|
کدخبر: 166217

وقتی استقلال در آسیا عصبانی می‌شود!

نگاهی به تمام بردهای پرگل استقلال در آسیا....

ورزش وقتی استقلال در آسیا عصبانی می‌شود!

پس از شروع مقتدرانه و برد پرگل استقلال مقابل الاهلی عربستان، به بررسی تمامی بردهای پرگل این تیم در فوتبال آسیا پرداختیم. استقلال که در ۲۱ دوره از مسابقات مختلف فوتبال آسیا حضور داشته، ۱۱ برد پرگل (با زدن ۴ گل یا بیشتر) در تاریخ فوتبال آسیا به ثبت رسانده‌ است.

۱) جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۱؛ استقلال ۵-۰ التلال یمن

تیم پرمهره‌ مرحوم منصور پورحیدری که در دوره‌ قبلی مسابقات به دومین قهرمانی آسیایی خود دست پیدا کرده بود، ۱ آذر ۱۳۷۰ در مسابقه‌ برگشت پلی‌ آف جام باشگاه‌های آسیا، در حالی که در بازی رفت در برابر رقیب یمنی خود به مساوی ۰-۰ رضایت داده بود، با نتیجه‌ی قاطع ۵-۰ (با گل‌های امیر هاشمی‌ مقدم، عباس سرخاب، شاهرخ بیانی (۲بار) و عبدالعلی چنگیز) در برابر التلال یمن به برتری دست پیدا کرد تا به مرحله گروهی راه پیدا کند.

استقلال در پایان این دوره از رقابت‌ها با شکست در ضربات پنالتی مقابل الهلال عربستان به مقام نایب قهرمانی مسابقات رسید.

۲) جام باشگاه‌های آسیا ۹۹-۱۹۹۸؛ استقلال ۴-۳ دالیان چین

استقلال که به عنوان قهرمان لیگ در مسابقات حضور یافته بود، در ۸ اردیبهشت ۱۳۷۸ و در مرحله‌ی نیمه ‎‌نهایی با سرمربیگری مرحوم ناصر حجازی در ورزشگاه آزادی در برابر دالیان چین قرار گرفت. در این مسابقه‌ هیجان‌انگیز، استقلال ابتدا با گل‌های محمود فکری و علی موسوی از حریف خود پیش افتاد اما حریف چینی با زدن ۳ گل در آستانه‌ پیروزی در این مسابقه قرار گرفت ولی گل دقایق پایانی علیرضا اکبرپور بازی را به تساوی کشاند تا در نهایت استقلال پس از تساوی در ۹۰ دقیقه، در وقت‌های اضافی با گل علی موسوی با برتری ۴-۳ به فینال رقابت‌ها راه پیدا کند.

دربازی فینال استقلال با قبول شکست ۲-۱ مقابل جوبیلو ایواتا ژاپن به مقام نایب قهرمانی مسابقات رسید.

۳) جام برندگان آسیا ۲۰۰۰-۱۹۹۹؛ استقلال ۷-۰ هامنتمن لبنان

پس از ناکامی در فینال جام باشگاه‌های آسیا مقابل جوبیلو ایواتا، استقلال پرانگیزه به عنوان قهرمان جام حذفی ایران برای دومین بار در جام برندگان آسیا (جام در جام آسیا) حضور یافت، استقلال که در دوره‌ی قبلی حضور خود در این رقابت‌ها به عنوان چهارم مسابقات رسیده بود، در ۵ شهریور ۱۳۷۸ با سرمربیگری بوگنی سکوموروخوف و در شروعی طوفانی با هت تریک علی لطیفی و فرهاد مجیدی و تک گل علیرضا اکبرپور با ۷ گل هامنتمن لبنان را شکست داد.

۴) جام برندگان آسیا ۲۰۰۰-۱۹۹۹؛ هامنتمن لبنان ۰-۸ استقلال

استقلال در بازی برگشت مقابل رقیب لبنانی خود، با وجود برد پرگل و قاطعانه در دور رفت، در ۲۵ شهریور ۱۳۷۸ باز هم مقتدرانه و این بار با نتیجه‌ی ۸-۰ رقیب لبنانی خود را در بیروت درهم کوبید. گل‌های استقلال را در این مسابقه علیرضا نیکبخت واحدی، علی لطیفی (۲بار)، احمد مومن‌زاده و فرهادمجیدی (۴بار) به ثمر رساندند.

باوجود شروعی مقتدرانه، استقلال در مرحله‌ی بعدی مسابقات و در دور یک‌هشتم‌نهایی با قبول شکست ۲-۱ در مجموع دوبازی رفت و برگشت مقابل الاتحاد عربستان از گردونه‌ رقابت‌ها کنار رفت.

۵) جام برندگان آسیا ۰۱-۲۰۰۰؛ استقلال ۴-۰ الوحده امارات

استقلال ۱ مهر ۱۳۷۹ در بازی برگشت مرحله‌ یک‌شانزدهم‌نهایی جام برندگان آسیا و در حالی که بازی رفت را با نتیجه‌ی ۳-۲ واگذار کرده بود، با سرمربیگری مرحوم پورحیدری در برابر الوحده‌ امارات قرار گرفت که توانست با گل‌های فرهاد مجیدی (۲)، ستار همدانی و علیرضا اکبرپور با نتیجه‌ی ۴-۰ رقیب اماراتی خود را شکست دهد تا با برد ۶-۳ در مجموع به مرحله‌ی بعد صعود کند.

استقلال پس از بردن السد قطر و کایرات قزاقستان، در نهایت با قبول شکست مقابل الشباب عربستان و شیمیزو اس‌پالس ژاپن به مقام چهارمی جام برندگان آسیا رسید تا سومین و آخرین تلاش آبی‌پوشان برای قهرمانی در این مسابقات نیز با ناکامی همراه شود.

۶) جام باشگاه‌های آسیا ۰۲-۲۰۰۱؛ الوحده امارات ۳-۵ استقلال

استقلال به عنوان قهرمان لیگ برای ششمین بار درجام باشگاه‌های آسیا حاضر شد. آبی‌پوشان که به سختی در پلی‌آف از سد الاتحاد عربستان گذشته‌بودند، در ۱۷ بهمن ۱۳۸۰ با سرمربیگری مرحوم پور حیدری در نخستین بازی مرحله‌ گروهی در ابوظبی امارات مقابل الوحده قرار گرفتند که با گل‌های سیروس دین‌محمدی، علیرضا اکبرپور، فراز فاطمی (۲بار) و مهدی هاشمی‌نسب با نتیجه‌ ۵-۳ حریف اماراتی خود را شکست دادند و در ادامه با کسب ۱ تساوی و ۱ برد دیگر به عنوان تیم اول گروه به مرحله‌ نیمه‌نهایی صعود کنند.

۷) جام باشگاه‌های آسیا ۰۲-۲۰۰۱؛ استقلال ۵-۲ نسف قرشی ازبکستان

پس از شکست ۲-۱ مقابل آنیانگ ال‌جی کره‌جنوبی (تیم اف‌سی‌سئول فعلی) در مرحله‌ی نیمه‌نهایی و در ورزشگاه آزادی، استقلال در ۱۶ فروردین ۱۳۸۱ و در دیدار رده‌بندی در مقابل نسف قرشی ازبکستان قرار گرفت. آبی پوشان که در مرحله‌ گروهی مقابل حریف خود به تساوی ۱-۱ رسیده بودند، در این دیدار با گل‌های محمد نوازی (۲بار)، گل به خودی بازیکن حریف، فراز فاطمی و مهدی پاشازاده با نتیجه‌ی ۵-۲ رقیب ازبکستانی خود را شکست داد تا به مقام سوم مسابقات برسد.

۸) لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۱: استقلال ۴-۲ پاختاکور ازبکستان

۱۷ فروردین ۱۳۹۰ و در بازی سوم مرحله‌ گروهی استقلال با سرمربیگری پرویز مظلومی در ورزشگاه آزادی مقابل پاختاکور ازبکستان قرار گرفت که با گل‌های هوار ملامحمد، فرهاد مجیدی، سیدمهدی سیدصالحی و آرش برهانی با نتیجه‌ی ۴-۲ رقیب خود را شکست داد. استقلال در نهایت با قرار گرفتن در رتبه‌ سوم گروه، از دور رقابت‌ها حذف شد.

۹) لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۳: الشباب امارات ۲-۴ استقلال

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ استقلال در دیدار رفت مرحله‌ی یک‌هشتم‌نهایی با سرمربیگری امیرقلعه‌نوعی مقابل الشباب امارات قرار گرفت و توانست با گل‌های جی‌لوی ساموئل، جواد نکونام، فرهاد مجیدی و خسرو حیدری با نتیجه‌ ۴-۲ در زمین رقیب خود به برتری برسد تا با تساوی بدون گل در بازی برگشت به مرحله ‌بعدی مسابقات صعود کند. استقلال در نهایت با قبول شکست ۴-۲ در مجموع دوبازی رفت و برگشت نیمه‌نهایی مقابل اف‌‌سی‌سئول کره‌جنوبی در آستانه‌ فینال از گردانه رقابت‌ها حذف شد.

۱۰) لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰؛ الریان قطر ۰-۵ استقلال

۸ بهمن ۱۳۹۸ و در مرحله‌ دوم پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا، استقلال با سرمربیگری فرهاد مجیدی و با گل‌های شیخ دیاباته، مهدی قائدی (۲بار) و امیر ارسلان مطهری (۲بار) توانست حریف قطری خودرا ۵-۰ درهم بکوبد و به دور گروهی رقابت‌ها راه پیدا کند. در ادامه‌ی این دوره از رقابت‌ها، استقلال با قبول شکست ۲-۱ مقابل پاختاکور ازبکستان در مرحله‌ی یک‌هشتم‌نهایی از دور مسابقات کنار رفت.

۱۱) لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱: الاهلی عربستان ۲-۵ استقلال

۲۷ فروردین ۱۴۰۰ استقلال با سرمریگری فرهاد مجیدی در نخستین بازی خود درمرحله‌ی گروهی در برابر الاهلی عربستان قرار گرفت که توانست با گل‌های فرشید اسماعیلی، محمد نادری، مهدی قایدی(۲بار) و شیخ دیاباته با نتیجه‌ی قاطع ۵-۲ حریف عربستانی خودرا شکست دهد تا با روحیه‌ی بالا آماده‌ی حضور در سایر رقابت‌های مرحله‌ی گروهی باشد.

 

منبع: طرفداری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها