|
کدخبر: 303483

جاذبه های عجیب بوشهر که از آن بی خبر هستید

ایران، کشوری است که مکان های دیدنی بسیار دارد و یکی از استان هایی که جاهای دیدینی جذابی دارد، استان بوشهر است.

گردشگری جاذبه های عجیب بوشهر که از آن بی خبر هستید

شاید اگر صحبت از گرم‌ترین استان‌های ایران شود، همه ما، نام استان‌های جنوبی کشور در ذهنمان نقش می‌بندد. استان هایی که از نظر زیبایی، هیچ کمبودی ندارند و گردشگران بسیاری، مشتاق حضور در این مناظق هستند و گرمای هوارا تحمل می‌کنند. سواحل نیلگون خلیج فارس آنقدر چشم نواز است که هر بیننده ای را سرجای خود میخکوب می‌کند. ما در این گزارش به بررسی مناطق دیدنی بوشهر پرداخته‌ایم.

گنبد نمکی جاشک

گنبد-جاشک

گنبد-جاشک۲

شاید به جرات می‌توان گفت که یکی از بی‌نظیر‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین مناطق دیدنی و جاذبه طبیعی استان بوشهر، گنبد نمکی جاشک است. این جاذبه منحصر‌به‌فرد در کوه جاشک، قرار دارد و شامل غارهای نمکی، آبشارهای نمکی، چشمه‌های نمکی، دودکش‌های جن و دیگر سازه‌های طبیعی می‌شود که هرکدام جذابیت خاص خود را دارد و گردشگران بسیاری از این منطقه جذاب بازدید می‌کنند. همچنین گنبد نمکی جاشک به‌عنوان بزرگ‌ترین و زیباترین گنبد نمکی ایران به شمار می‌آید و در سطح خاورمیانه نیز شناخته‌شده است. این گنبد از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید و به‌عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر، در سال ۱۳۸۸ به ثبت رسیده است.

گورستان صخره‌ای سیراف

گورستان-سیراف

گورستان-سیراف۲

گور دخمه‌های صخره‌ای سیراف را می‌توان یکی از نمونه‌های ارزشمندی دانست که گواهی بر قدمت این منطقه دارد. سیراف کنجکاوی هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد تا از راز آنها باخبر شود. عداد فراوانى گورهاى مستطیل شکل، عموما به طول ۲۱۰ سانتى‌متر و عرض ۵۰ سانتى‌متر و عمق ۴۰ تا ۶۰ سانتى‌متر در سنگ کنده شده‌اند و از ملات ساروج براى هندسی‌سازی یا پوشش سطح خارجى قبرها استفاده شده است. شکل و اندازه و ردیف‌بندی و حتى ارتفاع سطح پهنه قبرستان تا حدودى از بین رفته است. در این قبرستان عموما قبرها رو به غرب هستند. احتمالا قدمت گورستان صخره‌ای سیراف به دوره ساسانیان و دوره‌های اسلامی بازمی‌گردد.

گور دختر

گوردختر

در استان بوشهر، بنایی تاریخی قرار گرفته است که شباهت زیادی با آرامگاه مشهور کوروش کبیر دارد. البته ظرافت کم بنای آن در همان نگاه اول خود را نشان می‌دهد. سنگ‌هایی با برش‌ها و حجاری ساده و ابتدایی در این آرامگاه خود را به خوبی نشان می‌دهند. این بنای تاریخی که در خلوت دورافتاده دشتی قرار دارد، فردی از دوران هخامنشی را در خود جای داده است. هرچند از هویت فرد مدفون اطلاعات قطعی در دست نیست. این بنا را متعلق به یکی از افراد سلطنتی می‌دانند. گمانه‌ها درباره‌ این بنا فراوان است. آرامگاه ماندانا، مادر کوروش یا آتوسا، دختر کوروش و شهبانوی هخامنشی یا خواهر کوروش برخی دیگر از گمانه‌ها درباره‌ این بنا هستند.

خانه رئیسعلی دلواری

دلواری-۱

دلواری-۲

خانه رئیسعلی دلواری در جنوب شرق دلوار در شهرستان تنگستان و استان بوشهر قرار گرفته است و یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها در بوشهر است. سابقه خانه رئیسعلی دلواری به دوره قاجاریه می‌رسد. این خانه تاریخی از سوی فرزندان او به سازمان میراث فرهنگی بوشهر داده شده است و درحال‌حاضر به‌عنوان موزه مردم‌شناسی از آن استفاده می‌شود و گردشگران بسیاری را پذیرا است. خانه رئیسعلی دلواری ۱۱۰ سال پیش ساخته شده و مساحت آن ۳،۷۵۰ متر مربع است. فضای داخلی موزه شامل برخی اشیا و تصاویر است که دوره تاریخی مبارزات ضد استعماری مردم جنوب علیه استعمار انگلستان در تاریخ معاصر ایران را به تصویر می‌کشد.

عمارت گلشن

عمارت-گلشن

عمارت-گلشن۲

عمارت گلشن را می توان یکی دیگر از دیدنی‌‌های دوره‌ی قاجار در شهر بوشهر دانست که در خیابان ساحلی، محله‌ی بهبهانی قرار دارد. این عمارت فقط ۱۰ متر از دریا فاصله دارد و یک منظره دیدنی را به رخ تماشاگر می کشد و  در اطراف آن ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر قرار گرفته است.

این بنا ۱۷۰ سال پیش ساخته شده است و مربوط به تاجری به نام آقای گلشن بوده که از آن استفاده مسکونی - تجاری می‌کرده است.

عمرات گلشن ۳ طبقه دارد که طبقه اول آن را آب‌انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و مکانی برای خدمه تشکیل می‌دهد. طبقه دوم و سوم برای سکونت، پذیرایی و امور تجاری بوده است.

عمارت گلشن در اسفند ماه ۱۳۷۷ ثبت ملی شده است و خوشبختانه میراث فرهنگی همواره از این بنا حفاظت می‌کند.

از سواحل نیلگون خلیج فارس برایتان چیزی ننوشتیم؛ چراکه این دریای دوست داشتنی نیازی به توضیح ندارد و نزد همه بسیار شناخته شده است.

  • اهل اهرم ارسالی در

    آقای شاکر موزه رئیسعلی دلواری

  • سینا عبدی ارسالی در

    درگزارش جاذبه های عجیب بوشهر،یکی ازقسمته اراگورستان صخره ای سیراف معرفی کرده اید! این سازه هاگورنیستند وبرای جمع آوری آب س اخته شده اند.ولی درهنگام زلزله شدیدسیراف که این شهرراازرونق انداخت،ازبعضی ازاین سازه هابه عنوان گوراستفاده کرده اند.

  • محمد ارسالی در

    گوردختر در بخش ارم دشتستان قرار دارد.

  • ناشناس ارسالی در

    گنبد نمکی جاشک که از نامش پیدا است مربوط به شهرستان بندر دیر می‌باشد متأسفانه استان از بردن نام بندر دیر به لحاظ اینکه به خورموجیها بر بخوره خودداری مینمایند در نقشه جاشک از توابع دیر می‌باشد نه خورموج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها