|
کدخبر: 231838

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

تمام واکنش‌ها به حذف سرخابی‌ها / از ناراحتی یحیی تا طفره رفتن مجیدی!

کنفدراسیون فوتبال آسیا در خبری کوتاه سرانجام اعلام کرد که پرسپولیس و استقلال مجوز‌های لازم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ را به دست نیاوردند و از لیگ قهرمانان کنار رفتند.

ورزش تمام واکنش‌ها به حذف سرخابی‌ها / از ناراحتی یحیی تا طفره رفتن مجیدی!

بر اساس اعلام وبسایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، باشگاه گل گهر نیز در کنار سرخابی های پایتخت نتوانست مجوز حرفه‌ای را دریافت کند تا سپاهان و فولاد تنها نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان فصل جدید باشند.

این در حالی است که ای اف سی توضیح بیشتری نداده اما مطابق انتظار، این تصمیمی است که روز ششم ژانویه توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته شده و به این ترتیب دو سهمیه ایران برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا از دست می‌رود.

نکته مهم اینکه در هفته‌ گذشته امیدواری‌ها برای حفظ سهمیه پرسپولیس و استقلال افزایش یافته بود اما در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا حذف دو تیم سرخابی را عملی کرد.

ای اف سی در بیانیه خود نوشت: کمیته مستقل مجوز حرفه‌ای بر اساس بندهای ۱۴.۴ و ۱۴.۵ مقررات حرفه‌ای رقابتها مجوزشان را لغو کند. این کمیته اعلام کرده که این سه باشگاه معیارهای اجباری حضور در رقابتها را فراهم نکردند. همینطور این کمیته درخواست فوری باشگاه گل‌گهر سیرجان ارسال کرده بود را رد کرد.

پیش از این ای اف سی در نامه‌ای به این سه باشگاه فرصتی کوتاه و ۵ روزه را برای توضیح و ارسال مدارک جدید داد و اسناد تازه هم به ای اف سی ارسال شد که مورد رضایت ای اف سی نبود تا این دو تیم برای اولین بار به دلیل لایسنس، از لیگ قهرمانان حذف شوند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در فایل پیوست جداگانه اعلام کرده که «پرونده این اقدام به دبیرخانه کمیته انضباطی و اخلاقی AFC ارسال می‌شود تا تحقیقات بیشتر و اقدامات لازم (در صورت نیاز) صورت بگیرد.»

واکنش رئیس فدراسیون به حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا

عزیزی-خادم

شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: حذف استقلال و پرسپولیس درس بزرگی برای آینده فوتبال ما است.

شهاب عزیزی‌خادم درباره آخرین وضعیت اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال اظهار داشت: یکی از چالش‌های مهم که اکنون فدراسیون با آن روبروست، بحث اساسنامه است‌. باید از عزیزانی که این اساسنامه را تدوین کردند، تشکر کنم. فیفا از سال گذشته زمانی را مقرر کرده بود که اوایل اسفند ۱۴۰۰، یک سال به اتمام می‌رسد. در این یک سال اجازه برگزاری انتخابات و آمدن فدراسیون جدید را داد تا در ادامه اساسنامه طبق توافق با مجلس شورای اسلامی مصوبه بگیرد.

وی افزود: این توافق از قبل و در سه مرحله انجام شده است. طبق اخباری که دارم و رونوشت آن هم در اختیار من قرار گرفته، وزیر ورزش نامه ای به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال کرده تا با توجه به تنگ بودن وقت و اینکه باید طبق توافق با فیفا این اساسنامه تا اوایل اسفند به تصویب برسد، روندی که در جریان است انجام شود.

رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: امیدواریم با روح تعامل و همکاری جمعی نمایندگان مجلس که همواره دلسوز فوتبال و ورزش بوده و کمک کرده‌اند، همه در مسیر خوشحالی و شادابی مردم قدم برداریم. اکنون در یکی از تاریخی ترین شرایط قرار گرفته و تیم ملی کشورمان در سال ۲۰۲۱ یکی از تاریخی ترین دوران خود را سپری کرد. امروز فوتبال آسیا به ایران افتخار می‌کند. شرایط سخت و تاریک مرحله پیش مقدماتی را در بحرین با اتحاد و همبستگی و کسب نتایج درخشان،‌ بی‌سابقه و بی‌نظیر پشت سر گذاشتیم.

عزیزی خادم افزود: اکنون هم از دولت و وزارت ورزش توقعات و انتظاراتی وجود دارد. فدراسیون هم این آمادگی و برنامه‌ریزی را دارد. امیدوارم به جمع‌بندی نهایی برسیم. با توجه به دلسوزی‌های نمایندگان محترم، این مسیر به نفع فوتبال و مردم ختم خواهد شد. دغدغه وجود دارد و اطمینان دارم نمایندگان با دلسوزی و فداکاری، تدبیر و عقلانیت جمعی کاری را برای آینده فوتبال انجام ‌می‌دهند.

وی درخصوص ایرادات نهاد قانونگذار به تعهد فدراسیون درمورد اساسنامه، توضیح داد: واقعا نمی‌دانم و اولین بار است می‌شنوم ایراداتی مترتب شده است. در این حوزه آگاهی لازم را ندارم اما می‌دانم طبق توافق دولت و فدراسیون وقت با فیفا، این نسخه پیچیده شده تا بتوانند فضای برگزاری انتخابات را فراهم کرده و در ادامه هم به تعهدات متقابل عمل کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال درمورد اینکه در صورت رفع نشدن این مشکلات چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: واقعا نمی‌خواهم به مراحل پسا تصویب در پارلمان ورود کنم اما امید داریم که عقلانیت، تدبیر و همکاری بین نمایندگان مجلس و فدراسیون وجود دارد. تاکنون هم با همکاری جلو رفته‌ایم اما فیفا هم استانداردهای خودش را دارد و برخی تعهدات در گذشته داده شده است. نمی‌خواهیم به مسائل بعد از عدم تصویب بپردازیم. نگاه ما این است با نگاهی تعاملی، عقلانیت جمعی و به دور از التهاب این اقدام انجام شود زیرا خیر مشترکی برای هدف مشترک تیم ملی و ملت بزرگ ایران است که عاشق فوتبال ملی شان هستند.

عزیزی خادم تصریح کرد: تیم ملی اکنون در یکی از بهترین دوران تاریخ خودش قرار گرفته و با بهترین شرایط در حال صعود به مهم ترین تورنمنت یعنی جام جهانی است. البته دو بازی دیگر خانگی مهم داریم. هنوز کار تمام نشده و قطعا حساسیت و سختی این دو مسابقه به مراتب از دیدارهای قبلی بیشتر است زیرا تکلیف سریع‌ترین صعودمان در همین بازی‌ها مشخص می‌شود. امیدوارم به لطف الهی این اتفاق بیفتد.

وی درخصوص اینکه آیا احتمال دارد با کشیده شدن کار تصویب اساسنامه به لحظات پایانی این فرصت یک ساله، نتوان کار را پیش برد، گفت: فدراسیون پس از برگزاری انتخابات به تعطیلات عید خورد و سپس جا به جایی دولت را داشتیم. در دل این جابه جایی هم بازی‌های سخت تیم ملی و یک مخمصه تاریخی را داشتیم اما به لطف الهی تیم ملی تاریخ‌ساز از این وضعیت تاریک بیرون آمد. پس از آن هم وارد دیدارهای مقدماتی شدیم. فدراسیون باید اقدامات لازم را انجام می‌داد. بخشی از این حوزه هم کار دولت بود.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: باید از وزیر ورزش که از جنس ورزش است، تشکر کنم. در جریان هستیم نامه ای به قالیباف زده و کار انجام شده است. رونوشت نامه هم در اختیار ما است. امیدوارم با یک روح تعامل جمعی، نگاه همکاری گرایانه و مبتنی بر همبستگی این فضا را رد کنیم. هیچکس منفعت شخصی ندارد. آنکس که برنده می‌شود و خلق ارزش می‌کند، برای ملت بزرگ ایران است. در این شرایط سخت اقتصادی امیدواریم همه ما در راستای حلاوت کام ملت ایران قوی‌تر از قبل قدم برداریم.

عزیزی خادم درمورد اینکه آیا حذف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر از آسیا می‌تواند مقدمه‌ای برای حذف و مشکلات بزرگ‌تری در آینده فوتبال کشورمان باشد، اظهار داشت: این سوال به ویژه در شرایط حساس تیم ملی قابل تأمل است. امیدواریم این موضوع درس بزرگی برای همه ما و آینده فوتبال باشد. فدراسیون هم در همین راستا از تجارب تلخ و سخت گذشته درس خواهد گرفت تا برای استانداردسازی، الزامات نهادهای بالادستی و فیفا قدم برداریم و نفع این امر به فوتبال باشگاهی و ملی خواهد رسید.

رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص احتمال حضور هواداران در ورزشگاه آزادی برای بازی ایران مقابل عراق و امارات، پاسخ داد: مشغول برنامه ریزی با وزارت ورزش، صداوسیما و شهرداری تهران هستیم تا کار جمعی و مشترکی را برای جشن صعود تیم ملی انجام بدهیم‌. البته درباره حضور تماشاگران هنوز چیزی قطعی نیست و با توجه به شرایط سخت فعلی کرونا، باید درباره برخی الزامات و استانداردها از وزارت بهداشت کسب تکلیف کنیم. البته در هر دو حالت مشغول برنامه ریزی هستیم تا در مسیری که پروتکل‌های بهداشتی به ما اجازه می‌دهد قدم برداریم.

عزیزی خادم درمورد آخرین وضعیت استفاده از سیستم VAR در فوتبال کشورمان، گفت: فدراسیون برای آوردن این سیستم تلاش‌هایش را انجام داده و همچنان انجام می‌دهد. در همین راستا توافقی با فیفا داشتیم. اوایل بهمن تیمی برای آموزش داوران ما و جا نماندن آنها، به تهران سفر کرده و برخی آموزش‌های تئوریک را انجام می‌دهند. با فدراسیون قطر هم

توافقاتی داشتیم. قرار است تیمی از داوران ما به دوحه بروند و در آنجا آموزش ببینند. در کنار این صحبت‌هایی با رئیس فیفا داشته و اقداماتی را انجام دادیم اما اجازه بدهید جلو برویم.

وی افزود: در گذشته هم اقدامات موثری برای VAR انجام دادیم و این سیستم را به ایران هم آوردیم. ابایی از گفتن این حرف ندارم و می‌گویم هنوز مانده‌ایم به چه دلیل این اتفاق نیفتاد و اجازه راه اندازی اش را ندادند. هنوز در پی پاسخ هستیم اما امیدواریم همه یاد بگیریم اغراض شخصی را کنار گذاشته و آینده فوتبال کشورمان، منافع جمعی و منافع ملی را ببینیم. این نکته مهمی درباره تجربه خودم از VAR بود. مطمئن باشید اکنون هم فدراسیون تلاش خود را انجام می‌دهد و استفاده از این سیستم دور از ذهن و دور از دسترس نیست زیرا یک بار این کار را انجام دادیم و اکنون هم قوی‌تر از قبل در این مسیر قدم برمی‌داریم. امیدوارم دوستان ما در کمیته داوران و کارگروه VAR در آینده خیلی نزدیک آخرین تحولات و کارکرد خود را برای افکار عمومی بیان کنند.

واکنش مجیدی به حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا

مجیدی-چشمی

فرهاد مجیدی سرمربی استقلال نیز بعد از ظهر روز جمعه در نشست خبری قبل بازی تیمش مقابل مس رفسنجان در هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر در خصوص رای AFC، واکنشی عجیب نشان داد و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت:  من از شما خواهش می‌کنم بعد از بازی درباره آن صحبت کنیم.

گفتنی است مجیدی تا کنون واکنشی به این موضوع نشان نداده و اخبار شنیده شده حکایت از آن دارد که بعد از بازی امروز استقلال با مس رفسنجان فرهاد مجیدی واکنش خود به تصمیم AFC را نشان خواهد داد.

حمله گل محمدی به عاملان حذف سرخابی‌ها از آسیا

یحیی-گل-محمدی

یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس اما در واکنش به تصمیم اخیر AFC در خصوص حذف از آسیا گفت: برای ما که یک گروه پرتلاش هستیم، به عنوان تیم اول ایران و سید یک مسابقات که سابقه ۲ فینال آسیا را در کارنامه دارد، واقعا شوکه کننده بود و پذیرش آن برایم بسیار سخت است. همه ما از این مسائل ناراحت هستیم. برخی افراد که با تصمیم ‌گیری‌های خود زمینه ساز این افتضاح تاریخی شدند، باید پاسخگو باشند. ۱۰ روز برای استیناف وقت داده‌اند، امیدواریم، اما نمی‌دانم واقعا چه در پیش خواهد بود. این یک افتضاح تاریخی است، اگر این اتفاق برای فوتبال ایران رخ دهد واقعا دردناک است و جواب میلیون‌ها هوادار را چه کسانی باید بدهند؟ اصلا چطور می‌خواهند جواب پس بدهند؟

گل‌گهر: به این دلیل آسیایی نشدیم!

باشگاه گل‌گهر سوابق غیرقابل قبول نماینده‌های ایران در آسیا را بعنوان مشکل اصلی عدم پذیرش مدارک ارسالی این باشگاه به کمیته حرفه‌ای سازی ای اف سی عنوان کرد.

در پی اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای سه‌ باشگاه ایرانی و از جمله گل‌گهر،این باشگاه بیانیه‌ای مفصل صادر کرد:

۱. باشگاه گل‌گهر در طی هشت ماه گذشته، تلاش‌های فراوانی کرد تا با فراهم ساختن شرایط و اصلاح برخی موارد، مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا را دریافت کند و در این بین و با همه موانعی ‌که وجود داشت، موفق شد مجوز AFC را اخذ کند ولی ECB ( نهاد مستقل کنترل ورودی کنفدراسیون فوتبال

آسیا) شرایط سخت‌گیرانه‌تری را جهت دریافت مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها وضع کرده است و بر خلاف دوره‌های گذشته که فرصتی را برای باشگاه‌ها ایجاد می‌کردند تا با حضور موقت در لیگ قهرمانان آسیا، ایرادات نهایی را برای فصل آینده برطرف کنند، این بار اما از سوی ECB چنین فرصتی به باشگاه‌ها و پذیرش

 درخواست فوق‌العاده‌ی آنها داده نشده است‌. کما اینکه امسال مجوز حرفه‌ای باشگاه گل‌گهر توسط کمیته بدوی صادر و سپس توسط AFC تایید و اعلام شد. ولی AFC، مجدد و توسط یک موسسه حسابرسی خارجی، ارزیابی دیگری را نسبت به پرونده‌ی باشگاه‌های ایرانی انجام داد و در نهایت اعلام کرد که فعلا سه باشگاه ایرانیِ استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر شرایط دریافت این مجوز را تا رفع کامل ایرادات وارده، ندارند.

۲. باشگاه گل‌گهر در فصل گذشته سهمیه‌ی لیگ قهرمانان آسیا را کسب نکرده بود، اما بعد از اینکه اعلام شد در صدور مجوز حرفه‌ای دو باشگاه بزرگ پایتخت، اشکالاتی وجود دارد و در بین باشگاه‌ها‌ی ایرانی هم که موفق به کسب سهمیه نشده‌اند، تنها باشگاه گل‌گهر در صورت رفع برخی مشکلات، شرایط جایگزینی را دارد، مدیریت باشگاه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با رفع ایرادات و در صورت حذف استقلال و پرسپولیس، به عنوان تیم جایگزین، نماینده ایران در این مسابقات شود. با تلاشی که صورت گرفت برخی از اشکالاتی که در حوزه‌ی معیارهای ورزشی، حقوقی و زیرساخت برای صدور مجوز باشگاهی سطح A، لازم بود، توسط باشگاه رفع و به‌اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا رسید، اما به‌سبب شرایطی که از مدت‌ها قبل بر بدنه‌ی باشگاه تحمیل شده بود، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ورود گل‌گهر به لیگ قهرمانان آسیا موافقت نکرد.

۳. این دلایل شرحی کوتاه دارد. با اینکه در سال گذشته شرایط ثبت‌نام فراهم بود ولی پیگیری لازم جهت ارزیابی صورت نگرفت. شاید اگر اهتمام بیشتری در این مورد صورت می‌گرفت، حداقل تجربه‌ای می‌شد برای طی کردن موفق‌تر این مسیر‌. اما شاید اساسی‌ترین مانعی که بر سر راه کسب مجوز حرفه‌ای وجود داشت، موضوع پرداخت به‌موقع مطالبات مربی بدنساز اسپانیایی ( دستیار آقای مجید جلالی، سرمربی سابق گل‌گهر) بود. متاسفانه پرداختی‌ مطالبات این مربی در زمان مقرر صورت نگرفته است.

۴. با وجود این، هنوز مدتی ده روزه برای اعتراض و پیگیری این موضوع وجود دارد و باشگاه با جدیت در طی این فرصت به رایزنی‌ها و پیگیری‌های خود ادامه خواهد داد. ذکر این نکته نیز ضروری است که باشگاه گل‌گهر در حال قدم گذاشتن در یک مسیر کاملا حرفه‌ای است و به اذعان بسیاری از کارشناسان ورزشی کشور با راه‌اندازیِ آکادمی فوتبال و توجه به سایر ورزش‌های قهرمانی و هم‌چنین ارتفای زیرساخت‌های ورزشی، آینده‌ی درخشانی در پیش رو دارد. باشگاه‌هایی مثل سپاهان و فولاد هم اگر امروز بدون دغدغه موفق به‌کسب مجوزهای لازم می‌شوند، به این دلیل است که سالها تجربه را پشت سر خود می‌بینند و از ساختاری قوی برخوردار هستند.

در پایان این بیانیه چنین آمده: همین که گل‌گهر در طی کمتر از سه‌سال از حضور در سطح اول فوتبال ایران، صلاحیت دریافت بسیاری از معیارهای حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارا می‌باشد، نشان می‌دهد که راه برای دریافت مجوز حرفه‌ای برای باشگاه گل‌گهر در آینده‌ای نزدیک هموار است و امیدواریم با کسب سهمیه در زمین فوتبال و قدم‌هایی که در راستای حرفه‌ای‌سازی در حال برداشته شدن است، باشگاه گل‌گهر در فصل‌های آینده بتواند نماینده‌ای شایسته‌ای برای فوتبال ایران در مسابقات باشگاهی آسیا باشد.

واکنش کنایه آمیز طارمی به حذف سرخابی ها از آسیا

مهدی-طارمی

مهدی طارمی ملی پوش ایرانی به حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا واکنش طعنه آمیزی نشان داد.

در ادامه واکنش ها به حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا نوبت به مهدی طارمی رسید که به این موضوع واکنش نشان دهد.

او با انتشار استوری و توییتی کنایه آمیز نوشت:

می ترسم دوباره حرف بزنم مشکل دار شوم. ولی واقعا حیف آسیا نیست که پرسپولیس و استقلال با این همه سرمایه نمی توانند در این رقابت ها حضور داشته باشند؟

پیش از این مهدی طارمی به خاطر انتشار توییتی علیه اسکوچیچ از لیست تیم ملی خط خورده بود.

نکونام: امیدوارم حذف استقلال و پرسپولیس درس عبرت شود

نکونام

سرمربی فولاد هم در نشست خبری پیش از بازی تیمش مقابل سپاهان در واکنش به حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان گفت: امیدوارم این اتفاق برایمان درس عبرتی شود و اطلاعات درست را به AFC بدهیم و گاهی اوقات سندسازی نکنیم.

نکونام در خصوص کسب مجوز حرفه‌ای فولاد و سپاهان بیان کرد: واقعا حذف استقلال و پرسپولیس ناراحت‌کننده است و باعث ناراحتی تمام جامعه فوتبال شده است. ما همگی زیر پرچم ایران در مسابقات شرکت می‌کنیم و این اتفاق برایمان اصلا خوب نیست. ولی از یک طرف هم به نفع فوتبال ما می‌شود که حداقل از این به بعد واقعیت ها را بگوییم و امیدوارم این برایمان درس عبرتی شود و اطلاعات درست را به AFC و فیفا بدهیم و گاهی اوقات سندسازی نکنیم. اگر سپاهان و فولاد در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا نمی‌کردند و مجوز حرفه ای را نمی‌گرفتند، آبروی فوتبال ایران می‌رفت.

او در پایان گفت: با اینکه ما در آسیا در رتبه نخست قرار داریم و می‌توانیم بگوییم تیمی هستیم که با قاطعیت به جام جهانی صعود کرده‌ایم، ولی از نظر زیرساخت و کارهای حرفه‌ای از میانه جدول رو به پایین هستیم چون شرایط خوبی در فوتبال حرفه‌ای نداریم. فقط استعدادها و بازیکنان هستند که نتایج و فوتبالمان را رو به جلو می‌برند و شرایط زیرساختی، مدیریتی و شرایط سختی که در فوتبال ما وجود دارد را تحمل می‌کنیم و فقط امروزمان را به فردا می‌سپاریم تا به جلو برویم. امیدوارم این شرایط به ما و مسئولان تکانی بدهد تا از این به بعد با جریان سالم و کارهای درست، بتوانیم به فوتبال کمک کرده و برای بهتر شدن فوتبال کشور زیر ساخت‌ها را فراهم کنیم. از این موضوع خوشحالم که دو باشگاه بزرگ فولاد و سپاهان توانستند مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند و امیدوارم بتوانند در این رقابت نماینده‌های شایسته‌ای باشند.

واکنش خبرگزاری رویترز به حذف ۲ تیم بزرگ پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا

خبرگزاری رویترز به خبر حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس ایران از رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ واکنش نشان داد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به این موضوع واکنش نشان داد. این خبرگزاری در گزارش خود آورده است: پرسپولیس و استقلال، تیم‌های برتر ایران از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند.کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز دو تیم را لغو کرده و گل گهر سیرجان نیز از حضور در این بازی‌ها محروم است.کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید مسئولان تشخیص داده‌اند که این باشگاه‌ها «همه معیار‌های الزامی را برآورده نکرده‌اند».

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) روز جمعه اعلام کرد پرسپولیس ایران که دو بار فینالیست لیگ قهرمانان آسیا شده است، پس از لغو مجوز، در مسابقات سال ۲۰۲۲ بازی نخواهد کرد.

پرسپولیس تهران که در فینال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ رقابت‌های باشگاهی آسیا شکست خورد، یکی از سه باشگاه ایرانی است که مجوز آن‌ها لغو شده است. استقلال قهرمان باشگاه‌های آسیا در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۱ و گل گهر سیرجان دیگر تیم‌های حذف شده هستند.

چرا استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند؟

آسیا-قهرمانی

بررسی دلایل حذف سرخ‌آبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد، اصلی ترین مشکل این دو باشگاه که باعث صادر نشدن مجوز حرفه‌ای آنها شد، مالکیت مشترک بوده است.

بررسی اشکالات و ایراداتی که AFC به باشگاه‌های ایرانی وارد کرده بود و برای آنها طی نامه‌ای ارسال کرده بود نشان می‌دهد استقلال و پرسپولیس در برخی موارد مشکلات مشترکی دارند. یکی از همین ایرادات که AFC اصرار به حل آن داشت، مربوط به مباحث زیرساختی است که به ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود. بر همین اساس نداشتن تیر دروازه ذخیره، استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها که در صورت بروز حادثه افراد بتوانند به سرعت ورزشگاه را تخلیه کنند، نداشتن ۱۱ دوش در رختکن تیم‌ها (درحال حاضر ۴ دوش فعال وجود دارد) و همینطور استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی از ایرادات مطرح شده از سوی AFC است.

اما در این میان یکی از اصلی ترین مشکلات استقلال و پرسپولیس که AFC را مجاب کرد مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را باطل کند، مالکیت مشترک سرخ‌آبی‌ها است. در سال‌های اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها تذکر داده بود که بر اساس قوانین، یک فرد یا یک شرکت و یا یک نهاد نمی‌تواند مالکیت مشترک دو باشگاه را در یک لیگ داشته باشد اما مسئولان ورزش ایران در سالهای گذشته هیچ وقت این ایراد را جدی نگرفتند. البته که در هفته‌های اخیر وزارت ورزش اداره باشگاه پرسپولیس را به وزارت دارایی و استقلال را به وزارت صمت واگذر کرد اما به نظر می‌رسد این اقدام دیگر دیر انجام شده بود و AFC را متقاعد نکرد تا این مشکل را حل شده قلمداد کند.

از دیگر مشکلات پرسپولیس بحث پرداخت مطالبات گابریل کالدرون بود. بر اساس قوانین صدور مجوز حرفه‌ای در سال ۲۰۲۱، باشگاه‌ها تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور) فرصت داشتند تا تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنند و مدارک آن را آپلود کنند. از آنجایی که دادگاه CAS در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ رسما حکم کمیته وضعیت فیفا درباره پرونده کالدورن را تایید کرده، از آن تاریخ رسما رای این پروده قطعی بوده و باید پرداخت می‌شد که تا ۱۰ شهریور (مربوط به دوره مدیریت جعفر سمیعی) پرداخت نشده است. البته که این بدهی چند ماه بعد پرداخت شد اما پرداخت نشدن در موعد مقرر (۱۰ شهریور) ایراد غیر قابل پذیرش از سوی AFC بوده است.

درباره بدهی‌ها، بررسی پرونده استقلال نشان می‌دهد این باشگاه پیش از تاریخ ۱۰ شهریور بدهی قطعی نداشته و تمام مشکل این باشگاه به مالکیت مشترک و ایرادات ورزشگاه آزادی برمی‌گردد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها