|
کدخبر: 291190 نعیمه صفری تبار

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران مطرح شد ؛

راهکار جدید برای توسعه گردشگری در ۱۴۰۲

اکبر غم‌خوار، عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران گفت: ما باید از کشورهای چین،روسیه و کشورهای عربی خصوصاً عربستان برای افزایش آمار گردشگری خارجی استفاده کنیم.

گردشگری راهکار جدید برای توسعه گردشگری در ۱۴۰۲

حال گردشگری از زمان شروع کرونا رو به وخامت رفت و حتی پس از آن و حال حاضر که در پسا کرونا هستیم درمان نشد. گردشگر خارجی را که به طور مطلق از دست دادیم و سفرهای داخلی هم با وضعیت بد اقتصادی کاهش چشمگیری داشته است؛ به راحتی می توان اظهار کرد که این صنعت در خواب زمستانی فرو رفته است.

ایران هراسی از سمت غرب و نداشتن امنیت، تبلیغاتی بود که گردشگران خارجی را از ورود به ایران بازمی‌دارد. نداشتن برنامه مشخص برای جذب گردشگر غربی ها را به هدف خود رسانده و به طور کامل در حال از دست دادن این صنعت پرپول هستیم.

از سویی گرانی و تورم در داخل کشور مسافران داخلی را هم بی‌رمق کرده و سفر جز گزینه های آخر برای یک خانواده است و حتی اگر نیاز به سفر در خانواده‌ای باشد با حداقل‌ترین هزینه سعی به انجام آن دارند. اما این موارد بیشتر بهانه‌ای برای مسئولان حوزه گردشگری است و همان‌طور که شاهد هستیم کشور ترکیه با اتفاقاتی که اخیراً در کشورش رخ داده بازهم در پی جذب گردشگر است و عقب نشینی نمی کند و از پس آن به خوبی برآمده و حداقل از کشور ما گردشگران زیادی را در خود جای می دهد.

گسترش نیوز پیرامون تأثیر تورم بر گردشگری با اکبر غم‌خوار عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

اکبر غم‌خوار در رابطه با موارد جذب گردشگر در شرایط موجود گفت: موضوع گردشگری موضوع فراتر از تورم و این موارد است. برای گردشگری داخلی و خارجی باید بودجه مربوط به گردشگری در سبد خانوار قرار گیرد؛ چون تورم در کشور وجود دارد گردشگری از سبد خانوار در حال کم شدن و در نهایت حذف کامل است. دغدغه یک خانواده بیش از معقولِ سفر کردن است و ترجیح می‌دهد با هزینه یک سفر به خرید مایحتاج خود بپردازد.

اکبر-غم+خوار

وی ادامه داد: اخیراً گردشگری به صورت یک کالای لوکس در خانواده ها به حساب می‌آید. از کالای لوکس زمانی می‌توان استفاده کرد که بودجه مورد نیاز آن فراهم باشد. مشکل اصلی گردشگری درآمد پایین افراد جامعه است که عمدتاً از سبد خانوار حذف می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری خاطر نشان کرد: زمانی که تورم در کشور به وجود می‌آید، بسته ها و پکیج‌های گردشگری گران‌تر می‌شود. به‌طور مثال اگر بسته گردشگری ۵ میلیون تومان به فروش می‌رفت در حال حاضر ۱۶، ۱۷ میلیون تومان است یعنی بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته است. استفاده از این پکیج‌ها با این هزینه عملاً برای خانواده ۴ نفرِ دیگر امکان‌پذیر نیست که این شرایط به حذف کامل سفر از سبد خانواده کمک می‌کند.

غم‌خوار در رابطه با گردشگری خارجی تصریح کرد: اتفاقی که به صنعت گردشگری کشور ما می‌تواند کمک کند، تسریع ورود گردشگر خارجی به کشور است که ارزآوری داشته باشد و درصد اشغال هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را بالا ببرد. از این طریق هم به مجموعه ها کمک می‌شود و از طرفی بسته‌های سفر برای افراد داخل کشور ارزان تر می‌شود.

وی اظهار کرد: معمولاً در همه دنیا دولت و شرکت‌ها یارانه برای سفر تعیین می‌کنند تا مردم سفر کنند؛ چراکه سفر باعث کاهش بحران‌های اجتماعی و خانواده‌ای می‌شود. بسیاری از کشورها از سفر به‌عنوان درمان استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت های بزرگ گردشگری با دادن یارانه به مسافران آن‌ها را ترغیب می‌کنند تا سفر را در برنامه خود بگنجاند.

غم‌خوار در پایان اضافه کرد: در حال تلاش هستیم تا ورود گردشگران خارجی را به ایران تسهیل کنیم. بازار چین، روسیه و کشورهای عربی خصوصاً عربستان برای ورود گردشگر به ایران بسیار مناسب است؛ ورود آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای مجموعه گردشگری کشور باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها