|
کدخبر: 296950

ادامه چانه‌زنی سر اصلاح قیمت گندم

جزئیات و اخباری جدید در خصوص افزایش قیمت گندم، اصلاح نرخ تضمینی خرید گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران اعلام شد.

قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران، همچنان در حال پیگیری است. قیمت گندم و نرخ نهایی خرید تضمینی گندم با اماواگرهایی رو‌به‌رو است. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که ۵۰ درصد مطالبات گندم‌کاران در هفته جاری پرداخت شده است اما پرونده افزایش قیمت گندم هنوز بلاتکلیف است و پرونده آن باز است. جنجال و جدال گندمکاران و دولت برای افزایش قیمت گندم ادامه دارد.

قیمت گندم و قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم، با احتساب پاداش کشاورزان، ۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. چانه‌زنی سر افزایش قیمت گندم و نرخ خرید تضمینی گندم ادامه دارد. گندمکاران به قیمت گندم اعلام‌شده و نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم معترض هستند و نرخ ۱۷ هزار تومان به ازای خرید هر کیلو محصول گندم را منطقی می‌دانند.

کشاورزان نسبت به تعلل در اصلاح قیمت گندم و اظهارات برخی مسئولان مبنی بر مناسب بودن قیمت خرید تضمینی گندم به شدت معترض هستند.

قیمت گندم

سیدمحمدآقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفته بود: برخی گندمکاران به نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم معترض هستند و نرخ ۱۷ هزار تومان به ازای خرید هر کیلو محصول را منطقی می‌دانند؛ به همین دلیل اعلام می‌کنم؛ به شرط آن که دولت و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی جدیدی به خرید تضمینی گندم اختصاص دهد، قیمت خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت و وزارت جهاد کشاورزی هم مخالفتی با این موضوع نخواهد داشت.

همچنین عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران نیز گفته است: با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی گندم به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امیدواریم که در جلسه پیش رو به نرخ مدنظر مطابق با هزینه های تولید و سود متعارف برای کشاورزان برسیم.

به گفته او، بخش صنف و صنعت اعلام آمادگی کرده که گندم مورد نیازشان را با نرخ واقعی خریداری کنند و در مقابل از سازمان حمایت انتظار دارند که بر پایه قیمت تمام شده برای محصولاتشان قیمت تعیین کنند.

از بلاتکلیفی قیمت گندم پرداخت مطالبات گندمکاران

۵۰ درصد مطالبات گندم‌کاران در هفته جاری پرداخت شد؛ در حالی که قیمت گندم و نرخ نهایی خرید تضمینی گندم با اماواگرهایی رو‌به‌رو است.

وزارت جهاد کشاورزی در هفته جاری ۳ میلیون و ۴۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده و با تخصیص اعتبارات، ۵۰ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد.

مبلغ این پرداختی ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود. از سوی دیگر نرخ خرید تضمینی گندم هنوز بلاتکلیف بوده و پرونده آن باز است.

قیمت گندم و گلایه‌ها

هفته گذشته جلسه‌ای با حضور اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برگزار شد.

اعضای بخش دولتی این شورا بر مبلغ ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو تاکید دارند و اعضای خصوصی این شورا ۱۷ هزار تومان را حداقل قیمت اعلام می‌کند.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم تامین اعتبار را بهانه مدیران دولتی می‌داند. به گفته وی تامین اعتبار برای ۸ میلیون تن گندم خبازی‌ها که دارای یارانه هستند، اگر نرخ تضمینی گندم هر کیلو ۱۷ هزار تومان باشد مبلغ مورد نیاز ۱۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) خواهد بود که در حال حاضر ۱۳۳ همت آن در بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است. ۱۰۳ هزار میلیارد تومان در قالب اعتبار و ۳۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات قابل پرداخت است. تأمین ۳ هزار میلیارد تومان باقی هم در قالب متمم باید به لایحه بودجه ۱۴۰۲ اضافه شده و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

هاشمی عنوان کرده اگر در هفته جاری جلسه شورا برای تعیین تکلیف گندم برگزار نشود، بنیاد ملی گندم‌کاران به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد زیرا بنا بر دستور رئیس جمهوری باید قیمت نهایی گندم از سوی شورا هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

احمد حق‌پژوه، یکی از کارشناسان بخش کشاورزی هم تاکید دارد، دولت و بانک مرکزی موظف هستند از طریق ایجاد خط اعتباری مستقل یا طرح و تصویب در بودجه سنواتی کشور، کل اعتبارات مورد نیاز اعلامی از سوی شورای قیمت‌گذاری را در قالب تسهیلات بانکی، برای خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی از جمله گندم را تأمین و در اختیار مباشران و کارگزاران مربوط قرار دهند.

ادامه چانه‌زنی سر اصلاح قیمت گندم

با وجود دستور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مبنی بر بررسی آنی قیمت خرید تضمینی گندم و رسیدگی به اعتراض کشاورزان، هنوز اصلاح قیمت خرید تضمینی به جایی نرسیده است.

با توجه به اعتراض کشاورزان و نامه رئیس جمهور مبتنی بر پیگیری آنی مسئله قیمت خرید تضمینی گندم، جلسه‌ای متشکل از اعضای شورای قیمت گذاری و سرپرست وزارت جهاد در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به منظور تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم برگزار شد که متاسفانه بدون نتیجه پایان یافت.

چند روز پیش داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که برای خرید تضمینی هر کیلو گندم با احتساب پاداش کشاورزان نرخ ۱۵ هزار تومان در نظرگرفته شده است که این امر می‌تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد و خوشبختانه کشاورزان هم استقبال خوبی از این تعیین قیمت داشته‌اند و ما هم مکلفیم که مطالبات گندمکاران را به سرعت پرداخت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گرچه با نرخ ۱۱ هزار تومان می‌توان گندم وارد کرد، اما به سبب رسیدن به خودکفایی، گندم تولید داخل را با نرخ بالاتر از کشاورزان خریداری می‌کنیم.

منظور تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود قیمت خرید گندم در کشور‌های همسایه بالاتر از داخل است، باید دانست این رقم برای کشاورزان همان کشور در نظر گرفته شده و این بدان معنا نیست که کشاورز ما یک تن گندم را در کشور همسایه با همان قیمتی می‌تواند بفروشد؛ بنابراین آن قیمت، نرخ حمایتی خرید از کشاورزان داخلی همان کشور است و این موارد بیشتر فضاسازی‌هایی است که صورت می گیرد.

سیدمحمدآقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفته بود: برخی گندمکاران به نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم معترض هستند و نرخ ۱۷ هزار تومان به ازای خرید هر کیلو محصول را منطقی می‌دانند به همین دلیل اعلام می‌کنم؛ به شرط آن که دولت و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی جدیدی به خرید تضمینی گندم اختصاص دهد، قیمت خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت و وزارت جهاد کشاورزی هم مخالفتی با این موضوع نخواهد داشت.

آقامیری می‌گوید: بودجه فعلی که برای خرید گندم از کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده بر مبنای ۱۳ هزار تومان است، لذا اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم حتی از نرخ فعلی هم کمتر است.

البته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته گفت: شورای قیمت‌گذاری آرد نرخ ۱۵ هزار تومان را برای خرید هر کیلو گندم تصویب و ابلاغ کرد که به دلیل اعتراض های مکرر کشاورزان، این نرخ مجددا در حال بررسی است. اما از آنجاکه برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم ابتدا باید منابع مالی تامین شود، به نظر نمی‌رسد تغییری در نرخ این محصول داشته باشیم.

حال باید منتظر ماند و دید که بررسی مجدد آنالیز قیمت به کجا می‌رسد چراکه کشاورزان نسبت به تعلل در اصلاح قیمت و اظهارات برخی مسئولان مبنی بر مناسب بودن قیمت خرید تضمینی گندم به شدت معترض هستند.

منبع: عرشه آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها