|
کدخبر: 287013

۶ جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز بوشهر

بوشهر شهری با طبیعیتی جذاب و دل‌انگیز است، طبیعتی که زندگی مردم با آن آمیخته شده است. در ادامه با هم نگاهی به جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی بوشهر داریم.

گردشگری ۶ جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز بوشهر

بوشهر شهری با قدمت هزاران ساله است. این شهر در دوران حکومت هخامنشیان، جزو یکی از ساتراپ نشین های پارس بود. در زمان حکومت سلوکیان و ساسانیان ریو اردشیر به عنوان بندر مهم تجاری و فرهنگی مورد توجه بود. ساسانیان در «ریو اردشیر» که بعدها «ریشهر» نام گرفت، قلعه مستحکمی با دیوار های بلند و برج بنا کردند که اطراف این دیوار از یک طرف به سمت دریا بود و از سه طرف دیگر مشرف به خندق های عظیمی بود که هنگام حمله احتمالی دشمن و یا هرگونه خطری، از آب دریا پر می شد.

بوشهر امروزین نیز شهری است که به دستور نادر شاه افشار ساخته شده، شهری که قرار بود سکوی توسعه نیروی دریایی ایران باشد. نادر نام شهر را به بندر نادریه تغییر داد. نادر شاه با به کار گماردن یک تاجر انگلیسی به نام جان التون بوشهر را به صورت یک مرکز مهم کشتی سازی و پادگان نظامی در آورد.

بوشهر در دوره قاجار معتبرترین بندر تجاری ایران بود و اکثر دولت‌های مهم خارجی در این شهر بندری دفتر مستقیم داشتند و به تجارت مشغول بودند.

نگاهی به طبیعت جذاب بوشهر

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بوشهر سبب شده تا مسافران و گردشگران بسیاری هر ساله به آن سفر کنند، جاذبه‌هایی که هر یک به تنهایی کوله‌بار شما را پر از وجد و لذت می‌کند. طیف دیدنی‌های بوشهر وسیع و متنوع است و مردم آن گرم، صمیمی و مهمان‌نواز از این رو با انتخاب بوشهر برای گشت‌وگرد تجربه‌های جذابی برای خود رقم می‌زنید.

جاهای دیدنی بوشهر در هر فصل، رنگ و بوی خاص خود را دارد و بسیاری در بهار، پاییز و زمستان به آن سفر می‌کنند تا از گرما و رطوبت نقاط نزدیک به ساحل و گرما و خشکی هوا در نقاط دورتر نسبت به ساحل خلیج فارس در امان باشند. در هر صورت فصل سفر به بوشهر کاملا سلیقه‌ای است و گردشگران زیادی تمایل دارند تا تابستان‌های بوشهر و فعالیت مردم را در این فصل کمتر توریستی آن ببینند.

شما چه اهل طبیعت‌گردی باشید چه دوست‌دار دیدن جاذبه‌های تاریخی، بوشهر شگفت‌زده‌تان خواهد کرد چرا که طبیعت و معماری آن غنی و باشکوه است.

بوشهر طبیعتی پر از شگفتی دارد و بسیاری از طبیعت‌گردها و گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از مکان‌های طبیعی بوشهر به آن سفر می‌کنند و با وجودی سرشار از حیرت به شهر خود برمی‌گردند. از این رو در ادامه تعدادی از این مکان‌های طبیعی را معرفی می‌کنیم که از جاهای دیدنی بوشهر هستند.

 کوه نمکی جاشک

یکی از مکان‌های طبیعی بوشهر کوه نمکی جاشک است که با بندر بوشهر ۱۴۴ کیلومتر فاصله دارد. این کوه نمکی جذاب با کوه‌های نمکی که تا الان مشاهده کردید متفاوت است چرا که زنده و پویا است و به فعالیت خود به عنوان یک پدیده طبیعی ادامه می‌دهد.

این پدیده وصف ناپذیر، طولی حدود ۱۲ کیلومتر، عرضی برابر با ۴.۵ کیلومتر و ارتفاعی ۱۳۵۰ متری از سطح دریا دارد. درخشش نمک‌های طعام گنبدها، وجود یخچال‌ها، آبشارها و غارهای نمکی، فرسایش‌هایی که در اثر جریان آب و هوا ایجاد شده، بلورهای نمک و کانی‌های مختلف و در نهایت رنگ‌های گوناگونی که در کوه نمکی جاشک دیده می‌شود شگفت‌انگیز و اعجاب‌آور است.

نخلستان‌های آبپخش

از دیگر مکان‌های طبیعی بوشهر نخل‌ها و نخلستان‌های زیبا و بی‌نظیر آبپخش است. این نخلستان‌ها پی در پی و بدون هیچ فاصله‌ای در وسعت ۲۹۰۰۰ هکتار کاشته شده و جلوه خاصی به این محدوده جغرافیایی بخشیده است. یکی از بهترین زمان‌ها برای رفتن به بوشهر و بازدید از نخلستان‌های آبپخش، دو ماه شهریور و مهر است چرا که نخلداران مهم‌ترین محصول این منطقه یعنی خرما را که به صورت‌ و انواع گوناگون به دست ‌آمده را چیده و به فروش می‌رسانند.

مکان های دیدنی بوشهر

نخلستان‌های آبپخش

سواحل دیدنی بوشهر

بوشهر به نوعی قطب ساحلی ایران به شمار می‌آید و بیشترین طول و نوار ساحلی را دارد و همین امر این استان را در وجود دورنماهای تماشایی غنی کرده است. ساحل ریشهر، ساحل آب شیرین کن، ساحل صدفی، پارک ساحلی شغاب بوشهر، ساحل ماسه‌ای بندر دیلم، ساحل بندر امام حسن، ساحل بنود، ساحل بندر دیر، پارک ساحلی بنک و ساحل بندر تاریخی حماد از جمله ساحل‌های خوش‌نمای بوشهر محسوب می‌شوند. سواحل بوشهر از جاهای دیدنی بوشهر در پاییز به حساب می‌آیند.

مکان های دیدنی بوشهر ۲

مکان‌های طبیعی بوشهر

خلیج نایبند

نقطه تلاقی کوه‌های برافراشته عسلویه با خلیج فارس در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر به منطقه حفاظت شده نایبند و یا اولین پارک ملی دریایی ایران شهرت دارد. این منطقه حفاظت شده با ۴۱۳۰ هکتار وسعت، یکی از مکان‌های طبیعی بوشهر که گونه‌های گیاهی، حیات وحش و زیستگاه دریایی آن از جانب شورای عالی حفاظت محیط‌زیست برای حفظ و حراست معرفی شده است.

پارک جنگلی چاه کوتاه

در راستای کنترل و مهار شن‌های روان در شمال شرق بوشهر، در سال ۱۳۵۰ پارک جنگلی چاه کوتاه احداث شد و به مرور به یک زیستگاه جدی برای گونه‌های گیاهی و درختی منطقه کویری و نیز گونه‌های پرنده‌های ساحلی دگرگون شد. این پارک جنگلی در فصل تابستان دارای آب و هوای گرم و خشک است و در دیگر فصل‌های سال، آب و هوایی معتدل دارد، از این رو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گشت و گرد، قدم زدن و شنیدن آواز پرندگان است. سفر به بوشهر بدون دیدن این پارک جنگلی لطفی ندارد.

تالاب حله

اگر در بوشهر به دنبال یک تالاب می‌گردید تا بتوانید یک اکوسیستم محلی را از نزدیک مشاهده کنید، تالاب حله درست‌ترین گزینه است. این تالاب مشهور، در منطقه حله و در فاصله اندک ده کیلومتری بوشهر قرار دارد و تنوع گیاهی و حیات وحش بی‌مثالی را در خود جای داده است. وجود گیاه‌های آبزی در این تالاب تأثیر به سزایی در حضور پرندگان و جانوران آبزی این منطقه دارد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها