|
کدخبر: 292927 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

حقایقی جالب از خلیج همیشه فارس

به بهانه روز ملی خلیج فارس نگاهی به اهمیت خلیج فارس و عوامل نابودی آن پرداخته شده است.

گردشگری حقایقی جالب از خلیج همیشه فارس

امروز در تاریخ ایران روز مهمی است. ۱۰ اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است. روزی که پرتقالی‌ها با کمک انگلیسی‌ها توسط شاه عباس صفوی از تنگه هرمز اخراج شدند. این روز نماد مقاوت ایرانیان در مقابل بیگانگان است.

خلیج فارس از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده است. این منطقه همیشه مورد استفاده تجاری و نظامی ملل مختلف قرار گرفته است. از طرفی وجود معادن سرشار نفت و گاز در کف بستر ساحل این منطقه را حائز اهمیت کرده است. خلیج فارس را به همین علت مخزن نفت جهان نام‌گذاری کرده اند.

خلیج فارس از نظر راهبردی در منطقه موقعیت ویژه‌ای دارد. این منطقه مرکز ارتباطی ۳ قاره به حساب می‌آید. یکی از مرزهای مهم کشور ما خلیج فارس است. همچنین خلیج فارس به عنوان یک منطقه ژئوپلیتیک واقع در یکی از مهمترین مسیرهای دریایی نه تنها در آسیا بلکه در سراسر دنیا از تاثیرگذاری و ویژگی های خاصی برخوردار است. این منطقه به عنوان شاهراه بازرگانی مهم هم تلقی می‌شود.

نام خلیج فارس هم برای بسیاری از کشور ها ترسناک است تا جایی که تلاش گسترده ای برای تغییر نام این خلیج به خیلج عربی دارند که البته سازمان ملل و دیگر رژیم های بین المللی و قراردادهای بین‌المللی از جمله حقوق دریاها نیز اعلام کرده که غیر از عنوان خلیج فارس نام دیگری را نمی شناسد. شاید نیاز ۶۵ درصدی نفت دنیا به خلیج فارس باعث اهمیت این‌چنینی شده است.

صادرات نفت، تجارت ۸۰ درصدی، بحث گردشگری داخلی و خارجی و سرمایه گذاری‌هایی که در جزایر و بنادر خلیج فارس صورت گرفته است بخشی از اهمیت این خلیج است که در این گزارش به بررسی اهمیت خلیج فارس از نظر گردشگری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

از خاک رنگی هرمز تا جزیره‌های مخصوص

در خلیج فارس بیش از ۱۳۰ جزیره مسکونی و غیر مسکونی قرار دارد. جزایر غیرمسکونی خلیج فارس به عنوان زیستگاه مرجان‌های دریایی، محل تخم‌گذاری پرستوهای دریایی و لاک‌پشت‌ها و هم چنین زیستگاه انواع پرندگان مهاجر از اهمیت ویژه جهانی برخوردار است.

جزایری که در استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان قرار دارد جزء خلیج فارس است.

کیش - قشم - تنب بزرگ - تنب کوچک - ابوموسی - لاوان - شیدور - هندرابی - فرور بزرگ - فرور کوچک - سیری - لارک - جزایر ناز - جزیره هرمز - جزیره هنگام در استان هرمزگان، جزیره خارگ - جزیره خارگو - جزیره عباسک - جزیره میر مهنا - جزیره فارسی - جزیره نخیلو - جزیره تهمادون - جزیره ام‌الکرم - جزیره شیخ کرامه - جزیره شیف - جزیره مطاف - جزیره مرغی - جزیره چراغی - جزیره ام‌سیله - جزیره سه‌دندون - جزیره مولیات در بوشهر و جزیره مینو - خور موسی -جزیره بونه - جزیره دارا - جزیره قبر ناخدا در استان خوزستان جز جزایر خلیج فارس به حساب می آید.

قشم بزگترین جزیره خلیج فارس محسوب می شود که گردشگران زیادی را در طول سال در خود جای می دهد. جزیره کیش، نگین درخشان شاخاب پارس هم مورد اهمیت و استقبال مسافران زیادی است. جزیره هایی در خلیج فارس وجود دارد که از نظر طبیعی بی نظیر هستند اما متاسفانه به آن توجه ای نمی شود. یکی دیگر از این جزایر که خاک های آن به صورت رنگی است جزیره هرمز است.

در این گزارش به بررسی اهمیت خلیج فارس در موارد مختلف پرداخته شد اگر به منابع و مناطقی که در دسترس است اهمیت داده شود، خلیج فارس گنجی است که با آن تمام ایرانیان از آن سیراب می شوند. نه تنها از نظر اقتصادی از جهت سیاسی هم بسیار منطقه ای حساس و مهم است که سیاستمداران باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. اما متاسفانه یکی از مواردی که خلیج فارس را رو به نابودی می برد عوامل آلودگی خلیج فارس از فاضلاب های تصفیه نشده شهرهای ساحلی ، آلودگی های نفتی، آب توازن کشتی ها و رزمایش های نظامی است. اگر به این موارد توجه نشود این خلیج مهم رو به نابودی می رود.

  • ناشناس ارسالی در

    من صیادی هستم که هر وقت به اسکه شهرم میروم فقط به مسولین شیلات و محیط زیست که خدا انهارانبخشه که فقط مفت از مملکت حقوق میکیرند لعنت میکنم که این همه اشعال پلاستیک در ریا و اسکله جمع میشود و هیچ گونه مسولیتی نمیبینند که بداد اینهمه ماهی و جاندارانی که در دریا زندگی میکنند توسط همه شهروندان و گردشگران بیشعوری که اینهمه پلاستیک در اطراف سواحل و دریا میریزند که به خدا میتوانم قسم یاد کنم از ۲۰۰۰ شناور قایق یک بندر اگر بخواهند یک پلاستیک و تورهای صیادی که اینهمه در گیرهای زیر اب گیر میکنند و تا میلیونها سال تجزیه نمیشوند فقط با دستهای بی مدیریت حاکمان ما دریا ها و جزایر را نابود میکنیم که نسلهای بعد ما در قحطی و بیماریها بسرببرند این نوشته را مدیران بی لیاقت شیلاتی ومحیط زیستی حاکمان سرزمینی که فقط فکر چیاول ودزدی ورانت خواری هستند
    بخوانند که که برای سود های زندگی شما بشر در ایند چه باید بکشد چون شما مسول نبودید

ارسال نظر