|
کدخبر: 274292

کاربرد و موارد استفاده از دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم از نمونه دستگاه های پرکاربرد در صنایع غذایی و دیگر صنایع مختلف است که قابلیت بسته بندی کردن انواع محصولات مختلف به صورت کاملا بهداشتی و استاندارد را دارد.

کسب و کار کاربرد و موارد استفاده از دستگاه سیل وکیوم

در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه سیل و کاربردهای مختلف این دستگاه درصنعت بسته بندی بپردازیم.

مدل های مختلف دستگاه سیل وکیوم ، با قابلیت خارج کردن هوای داخل ظروف و پلمپ کردن دهانه آن، با تعداد قالب ها و سرعت های تولید مختلف، ساخته می شوند. دستگاه بسته بندی سیل وکیوم از کارآمد ترین دستگاه های مورد استفاده در صنعت بسته بندی مواد غذایی است و وجود سیستم وکیوم در آن سبب شده تا مدت زمان ماندگاری محصولات مختلف افزایش یابد.

سیل وکیوم چیست؟

به منظور بسته بندی و پلمپ کردن ظروف پلاستیکی که عموما از جنس PP و PE هستند؛ یک لایه سلفون یا فویل آلومینیوم بر دهانه آن پرس می شود. این کار با دستگاه هایی به نام سیل وکیوم انجام می شود. علت نام گذاری این دستگاه این است که در زبان انگلیسی کلمه سیل به معنای  مهر و موم کردن است که به نوعی به پلمپ کردن ظروف اشاره دارد.

سیل-وکیوم1

در دستگاه سیل وکیوم با ایجاد خلا، هوای داخل بسته خارج شده و با تزریق گاز های نگهدارنده به داخل شرایط حفظ و نگهداری، ماندگاری طعم، رنگ و شکل و تازگی مواد درون بسته ایجاد می شود. این دستگاه در طیف وسیعی از محصولات صنایع غذایی مانند بسته بندی گوشت ماهی، سبزیجات سالاد، غذا های آماده، سبزی، قارچ، خشکبار، خیار شور و غیره قابل استفاده می باشد. وکیوم کردن ظرف سبب افزایش زمان ماندگاری محصول، اهمچنین سبب کاهش اکسیده شدن کپک زدن و بو گرفتن مواد غذایی در داخل ظرف می شود.

عملکرد دستگاه سیل وکیوم

عملکرد این دستگاه به گونه ای است که پس از قرارگیری ظروف داخل قالب دستگاه و حرکت آن به داخل دستگاه به صورت اتومات، وکیوم و سیل انجام می گیرد. پس از برش سلفون های اضافه، ظرف بسته بندی شده از دستگاه خارج می شود و برای مصرف به بازار عرضه می شود.

در صورت نیاز و جهت حفظ ماندگاری بیشتر مواد غذایی، گازهای نگهدارنده مانند CO2 و N2 داخل بسته بندی ها تزریق می شوند.

مشخصات دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم از مشخصات قابل توجه ای برخوردار است که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • عملکرد دستگاه به صورت اتوماتیک
  • برق مصرفی دستگاه از نوع تک فاز و سه فاز
  • قابلیت نصب سیستم تزریق گاز
  • قابلیت نصب تاریخ زن
  • قابلیت نصب پمپ وکیوم
  • مجهز به سیستم PLC
  • امکان ساخت دستگاه سیل وکیوم در مدل های روتاری، ریلی و کشویی
  • قابلیت ساخت دستگاه با قالب های متفاوت و باز و بسته شدن رول به صورت اتوماتیک
  • قابلیت ساخت دستگاه با بدنه استنلس استیل و پوشش رنگ کوره ای

دستگاه بسته بندی سیل با توجه به نیاز خریدار و ظرفیتی که در نظر دارد، طراحی و ساخته می شود.

سیل-وکیوم2

انواع دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم از انواع مختلفی ساخته شده است که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد:

دستگاه سیل روتاری

این مدل در دو حالت نیمه اتومات و اتومات طراحی می شود و تنها تفاوتی که دارند در عملیات سیل است. عملیات چرخش قالب در دستگاه بدون دخالت اپراتور و به صورت اتوماتیک انجام می گیرد در صورتی این عملیات در مدل نیمه اتوماتیک به وسیله اپراتور انجام می شود.

دستگاه سیل وکیوم کشویی

برای بسته بندی محصولات توسط این دستگاه ابتدا اپراتور محصول را در قالب دستگاه قرار می دهد و عملیات سیل و تخلیه هوای داخل ظرف انجام می گیرد و محصول وکیوم شده به صورت اتومات از دستگاه خارج می شود.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم خطی

عملکرد این دستگاه به صورت اتوماتیک است و پس از قرارگیری ظروف بر روی ریل یا نقاله ظروف به شکل کاملا خودکار به داخل قالب دستگاه هدایت می شوند و فرآیند سیل بر روی آن ها اعمال می شود.

 

دستگاه سیل وکیوم دستی

دستگاه سیل وکیوم دستی مناسب برای مکان های کوچک است و میزان برق مصرف پایینی دارد، عملیات این دستگاه به این صورت است که محصول درون دستگاه قرار می گیرد و با فشردن اهرم، عملیات سیل محصول انجام می شود.

انتخاب و خرید انواع دستگاه سیل با توجه به نوع نیاز خریدار و میزان بودجه ای که در نظر گرفته شده است، انجام می گیرد و با توجه به استقبال و توجه ویژه ای که به کیفیت بسته بندی محصولات غذایی شده است، بهترین گزینه ایده آل استفاده از دستگاه های سیل وکیوم است.

دستگاه سیل لیوانی

قیمت دستگاه سیل لیوان با قابلیت سیل کردن ظروف گرد دارای دهانه 7.5،  9.5 سانتیمتر و ... بسیار مناسب است. در آبمیوه فروشی ها، مغازه ها و ... برای بسته بندی ظروف لیوانی در تیراژ پایین دستگاه سیل کن دستی مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه پک لیوان یا همان سیل لیوانی نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در کارگاه ها و کارخانجات بسته بندی ظروف گرد و لیوانی کاربرد دارد.

مزایای استفاده از دستگاه سیل وکیوم

یکی از دغدغه های همیشگی صاحبان صنایع غذایی و مصرف کنندگان، تولید و استفاده از محصولات سالم و باکیفیتی است که در طولانی مدت قابل استفاده باشند و از گذشته تا به امروز این نیاز احساس شده است.

طراحی و ساخت دستگاه سیل وکیوم سبب شده است علاوه بر تامین نیاز افراد مصرف کنندگان و صاحبان صنایع، استفاده از این تکنولوژی مدرن مزیت های زیر را نیز شامل می شود:

  • تسریع در انتقال و توزیع مواد خوراکی به مناطق جغرافیایی دیگر
  • ایمنی محصولات در حمل و نقل
  • محافظت از محصول در برابر آلودگی
  • ایجاد ظاهری شکیل و زیبا جهت فروش بیشتر و بازاریابی
  • نگهداری و ماندگاری انواع مختلف غذا در زمانی طولانی
  • حفظ طعم و کیفیت و ماندگاری ارزش غذایی

قیمت دستگاه سیل وکیوم

به دلیل وجود شرکت های سازنده دستگاه های سیل وکیوم، امروزه شاهد انواع مختلفی از این دستگاه ها در بازار هستیم که از رنج قیمتی متفاوتی برخوردار هستند.

عوامل زیاید در قیمت گذاری دستگاه سیل وکیوم تاثیر گذار هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بودن دستگاه
  • ابعاد و ظرفیت های ورودی و خروجی دستگاه
  • تعداد قالب های دستگاه
  • کیفیت ساخت، طراحی و تکنولوژی به کار رفته در دستگاه
  • گارانتی دستگاه
  • و...

هنگام خرید دستگاه ابتدا شرکت سازنده ای را انتخاب کنید که از اعتبار کافی برخوردار باشد و تجهیزات و دستگاه های باکیفیت و استانداردی را تولید و طراحی کند، و همچنین با انتخاب دستگاه سیل وکیوم از داشتن خدماتی نظیر گارانتی و خدمات پس از فروش اطمینان حاصل کنید. قیمت و مشخصات این دستگاه بسته بندی را در سایت machinsaz.com مشاهده کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها