|
کدخبر: 85371

از زمین این نقطه در ایران، آتش می‌جوشد! + تصاویر

بزمان یکی از کهن‌ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که سال ۱۳۰۷ هم زمان با یزد و سمنان تبدیل به بخش شد. این شهر در دل خود اماکن تفریحی وگردشگری بسیاری را جا داده که همین جاذبه‌های بکر و دیدنی، «بزمان» را به نام «نگین بلوچستان» مطرح کرده است.

گسترش‌نیوز: به منظور بررسی چشمه‌های آبگرم منطقه بزمان و تهیه گزارشی از آنها آبان ماه امسال با یکی از همکاران که آن هم مانند من تشنه دیدن چیزهای جدید بود، برنامه بازدید از منطقه بزمان به‌ویژه چشمه‌های آبگرم را مد نظر قرار دادیم.

bazman4.jpeg

در ادامه بسوی این شهر کوچک و ناشناخته روانه شدیم، از آنجا که از تجربه‌های قبلی سفر به بلوچستان می‌دانستیم امکان اتراق در شهر بزمان بجز اینکه مهمان مردم مهربان و خون گرمش گردیم نداریم و از طرفی به علت کمبود وقت تصمیم براین شد که بعد از ظهر از زاهدان حرکت کرده و شب را در ایرانشهر گذرانده و صبح زود از ایرانشهر به سمت بزمان حرکت و پس از دیدن جاذبه‌های طبیعی بزمان تا غروب آفتاب خودمان را به ایرانشهر برسانیم و صبح روز بعد به زاهدان برگردیم. که خوشبختانه توانستیم دقیقا براساس این برنامه سفر کنیم. برای این سفر با توجه به تجربه قبلی دنبال یک وسیله نقلیه شاسی بلند و جادار بودیم اگرچه براساس نقشه‌های موجود راه‌هایی که باید طی میکردیم همگی آسفالته و مناسب به نظر می‌رسیدند خوشبختانه واحد تدارکات شرکت تویوتا دوکابین مناسبی در اختیارمان قرارداد.

bazman1.jpeg

ایرانشهر شهری سرسبز و زیبا و با فاصله حدود ۳۲۵ کیلومتر در جنوب زاهدان و برای رسیدن به آن باید از شهر خاش عبور کنیم (تصویر ۱)، جاده نسبتا مناسب و خوب در بعضی قسمتها دو طرفه و در برخی مناطق دوبانده یک طرفه می‌باشد، در طول مسیر پمپ بنزین، مساجد، لمکده و مغازه‌های متعددی وجود دارد که در آن موقع سال جاده نسبتا خلوت بود این مسیر تقریبا نزدیک به سه ونیم ساعت به طول کشید. ساعت سه بعداز ظهر از زاهدان راه افتاده بودیم و حدود ساعت هفت شب به ایرانشهر رسیدیم هوا واقعا عالی و بهاری بود، در این شهر براساس سایت لست سکند تنها هتل قصر ایرانشهر وجود دارد که با توجه به محتویات سایت چندان مناسب به نظر نمیرسد. شب در مهمانسرای اداره اتراق نموده و برای شام به رستوران همان هتل قصر رفتیم که منوی آن چندان تنوعی نداشت ولی کیفیت غذا نیز نسبت به نرخ آن چندان بد نبود. برای فردا از سطح شهر تعدادی کنسرو ماهی، میوه، نان، آب و نوشابه و قدری پنیر و گردو تهیه و به مهمانسرا مراجعت نمودیم.

bazman2.jpeg

بزمان یکی از کهن‌ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که سال ۱۳۰۷ هم زمان با یزد و سمنان تبدیل به بخش شد. این شهر در دل خود اماکن تفریحی وگردشگری بسیاری را جا داده که همین جاذبه‌های بکر و دیدنی، «بزمان» را به نام «نگین بلوچستان» مطرح کرده است. این شهر در گذشته مملو از جنگل‌های پردرخت و دشت‌های پر از گل نرگس بود و امروزه نیز با آب و هوایی که دارد، کوه‌های این شهر رویشگاه گیاهان دارویی و صنعتی بسیاری است. طبیعت سرسبز و زیبای بزمان پر از درختان و درختچه هایی شامل بنه، گون و کُنار است که در موارد صنعتی نیز کاربرد دارند و گیاهانی مانند آویشن، پونه، کلپوره و درمنه نیز در طبیعت بکر این شهر رشد می‌کنند که از خاصیت دارویی و درمانی برخوردارند. مردم این منطقه عموماً به شغل کشاورزی مشغول هستند و با توجه به شرایط آب و هوایی، دامپروری به ندرت انجام می‌شود. اکثریت مردم بزمان که بلوچ‌اند شیعه مذهب هستند در حالیکه اکثریت بلوچ‌های ایران سنی می‌باشند و تنها مردم بزمان، عده‌ای از بلوچ‌های پسکوه -خاش و زاهدان و جمعی از اقلیت بلوچهای سیستان، شیعه مذهب می‌باشند، اما باید دانست ازدواج‌های نسبی و سببی در میان اهل تشیع و تسنن، این شهر را از سایر شهرهای متمایز کرده است و اختلاف قومیتی و تفرقه به هیچ وجه در میان مردم این شهر دیده نمی‌شود.

bazman3.jpeg

از دو راهی بمپور-بم تا حدود ۹۰ کیلومتر آبادی چندانی در مسیر بزمان قرار ندارد، ولی حوالی بزمان نخلستان‌ها و باغات مرکبات (پرتقال و لیمو) خود نمایی می‌کند و جاده حال وهوایی خاص به خود می‌گیرد.

بزمان با اینکه سابقه بسیار دیرینه ایی دارد و از حدود ۹۰ سال پیش بخش بوده است ولی کماکان بخش می‌باشد و شهری کوچک و تقریبا بدون امکانات می‌باشد که براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۵٬۱۹۲ نفر (۱٬۳۵۵ خانوار) بوده‌است. این شهر در مسیر جاده ایرانشهر- بم و یا به عبارتی بم - چابهار قرار گرفته و در محل شهر بزمان جاده‌ای آسفالته به سمت شهرستان دلگان از آن منشعب می‌گردد. در سطح شهر نخلستان و باغات میوه فروان دیده می‌شود. جدیدا شهرداری بزمان نسبت به ساخت تفرجگاه و پارک نیز اقدام نموده است ( تصویر۸). در سطح شهر غذا خوری مناسبی یافت نخواهید کرد چند کافه و سوپر اغذیه و همچنین کبابی خواهید یافت که عمدتا در مسیر جاده بم - ایرانشهر واقع شده و به مسافرین خدمت رسانی می‌کنند.

bazman5.jpeg

منبع: لست‌سکند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها