|
کدخبر: 319479

کار عمده فروشی چیست + انواع عمده فروشی

برای تاجران و بازرگانان کم سابقه و مبتدی زیادی این پرسش مطرح شده که کار عمده فروشی چیست ؟ و از مزایای آن برای هر کسب و کار آگاهی کمی دارند. به طور خلاصه عمده فروشی به عنوان واسطه‌های فعال بازار، به توزیع محصولات و کالاها در تیراژ و حجم بالا خواهند پرداخت.

معمولا انواع عمده فروشی از جمله عمده فروشی تولیدی شومیز، تولیدی تیشرت و ... در تولیدات گوناگون بازار وجود داشته که باعث منافع بیشتر برای خریداران خواهد شد. در واقع عمده فروش، واسطه حقیقی بین تولید کننده اصلی و سایر مشاغل یا کسب و کارها بوده و حاشیه سود مناسبی را برای خریداران عمده کالاهای متنوع به همراه دارند. در این مقاله نیز به این موضوع که عمده فروشی چیست؟ و انواع این روش تولیدی یا فروش و توزیعی در بازار پرداخته خواهد شد.

کار عمده فروشی چیست؟

عمده فروشی کسب و کاری گسترده بوده که اجناس را به مقدار زیاد خریداری کرده و آن‌ها را به سایر کسب و کارها توزیع و می‌فروشد. مدل این کسب و کار بر مبنای واسطه‌گری بین تولیدکننده محصول با سایر بیزینس‌ها و مشاغل مرتبط بوده که می‌خواهند محصولات آن برند یا تولیدی را بفروشند.

از طرفی یک کسب و کار عمده فروش با خریداری محصول از تولیدکننده به قیمت کمتر از سایر رقبا و کسب و کارها، سود خوبی به دست خواهد آورد. با خرید در حجم بالاتر، عمده فروش تخفیفاتی دریافت کرده که همین سود حاشیه‌ای برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. همچنین انواع عمده فروشی در زمینه محصولات غذایی، آرایشی، مواد اولیه یا تولیدی پوشاک زنانه یا صنعت پوشاک تابستانه و زمستانه با شرایط مختلف کاری وجود دارد.

عمده-فروشی

معرفی انواع عمده فروشی

با توجه به نوع صنعت و بازارها، انواع مختلفی از عمده فروشی وجود دارد که معرفی آن‌ها بعد از درک این موضوع که کار عمده فروشی چیست و چه عملکردی دارد، واجب و ضروری خواهد بود. بنابراین در حالت کلی چند مدل عمده فروشی وجود داشته که برخی از کسب و کارها ممکن است که از دو نوع فعالیت نیز برای ورود و فعالیت در بازارها استفاده کنند. همچنین از انواع شیوه‌های عمده فروشی به صورت زیر خواهد بود.

۱)  عمده فروشان بازرگانی یا تجاری

عمده فروش تجاری یا بازرگانی از رایج‌ترین انواع بوده که در این سبک، حجم زیاد یا گسترده محصولات از تولیدی آن‌ها خریداری شده و آن‌ها را در قیمت پایین‌تر به مشتریان خرده فروش یا مصرف‌کننده خواهند فروخت. این نوع عمده فروشی، تنها اطلاعات عمیق و کاملی از محصولات ارائه کرده و تولیدکننده آن‌ها نیست. همچنین ارتباط مستقیمی بین مشتری عمده فروش و خرده فروش وجود نخواهد داشت و عمده فروشی بازرگانی برای افرادی که به دنبال سود فوری بوده یا صاحبان مشاغل کوچک با هزینه‌های کم مناسب نخواهد بود.

۲)  عمده فروشان نمایندگی یا کارگزاری

نمایندگان صاحب کالاهایی که می‌فروشند، نبوده و عمل کردن به عنوان نماینده یا کارگزاری، تنها روش دوری از ریسک‌های فروش محصولات است. در این نوع، عمده فروش به عنوان یک واسطه بین تولیدکننده و افراد خرده فروش بوده و اداره محصولات یا توزیع کالاها را انجام نخواهد داد. همچنین نظارت مستقیم بر محصولات در این نوع از عمده فروشی وجود ندارد و در اصطلاح به این شیوه، عمده فروش دلالان یا نمایندگان گویند.

۳) عمده فروشی تولیدکنندگان

تولیدکننده می‌تواند مقادیر زیادی از محصولات و تولیدات خود را با قیمت مناسب به همراه تخفیفات متنوع به صاحبان مشاغل کوچک و خرده فروش، برای اشخاص یا بنگاه‌های علاقه‌مند به سفارشات عمده و دریافت قیمت عمده، ارائه کنند. این عمده فروشان نظارت و مدیریت بازار و ریسک فروش دارند و مطابق برنامه و با نظارت مستقیم، سطح مورد تقاضا را در دسترس مشتریان خرده فروش خود قرار خواهند داد. بنابراین شعار از تولید به مصرف برای برخی محصولات این برندهای تولیدکنندگان حقیقی، وجود خواهد داشت.

۴) عمده فروش خط محدود

این عمده فروش معمولا تنها در فروش یک نوع محصول تخصص و فعالیت دارد و به طور نسبی به اینکه عمده فروشی چیست؟ پاسخ می‌دهد. در بین انواع عمده فروشی مانند خط محدود، محدودیت بیشتری وجود داشته و این نوع واسطه نیز به طور تقریبی در بازارها رایج است. از طرفی این شیوه زیر مجموعه عمده فروشی تجاری بوده و محصولات متنوعی ممکن است در حالت کلی به فروش و مبادله برسد.

۵) عمده فروشی اینترنتی

عمده فروشی اینترنتی بعد از ورود دیجیتال مارکتینگ و اینترنت جهانی به عرصه بازارها وارد شد. به طوری که امروزه مانند همه کسب و کارهای متحول شده بر اساس اینترنت، تولید کنندگان محصولات و کالاها نیز از طریق سنتی در کنار روش‌های عمده فروشی اینترنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در عمده فروشی اینترنتی یا مجازی، بسیاری از هزینه‌ها در کنار افزایش سرعت فروش به حداقل رسیده و سود و منافع خریداران و فروشندگان تامین خواهد شد.

این نوع از عمده فروش‌ها، فعالیت و شهرت بیشتری کسب کرده و برندسازی نیز انجام خواهند داد. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها به فروش گسترده از طریق اینترنت و سایت‌ها یا فضای مجازی، از جمله سایت تولیدی آسال می‌پردازند.

عمده-فروشی۱

نحوه عملکرد عمده فروشی

در عمده فروشی، تامین کننده به دنبال محصولات کاربردی و پر مصرف هستند و همکاری خرده فروش با این گروه به موفقیت واقعی و مستمر آن‌ها بسیار کمک خواهد کرد که در واقع بیانگر این بوده که کار عمده فروشی چیست. در نتیجه اشخاص یا شرکت‌هایی که مشغول به عمده فروشی هستند، محصول و کالا را از تولیدکننده حقیقی خریداری می‌کنند و آن را به خرده‌فروش‌ها می‌فروشند. در نهایت نیز این کالا به دست مصرف کننده نهایی یا مردم عادی خواهد رسید. از جمله عملکردهای بازار عمده فروشی نیز شامل:

  • عرضه کالاهای مقرون به صرفه و ارزان‌تر به مصرف‌کنندگان
  • فراهم کردن دسترسی سریع‌تر به کالاها
  • فراهم نمودن دسترسی به محصولات یا کالاهای متنوع‌تر و باکیفیت‌تر
  • تامین انبار و ذخیره‌سازی برای خرده فروش‌ها یا خریداران غیر نهایی
  • ارائه تسهیلات اعتباری برای مشتریان گوناگون
  • حداقل سازی هزینه حمل و نقل از طریق خرید کالا با حجم زیاد و توزیع در مقادیر کمتر
  • تهیه مقادیر مناسب برای فروش مجدد به وسیله خرده فروشان

معیارهای قیمت‌گذاری عمده فروشی چیست؟

بعد از درک این مسئله که کار عمده فروشی چیست ، جهت تعیین مقدار خرید یک کالا، قیمت عامل اساسی و بسیار موثر بر حجم سفارشات مشتریان بوده و باید در تعیین آن مکانیزم مناسب داشت. از سوی دیگر برخی از معیارها برای قیمت عمده محصول مد نظر قرار داشته و هر تولیدی یا انواع عمده فروشی در زمان‌های مختلف و مطابق شرایط بازار آخرین و مناسب‌ترین قیمت را برای مشتریان یا خرده فروش‌ها در نظر خواهند داشت. از جمله معیارهای قیمت‌گذاری فروش عمده کالاها عبارتند از:

  • حجم خرید
  • تعداد دفعات و تکرار خرید محصول
  • بازه زمانی خرید کالاها
  • کیفیت و اعتبار
  • هزینه‌های وابسته به فروش و انتقالات

ویژگی‌های بهترین عمده فروشی

مانند بازارهای خرده فروشی، عمده فروشان زیادی نیز در کشور بوده که هر کدام ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد دارند. از جمله ویژگی‌ها و مزایای مثبت عمده فروشی‌های برتر عبارتند از:

  • اعتمادسازی و گسترش فرایندهای خرید و فروش
  • تاثیر قوی بر اقتصاد بازارها
  • گسترش و تسهیل جریان فروش کالا
  • امکان خرید انبوه و همراه تخفیفات بیشتر
  • ایجاد شرایط کاهش هزینه‌های خرید
  • ایجاد امتیاز انبارداری و تامین مالی
  • حمل و نقل ارزان‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر
  • کاهش ریسک و اطلاع رسانی ارزشمند

در رابطه با انتخاب بهترین عمده فروش‌ها، یک مثال بارز و بسیار عالی، سایت تولیدی آسال بوده که با ارائه جدیدترین و بهترین شرایط با قیمت‌های منصفانه از واسطه‌های ممتاز بوده و ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و فروشنده مهیا خواهد کرد. همچنین تولیدی آسال در کرج و تهران فعالیت گسترده داشته و رضایت همه مشتریان را با همکاری همه جانبه کسب خواهد کرد.

عمده-فروشی۲

نتیجه گیری

همواره این سوال که کار عمده فروشی چیست و شرایط فعالیت در این زمینه به چه صورت خواهد بود، برای کسبه بازارها ابهام و چالش داشته است. بنابراین درک صحیح از انواع عمده فروشی و تفاوت‌های آن‌ها اهمیت زیادی داشته و باید پیش از شروع به فعالیت از جزئیات این اقدام آگاهی خوب و بالایی کسب کرد. در تعریفی مختصر، عمده فروشی نیز واسطه بین تولیدکنندگان و مشتریان یا خرده فروش‌ها بوده که در زمینه پوشاک، خوراکی، لوازم و سایر صنایع مشغول به کسب درآمد و سودآوری هستند.

در این مقاله از سایت تولیدی آسال، به این پرسش رایج که عمده فروشی چیست؟ به صورت جامع پرداخته و مفهوم حقیقی آن بررسی گردید. همچنین نحوه قیمت‌گذاری، خصوصیات و شرایط فعالیت عمده فروشان نیز مطرح گردید.

سوالات متداول

۱) انواع رایج عمده فروشی در بازارها کدام است؟

عمده فروشی تجاری یا بازرگانی، خط محدود، اینترنتی و نمایندگی از جمله انواع عمده فروشی بوده که هر صنعت و تولیدی بر حسب شرایط خود در حوزه مورد نیاز و دلخواه خود فعالیت خواهند کرد.

۲) معیارهای اصلی قیمت‌گذاری در بین عمده فروشان چیست؟

حجم محصول، کیفیت و دفعات و بازه زمانی خرید از جمله اصلی‌ترین معیارهای قیمت‌گذاری بوده که با توجه به شرایط روز بازاری ممکن است باعث تغییر قیمت محصولات و کالاها یا عکس آن شوند.

۳) مهم‌ترین وظیفه عمده فروشان بازارها چیست؟

ایجاد واسطه و ارتباط متقابل بین تولیدی‌ها و خرده فروشان اصلی‌ترین کار این گروه بوده که باعث خرید ارزان و کسب و کاری سودآور برای فروشندگان خرد و بنگاه‌های کوچک می‌شود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها