|
کدخبر: 322726

از بازار سنتی کاشان چه چیزهایی بخریم؟

کاشان، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان اصفهان با قدمت بیش از 7 هزار سال است که جاذبه‌های گردشگری فراوان و منحصربه‌فردی دارد. بسیاری از مردم از سراسر کشور با خرید بلیط قطار کاشان راهی این شهر می‌شوند تا از مکان‌های دیدنی مانند بازار سنتی کاشان بازدید کنند.

کاشان، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان اصفهان با قدمت بیش از 7 هزار سال است که جاذبه‌های گردشگری فراوان و منحصربه‌فردی دارد. بسیاری از مردم از سراسر کشور با خرید بلیط قطار کاشان راهی این شهر می‌شوند تا از مکان‌های دیدنی مانند بازار سنتی کاشان بازدید کنند. بازار سنتی کاشان در دوران صفویه ساخته شده و دارای بخش‌هایی شامل مدرسه، مسجد، سرای زرشک‌ها، سرای میان‌چال، سرای قمی‌ها، کاروان‌سرای گمرک و ... است. اگر قصد سفر به کاشان را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با سوغاتی‌ها و محصولات موجود در این بازار آشنا شوید.

در بازار سنتی کاشان چه محصولاتی به فروش می‌رسد؟

بازار سنتی کاشان یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف شهر کاشان است که در تاریخ 8 شهریور‌ سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. یکی از تیمچه‌های معروف بازار که ازنظر سبک معماری و جذابیت ظاهری بی‌نظیر است، تیمچه امین‌الدوله نام دارد.‌ گردشگرانی که با روش‌های مختلفی مانند استفاده از خودروی شخصی یا خرید بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس و بلیط قطار کاشان به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند بهترین و باکیفیت‌ترین سوغاتی‌های کاشان را از این بازار قدیمی تهیه کنند و علاوه‌براین بعد از بازدید از بازار و خرید سوغاتی‌های مورد نظر خود از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آن مثل کاروان‌سرای نو، کاروان‌سرای میرپنج، مسجد میرعماد، خانه بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها و ... دیدن کنند. محصولات و سوغاتی‌هایی که می‌توان از بازار کاشان خریداری کرد، شامل موارد زیر است.

کاشی کاشان

یکی از سوغاتی‌های معروف کاشان که در بازار سنتی این شهر به فروش می‌رسد و در بین گردشگران ایرانی و خارجی نیز طرفداران زیادی دارد، کاشی کاشان است. کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ کاشان دارای طرح‌های زیبا و جذابی هستند و با ظرافت بالایی تولید می‌شوند.

محصولات سفالی

هنر سفالگری در شهر کاشان قدمتی دیرینه دارد و محصولات سفالی به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های زیبا در بازار سنتی کاشان به فروش می‌رسند. یکی از مزایای ظروف سفالی قیمت ارزان و مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌هاست. مسافران با هر بودجه‌ای می‌توانند از بازار کاشان محصولات سفالی زیبایی را خریداری کنند.

محصولات مسی

مسگری یک هنر قدیمی و معروف ایرانی است و در شهر کاشان نیز طرفداران زیادی دارد. مسافران امکان خرید ظروف مسی زیبا و جذاب را از بازار مسگرها در بازار سنتی کاشان دارند.

گیوه

یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی ایران که در شهرهای مختلفی مانند کاشان تولید می‌شود، گیوه است. گیوه در سال‌های اخیر بین جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است. بافت گیوه بر ‌عهده زنان روستایی است و کفی آن را مردان تولید می‌کنند. در بازار سنتی کاشان انواع مختلف گیوه با نقش‌ونگارهای متنوع به فروش می‌رسد.

جاجیم

محصول دیگری که امکان خرید آن در بازار سنتی کاشان وجود دارد، جاجیم است. جاجیم یک نوع زیر‌انداز دورویه و بدون پرز است و نسبت به گلیم ضخامت کمتری دارد. جاجیم‌ها به‌دلیل لطافت بالا به‌عنوان روانداز مناسب فصول سرد نیز کاربرد دارند. پس‌از خرید بلیط قطار کاشان و رسیدن به این شهر برای اقوام و دوستان خود جاجیم بخرید.

گلیم

گلیم محصولی دست‌بافت است که توسط عشایر کاشان بافته می‌شود. برای رنگ‌آمیزی الیاف به‌کاررفته در بافت گلیم، از رنگ‌های طبیعی مانند روناس، انار، گردو و چای استفاده می‌کنند. گردشگران با خرید گلیم از بازار سنتی کاشان می‌توانند دکوراسیون خانه‌های خود را زیباتر کنند.

محصولات شعربافی یا پارچه‌بافی

شهر کاشان در زمینه تولید پارچه‌های ابریشمی و شَعَربافی شهرت زیادی دارد. برای بافت این نوع پارچه از دستگاه بافندگی چهار ‌وردی استفاده می‌شود. رنگ‌های به‌کاررفته در این نوع پارچه، مشکی، زرد، سبز،‌ زرشکی و بنفش است. در زمان سفر به کاشان و بازدید از بازار سنتی این شهر با خرید محصولات شعربافی می‌توانید به حفظ این هنر و میراث قدیمی ایرانی کمک کنید.

پارچه‌های زربافت

یکی دیگر از صنایع‌دستی معروف و قدیمی کاشان هنر زری‌بافی است. این نوع پارچه ظریف و زیبا در دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان نیز کاربرد داشت. در دوران صفویه زری‌بافی به اوج رسید؛ اما در دوران قاجاریه به‌دست فراموشی سپرده شد. فردی به نام استاد محمدحسین‌ خان پورمند در دوران رضاشاه دوباره این هنر را زنده کرد.‌ در بازار سنتی کاشان امکان خرید پارچه‌های زربافت نیز وجود دارد.

فرش کاشان

فرش کاشان جزو سوغاتی‌هایی است که به‌عنوان اثر معنوی در فهرست میراث معنوی سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. 70 درصد از فرش‌های ماشینی ایران به‌شکل هنرمندانه، زیبا و ظریف در شهر کاشان بافته می‌شود. اکثر افرادی که از بازار سنتی کاشان فرش خریداری می‌کنند، توریست‌های خارجی هستند. در فرش‌های دست‌بافت کاشان، بیشتر از طرح‌ها و نقشه‌هایی استفاده می‌شود که از داستان‌های اساطیری ایران الهام گرفته شده است.

سوغاتی‌های خوراکی

از سوغاتی‌های خوراکی کاشان که در بازار سنتی این شهر نیز امکان خرید آن‌ها وجود دارد، می‌توان به خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند نان عباسعلی،‌ باقلوا، کلوچه، حاجی‌بادام و پشمک اشاره کرد. در تولید نان خوشمزه عباسعلی از 14 نوع ماده مغذی و مفید استفاده می‌شود. نان عباسعلی ماندگاری بالایی دارد و آن را در تنورهای سنتی می‌پزند.

عرقیجات کاشان

عرقیجات کاشان نیز یکی از پرفروش‌ترین سوغاتی‌های موجود در بازار سنتی کاشان است. در میان عرقیجات این شهر، گلاب معروف‌ترین سوغاتی محسوب می‌شود. از دیگر عرقیجات این شهر می‌توان به عرق آویشن، عرق ترنج، عرق بابونه، عرق اکالیپتوس و عرق اوسطوخودوس اشاره کرد.

بلیط قطار کاشان را با قیمت ارزان از فلای تودی بخرید

در این مطلب، راجع‌به بازار سنتی کاشان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر صحبت کردیم و توضیح دادیم که مسافران در زمان سفر به کاشان برای خرید انواع سوغاتی مانند کاشی کاشان، محصولات سفالی، محصولات مسی، گیوه، جاجیم، گلیم، محصولات شعربافی یا پارچه‌بافی، پارچه‌های زربافت، فرش کاشان، نان عباسعلی، باقلوا، کلوچه، حاجی‌بادام، پشمک و عرقیجات می‌توانند به بازار سنتی این شهر مراجعه کنند.

اگر قصد سفر به شهر کاشان را دارید، برای خرید بلیط قطار به مقصد این شهر وارد سایت فلای تودی شوید. این سایت معتبرترین مرجع آنلاین ارائه‌دهنده خدمات گردشگری ایران است و با ایجاد شرایط مناسب و ارائه ابزارهایی مانند تقویم قیمتی و نمودار قیمتی به کاربران خود کمک می‌کند تا ارزان‌ترین بلیط انواع قطارهای کوپه‌ای و سالنی را انتخاب و خریداری کنند. در هریک از مراحل خرید آنلاین بلیط قطار اگر با مشکلی مواجه شدید، با پشتیبانی شبانه‌روزی فلای تودی تماس بگیرید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها