهرهای جنوبی خریدی عالی داشته باشید.

نویسنده: رپورتاژ

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها