|
کدخبر: 93058

گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس سابق سازمان تربیت بدنی؛

ضرر کرونا به فوتبال کشور چقدر است؟

سید مصطفی هاشمی‌طبا گفت: در شرایط فعلی که امکان تمرین گروهی تیم‌ها وجود ندارد، بهترین روش برای حفظ آمادگی جسمانی بازیکنان این است که خود بازیکنان به‌صورت فردی در حاشیه پارک‌ها و یا در خانه تمرین کنند اما باشگاه‌ها باید در این خصوص دستورالعمل هایی را در نظر بگیرند و به‌صورت آنلاین بازیکنانشان را زیر نظر بگیرند.

گسترش‌نیوز: کرونا این روزها تقریبا تمامی کشورها را فرا گرفته و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از بخش‌هایی که این ویروس جدید و شیوع آن به شدت بر آن تاثیر گذاشته ورزش کشور است. مسابقات ورزشی فعلا لغو شده و این قضیه نیز ضرر و زیان‌های مختلفی را در پی دارد. برای پیگیری و بررسی بیشتر این موضوع گفت‌و‌گویی با سید مصطفی هاشمی‌طبا - رئیس سابق سازمان تربیت بدنی ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

هاشمی‌طبا در این رابطه گفت: در شرایط فعلی که در بحران کرونا به سر می‌بریم، همه چیز بستگی به مفاد قرارداد بازیکنان دارد که تیم‌ها بتوانند تغییری در مبلغ قرارداد بازیکنان ایجاد کنند یا خیر. اگر پیش‌بینی این سبک اتفاقات خاص و بحرانی را کرده باشند احتمالا در متن قراردادهای بازیکنان آورده‌اند، اما گویا در اروپا برخی بازیکنان به‌صورت داوطلبانه بخشی از دستمزد هایشان را بخشیده‌اند و به باشگاه تخفیف دادند.

امکان تخفیف بازیکنان به باشگاه‌ها وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: شاید این سوال پیش بیاید که چرا در ایران و در لیگ برتر بازیکنان داخلی ما مانند خارجی‌ها دستمزدهایشان را نمی‌بخشند. جواب این سوال کاملا روشن است، در ایران و خصوصا در باشگاه‌های بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس بخش بزرگی از دستمزد‌های بازیکنان در شرایط عادی اصلا معلوم نیست که پرداخت می‌شود یا خیر و این امر جزو معضلات باشگاه‌ها در هر فصل و امری تکراری در لیگ برتر به شمار می‌آید بنابراین نمی‌توان انتظار داشت بازیکنان با وجود این شرایط حالا به باشگاه هایشان تخفیف هم بدهند. اما اگر باشگاه‌ها بتوانند بابت پرداخت کل مبلغ قرارداد به بازیکنان تضمین بدهند در آن صورت این امکان وجود دارد که بازیکنان بخشی از مطالبات خود را ببخشند.

بازیکنان تمرینات خود را به‌صورت فردی ادامه دهند

رئیس سابق کمیته ملی المپیک ایران اظهارکرد: در شرایط فعلی که امکان تمرین گروهی تیم‌ها وجود ندارد، بهترین روش برای حفظ آمادگی جسمانی بازیکنان این است که خود بازیکنان به‌صورت فردی در حاشیه پارک‌ها و یا در خانه تمرین کنند اما باشگاه‌ها باید در این خصوص دستورالعمل هایی را در نظر بگیرند و به‌صورت آنلاین بازیکنانشان را زیر نظر بگیرند.

هاشمی طبا ادامه داد: اما در هر صورت فشار تمرین گروهی تیم‌ها به مراتب خیلی بیشتر از تمرینات انفرادی بازیکنان در خانه است بنابراین نمی‌توان انتظار چندانی از بازیکنان داشت.

پرداخت دستمزد بازیکنان خارجی باید توافقی باشد

این مدیر سابق ورزشی اظهارکرد: نکته مهم درباره بازیکنان خارجی لیگ برتر این است که اگر بازیکنان خارجی تیم‌ها نتوانند به ایران بازگردند خیلی بعید به نظر می‌رسد که بتوانند کل مبلغ قرارداد خود را مطالبه کنند و این عدم بازگشت بازیکنان ممکن است چند دلیل داشته باشد که یکی وجود کرونا در آن کشور و دیگری عدم وجود پرواز به ایران باشد. اما در هر شرایط همه چیز بستگی به توافق طرفین دارد.

ضرر کرونا به فوتبال کشور چقدر است؟

وی خاطرنشان کرد: کرونا به کل فوتبال دنیا ضررهای بزرگی وارد کرده است مخصوصا به باشگاه‌های انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی که دخل و خرج آنها بسیار زیاد است اما آسیب کرونا به فوتبال ما به اندازه اروپایی‌ها نیست به این دلیل که تیم‌های ما از مسابقات درآمد خاصی ندارند اما در کل زیان هایی وارد شده اگرچه نمیتوان به‌صورت دقیق میزان آن را برآورد کرد.

حمایت دولت از باشگاه‌های لیگ برتر غیرممکن است

هاشمی طبا رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در پایان گفت: برخی از دولت انتظار حمایت از باشگاه‌ها را دارند که باید گفت دولت در وضعیت کنونی هیچ کمکی نمی‌تواند بکند زیرا درگیر جبران خسارت مشاغل و کسب و کارها است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها