|
کدخبر: 285671

کشت علوفه هیدروپونیک دغدغه دامداران از معایب و مزایای این علوفه

کشاورزی کشت علوفه هیدروپونیک دغدغه دامداران از معایب و مزایای این علوفه

علوفه هیدروپونیک hydroponic fodder forage چیست؟ ایا کشت به این روش خوب است؟ دامداران برای تامین خوراک دام امروزه با مشکلات مختلفی  روبه روهستند و سوالات بسیار زیادی در ذهن آنها ایجاد شده است.

در این مطلب سعی داریم تا به برخی از پرسش ها در زمینه کشت علوفه هیدروپونیک که در ذهن دامداران ایجاد می شود پاسخ دهیم، تا شاید راه حلی برای برطرف شدن مشکلات مربوط به خوراک دام برای این افراد باشد.

کشت علوفه به روش هیدروپونیک چیست؟

کشت هیدروپونیک به عنوان کشت بدون خاک تعریف می شود و جدیدترین روش کشت در سیستم های کشاورزی به حساب می آید. در این روش خاک حذف می شود و ریشه گیاه فقط در آب و محلول غذایی قرار میگرد، با روش هیدروپونیک گیاهان بسیار متنوعی را می توان کشت کرد، که کشت علوفه هیدروپونیک یکی از کاربردهای هیدروپونیک در صنعت دامپروری است.

در ایران چون شرایط آب و هوایی در فصول مختلف سال و حتی بین شب و روز متفاوت است، نیاز به احداث سالن و یا گلخانه برای انجام کشت هیدروپونیک داریم.

یعنی می توان علوفه هیدروپونیک را در تمام فصل های سال کشت کرد و همیشه خوراک تازه در دسترس ما باشد. برای کشت هیدروپونیک مزیت های بسیار زیادی را میتوان بیان کرد، مثلا کاهش مصرف آب، بهبود رشد گیاه، افزایش رشد گیاه، کاهش تلفات کشت و ... .

زیان های ناشی از کشت هیدروپونیک

اما ایا کشت به روش هیدروپونیک می تواند ضرر و زیانی داشته باشد؟ خیر چنین نیست، بلکه روش هیدروپونیک نه تنها زیانی ندارد بلکه فواید بسیاری را به کشاورز منتقل می کند.

زمانی که ما گیاه را در خاک کشت می کنیم و ابیاری و کودهی انجام می دهیم، چون ریشه توسط خاک احاطه شده مواد مغذی به درستی اطراف ریشه را نمی گیرند و ریشه کاملا درگیر نمیشود. در کشت هیدروپونیک ریشه در خاک نیست و در آب است و چون کود و مواد مغذی در آب حل شده، لذا به طور کامل ریشه را درگیر می کند.

علت بهبود کیفیت رشد در سیستم های هیدروپونیک همین موضوع است که در بالا به آن اشاره کردیم، یعنی چون ریشه گیاه به طور صد در صد توسط محلول غذایی احاطه می شود، لذا درصد بالا و با کیفیت تری از این مواد مغذیی به گیاه خواهد رسید و می توانیم تغذیه گیاه را به خوبی کنترل کنیم.

در رشد هر گیاه سه عامل نور، شرایط دمایی و مواد مغذی نقش اساسی دارد، زمانی که کشت در محیط گلخانه انجام می شود ما می توانیم به راحتی دما را کنترل کنیم و به عبارت دیگر شرایط اب و هوایی را شبیه سازی می کنیم.

نور مورد نیاز گیاه با به صورت طبیعی و یا به صورت نور مصنوعی تامین می شود و از طریق سیستم های کودهی محلول در اب مواد مغذی را به گیاه می دهیم.

2-علوفه-هیدروپونیک

قیمت هر کیلو علوفه هیدروپونیک

برای تولید علوفه به روش هیدروپونیک یک هزینه اولیه برای خرید دستگاه داریم و یک هزینه جاری که برای تولید علوفه باید هزینه شود.

هزینه ی اولیه فقط یک بار و برای خرید دستگاه است، وظیفه ی این دستگاه باعث میشود روند انجام کشت و اپراتوری به راحتی و به صورت اتوماتیک صورت گیرد. مثلا مواردی از جمله ابیاری، نور، تهویه، سیرکوله و ... به صورت اتوماتیک انجام شود.

قسمت بعدی مربوط به هزینه های جاری است که برای تولید هر کیلو علوفه هزینه می شود، شامل هزینه های بذر، آب، برق، محلول غذایی و  کارگر است.

برق مصرفی مورد نیاز برق تکفاز است، در این دستگاه ها عملا برق مصرفی نداریم چراکه پر مصرف ترین قطعه پمپ اب است که هر 2 ساعت فقط 30 ثانیه برای ابیاری علوفه ها روشن می شود. یعنی میزان برق مصرفی برای فراوری هر کیلو بذر در واقع خیلی خیلی ناچیز است.

مصرف اب کمتر از کشت خاکی است، در کشت خاکی بخشی از آب تبخیر شده، بخشی دیگر جذب زمین شده و مقداری توسط گیاه مصرف می شود.

در کشت هیدروپونیک چنین حالتی نیست، میزان آب مصرفی دقیقا متناسب با نیاز گیاه است و همچنین تبخیر و هدر رفت آب نداریم.

در کشت هیدروپونیک چون هدر رفت آب نداریم و میزان آب مصرفی متناسب با نیاز گیاه است و همچنین آب به طور کامل ریشه را احاطه می کند، به همین دلیل می توان میزان مواد مغذی محلول در آب را کنترل کرد.

تمام این موارد را کنار هم قرار دهیم متوجه می شوید میزان هزینه ی صورت گرفته برای فراوری بذر بسیار ناچیز است همچنین در نظر داشته باشید سیستم کشت به صورت طبقاتی در 8 طبقه انجام می شود، یعنی علاوه بر کشت با کیفیت بالا، از فضای کشت نیز به نحو احسن استفاده می کنیم.

معایب و مزایای علوفه هیدروپونیک

خوب یا بد بودن علوفه کشت شده به روش هیدروپونیک همیشه یکی از سوالات پر ابهام در ذهن دامداران بوده و مقالات بسیار زیادی در حوزه کشت برداشت و استفاده از علوفه هیدروپونیک در محیط مجازی منتشر می شود.

مطالبی که نا مناسب بودن کشت علوفه هیدروپونیک را بیان میکنند، هیچ کدام مبنای علمی و حتی آزمایشگاهی ندارند و صرفا بر اساس منابع مجهول و بدون آزمایش منتشر شده اند.

3-علوفه-هیدروپونیک

در مورد علوفه ی کشت شده به روش هیدروپونیک این موضوع را در نظر بگیرید که شما یک محصول ناشناخته و عجیب تولید نکرده اید و در واقع معجزه ای صورت نگرفته، بلکه این بذر در شرایط عادی نیز به همین صورت رشد می کند.

با این تفاوت که در اینجا به جای خاک از کشت هیدروپونیک با روش تغذیه مستقیم ریشه استفاده شده که مزیت های آن در بالا گفته شد. این علوفه در واقع همان علوفه تازه موجود در طبیعت است با این تفاوت که دام علاوه بر قسمت سبز رنگ بذر جوانه زده را نیز مصرف می کند.

قرار دادن بذر خام در جیره غذایی دام باعث می شود درصد جذب آن پایین باشد که پس از بررسی سرگین دام متوجه می شوید بیشتر این بذر ها دفع شده، اما در حالتی که بذر جوانه می زند آنزیم های آن ازاد شده، خوش خوراک تر شده و بهتر توسط بدن دام جذب می شود.

جمع بندی مزایای این کشت برای دامداران

حال با توجه به مطالب گفته شده مصرف علوفه تازه برای دام بسیار مقرون به صرفه تر از مصرف بذر خام و یا حتی کاه است. کاه که فقط ماده خشک دارد و از نظر بار غذایی بسیار ضعیف است. از طرفی استفاده از این نوع علوفه باعث شده بازار بسیاری از واردکنندگان و تولید کنندگان خوراک های دام کساد شود.

در زمان ابیاری علوفه هیدروپونیک حتما توجه داشته باشید که ابیاری از حد استاندارد بالا نرود چون باعث ترشیدگی و بوی بد علوفه  می شود که در نتیجه دام ان را مصرف نمی کند. همچنین با استفاده از سینی های طرح شرکت نوین جوانه می توانید پس آّب را جمع آوری کنید.

همچنین هدف از تهیه این نوع علوفه تامین خوراک دام با قیمت مناسب و کیفیت عالی است لذا به دنبال وزن گیری علوفه نباشید وپس از 5 الی 7 روز ارتفاع علوفه به هر میزانی رسیده بود آن را برداشت و به محل مصرف منتقل کنید.

از همین رو پس از 5 الی 7 روز با خط کش به جان علوفه ها نافتید، بلکه دنبال کیفیت و بارغذایی باشید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها