|
کدخبر: 61699

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با حبیب ماهوتی، پدر صنعت نمایشگاهی ایران مطرح شد:

تبریز تنها میزبان نمایشگاهی رئیس‌جمهور در سال ۹۸ / اجازه افت کیفی به هیچ رویدادی نمی‌دهیم

به گفته ماهوتی نمایشگاه مبلمان تبریز مانند رویدادهای دیگر استان‌ها و حتی تهران نیست. چرا که تنها برای فروش محصولات برپا نمی‌شود. همان‌طور که مشخص است نام نمایشگاه بیانگر نمایش یک محصول است و مسئله فروش اولویت ندارد.

گسترش‌نیوز - شانزدهمین دوره نمایشگاه مبلمان، لوستر و دکوراسیون داخلی تبریز از تاریخ ۲۲ الی ۲۶ مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز در حال برگزاری است. در این نمایشگاه ۳۰۰ شرکت برتر از سراسر ایران حضور پیداکرده و محصولات خود شامل انواع مبلمان، میز و صندلی، تابلو فرش و لوستر را به معرض نمایش گذاشتند.

برپایی این رویداد ۵ روزه فرصتی بود تا با حبیب ماهوتی مدیرعامل سایت بین‌المللی تبریز به‌عنوان پیشکسوت صنعت نمایشگاهی گفت‌وگویی داشته باشیم. در سال ۹۳ برای نخستین بار موسسه صمت و روزنامه صمت وی را پدر صنعت نمایشگاهی نامید و البته در این سال‌ها این برچسب همواره برازنده حبیب ماهوتی بوده و خواهد بود. گفت‌وگوی ما را با او بخوانید:

*در خصوص وضعیت برگزاری نمایشگاه مبلمان تبریز به‌طورکلی چه روندی طی شد تا امروز صاحب یکی از قدیمی‌ترین ایونت‌های نمایشگاهی در این زمینه باشید؟

نمایشگاه مبلمانی که ما برگزار می‌کنیم مانند نمایشگاه‌های دیگر استان‌ها و حتی تهران نیست. رویداد ذکرشده تنها برای فروش محصولات برپا نمی‌شود. همان‌طور که مشخص است نام نمایشگاه بیانگر نمایش یک محصول است و درنهایت مسئله فروش مطرح خواهد شد. در این نمایشگاه کالایی به نمایش گذاشته می‌شود و هدف تنها فروش نیست بلکه در نمایشگاه مبلمان هدف آخر ما عرضه و فروش محصول است. اما هدف اولیه معرفی توانمندی‌های بومی در حوزه طراحی و تولید است.

تأکیدی که بر ارتقا کیفی مبلمان و کالای چوبی داشتیم باعث شده تا امروز فعالان حوزه مبلمان در استان آذربایجان شرقی نگاه متفاوت‌تری نسبت به گذشته داشته باشند. برای مثال ما در تبریز هیچ‌گونه کلاف ساز نداشتیم. تنها چند مورد کلاف ساز قدیمی بودند که آن‌ها نیز روی صندلی و موارد چوبی عتیقه کار می‌کردند. درهرصورت شغلی بوده که از قدیم داشتند خوشبختانه این نمایشگاه‌ها با توجه به مزیت‌هایی که نمایشگاه ادوات چوبی دارند در کنار نمایشگاه مبلمان هر دودست به‌دست هم دادند تا امروز در این استان بیش از ۲۰۰ واحد کلاف سازی ایجاد شود.

بنابراین می‌توان گفت نمایشگاه تبریز یک خدمت کوچکی که انجام داد رواج کلاف سازی در استان بود و به دنبال آن لوازم و قطعات دیگر مخصوصاً دوخت پارچه رومبلی نیز در استان رواج یافت. در تبریز کارگاه‌های مختلفی وجود دارد که به فعالیت تعمیر رومبلی نیز می‌پردازند و اطلاع دارم که چندین کارخانه مخمل‌بافی و رومبلی بافی در تبریز شروع به فعالیت کرده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت نمایشگاه کار خود را تا اینجا به‌خوبی انجام داده است.

رویداد ۱۶ سال‌های که امروز برگزار می‌کنیم جزو مواردی است که کمک بزرگی در زمینه‌های ذکرشده داشته است. در این نمایشگاه سازندگان مبل از شهرهای مختلف محصولات خود را برای نمایش می‌آورند و ابتدا به‌صورت تخصصی توسط فروشندگان مبل بازدید و خریداری می‌شود. پس‌ازاین‌که نمایشگاه تمام شد نوبت به فروش محصولات خواهد رسید چراکه این فروشندگان به‌صورت دائمی در این زمینه فعالیت می‌کنند. درهرصورت نمایشگاه هزینه زیادی برای غرفه گذار و فروشنده مبل ندارد به همین دلیل قیمت‌ها نیز وضعیت بهتری نسبت به سایر مراکز فروش دارد. به‌طورکلی باید گفت مردم بسیاری برای خرید جهیزیه و سایر موارد از این نمایشگاه دیدن می‌کنند.

*درواقع با وضع برخی چارچوب‌ها مراقب هستید که یک رویداد صنعتی تبدیل به جشنواره فروش نشود.

بله. درصورتی‌که از نمایشگاه بازدید کنید به‌هیچ‌وجه حالت فروش در آن وجود ندارد. درهرصورت این را باید گفت که نتیجه یک نمایشگاه باید عقد قرارداد و فروش باشد. خوشبختانه نمایشگاه‌های فروش مبلی که در تبریز داریم با سایر نمایشگاه‌ها همان‌طور که ذکر شد تفاوت دارد. مبل‌هایی که در این نمایشگاه وجود دارد نزدیک به ۷۰ الی ۸۰ درصد دارای طرح‌های جدید و حتی الهام گرفته از مبل‌های خارجی سایر کشورها مانند ایتالیا، روسیه و... است. به‌طورکلی مبل‌هایی که در این نمایشگاه آورده شده محصولاتی است که روی آن‌ها کارشده و هنرمندانه طراحی و ساخته می‌شوند. البته در این میان مبل‌هایی هستند که ذوق و هزینه خاصی برای تولید آن‌ها خرج نشده است.

تعداد این غرقه‌ها در نمایشگاه ما کمتر از ۲۰ درصد است اما در سایر نمایشگاه‌ها میزان آن بالای ۸۰ درصد است. به هر صورت اگر در نمایشگاه‌های مبلمان، طرح‌ها و محصولاتی ارائه شود که ضمن نو و تازه بودن، دارای کیفیت بالا نیز باشد، این خودش یک موفقیت محسوب خواهد شد. ما اگر برخی غرفه داران باانگیزه و حرفه‌ای خودمان را به خارج کشور ببریم، محصولات آن‌ها با کشورهایی مانند روسیه، دبی یا ایتالیا مزیت رقابتی داشته و می‌توانند به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کنیم.

*در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد رویدادهای کشور به دلایل مختلف ازجمله تحریم‌ها با افت فضای برگزاری و کاهش تعداد مشارکت‌کنندگان مواجه هستند، رویدادهای تبریز اما اغلب توسعه فضای کمی و کیفی را تجربه می‌کنند. از چه فرمولی برای حفظ کیفیت در رویدادهای نمایشگاهی خودتان استفاده می‌کنید؟

در این نمایشگاه ۳۰۰ شرکت حضور پیدا کردند و سطح بازدیدها نیز خوب بوده است. ما اجازه ندادیم که نمایشگاه از گذشته تاکنون باکیفیت پایین برگزار شود. ۱۶ دوره نمایشگاه مبل برگزارشده است و نمی‌گوییم که شکایت و کم و کاستی نداشتیم. برخی اوقات گله‌هایی نیز وجود داشته است. در کشور نمایشگاه‌ها به خاطر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها به‌خصوص تحریم‌ها داخلی افت بسیار شدیدی داشته است. ما هم مشمول این فراز و نشیب‌ها شدیم اما درصد این مشکلات نسبت به سراچه‌های نمایشگاهی دیگر خیلی پایین‌تر است چون راهکارهای جایگزین داشتیم.

شرکت‌هایی در این رابطه بودند که محصولاتشان در گمرک مانده بود و نمی‌توانستند نمونه‌های خارجی را به کشور وارد کنند اما شرکت‌هایی هم داشتیم که می‌توانستند اجناس را از گمرک وارد کنند و تحویل دهند. ما روی آن‌ها تمرکز بیشتری کردیم.

این نکته را باید گفت که مشکلات به آن صورت احساس نشد که بخواهد نمایشگاه با تعطیلی مواجه شود. نمایشگاه‌های دیگر در سایر استان‌‌ها به دلیل مسائل مختلف و ضعف در مدیریت افت شدیدی را تجربه کردند ضمن این‌که دیگر در شرایط فعلی شرکت‌های خارجی تا ۹۰ درصد حضور پیدا نخواهند کرد. البته با استفاده از ترفندهایی می‌توان شرکت‌ها را آورد و آن‌ها ترغیب کرد. همچنین در کنار این کارها نباید خودمان نیز تحریم‌های داخلی ایجاد کنیم.

افتتاح نمایشگاه فرش تبریز با حضور رئیس‌جمهور اتفاق بسیار مهمی بود. مدت‌هاست که هیچ مدیر نمایشگاهی نتوانسته رئیس‌جمهوری را به نمایشگاهش بکشاند. چطور شد یک‌باره ایشان را در حال افتتاح یک رویداد استانی دیدیم؟

امسال ما تقویم ۶۵ نمایشگاه را دادیم و برخی رویدادهای جدید مانند همین رویداد فرش که رئیس‌جمهور نیز بازدید کردند را به تقویم سال ۹۸ اضافه کردیم. تنها نمایشگاهی که امسال با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد همین نمایشگاه فرش بود که اعتبار آن را از مردم، همشهریان و غرفه‌داران داریم. مخصوصاً تعدادی از مسئولان این محبت را در حق نمایشگاه داشتند که پیشنهاد آن را به رئیس‌جمهور دادند.

در نمایشگاه بزرگ امسال ما دو فرش ۶۰۰ و ۴۰۰ مترمربعی را رونمایی کردیم که در دنیا نظیر ندارد و این مهم‌ترین اتفاق نمایشگاهی امسال است. ما همواره تلاش می‌کنیم مسئولان ارشد کشور را در جریان اتفاقات مهم استان بگذاریم. این باعث می‌شود همواره بتوانیم ارتباط حرفه‌ای لازم را با آن‌ها برقرار کرده و در صورت فراهم شدن شرایط، میزبان آن‌ها باشیم.

*در انتخاب برگزارکننده هم ظاهراً بسیار سختگیر هستید و بار هر شرکتی کار نمی‌کنید.

ما حدود ۶۵ الی ۷۰ نمایشگاه را برگزار می‌کنیم که از این تعداد چند مورد نیز به برگزارکننده داده می‌شود. همواره مراقب اعتبار خودمان و برگزارکنندگان هستیم. هر برگزارکننده‌ای که اعتبار لازم برای مدیریت و دعوت مشارکت‌کنندگان را داشته باشد و درعین‌حال خوش‌نام و قانونمند عمل کند می‌تواند در تبریز نمایشگاه داشته باشد.

در این سایت بین‌المللی هر رویدادی که برگزار می‌کنیم قسمت ثبت‌نام و امور نمایشگاهی داریم و اجرا را نیز انجام می‌دهیم. اعتبار و دوره‌های کاری برگزارکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و نمایشگاه‌ها را دست هر فردی نخواهیم داد. ثبت‌نام مهم‌ترین مسئله است و غرفه‌دار نیز باید در شان نمایشگاه باشد. همکاری‌های ما با برگزارکنندگان در برخی موارد حدود ۴ الی ۵ سال و در مواردی دیگر به ۱۸ سال نیز می‌رسد.

یکی از شرکت‌های مهم در این زمینه آرتا نمانگر اردبیل است که مسئولیت برگزاری نمایشگاه مبلمان و چند رویداد دیگر را در تبریز بر عهده دارد و با مدیریت خوب آقای مسلم نوروزی از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار است.

ما به چنین برگزارکنندگانی اعتماد کامل داریم و به‌واسطه اعتباری که دارند رویدادهای اسم‌ورسم‌دارمان را به آن‌ها می‌سپاریم. نباید فراموش کرد که اخلاق برگزارکنندگان در مرحله نخست از اهمیت بالایی برخوردار است و پس‌ازآن روابط عمومی و ارتباط درست با مشتری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به‌زودی قرار است نمایشگاه توانمندی‌های کرمان در تبریز برگزار شود. درباره کم و کیف این رویداد توضیح بدهید.

در رابطه با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های کرمان سالنی به وسعت ۲ الی ۳ هزار مترمربع در اختیار برگزارکنندگان قرار دارد و سعی داریم که همکاران خوبمان در استان کرمان کمک کنیم تا بهترین و اثرگذارترین عملکرد را در این زمینه داشته باشند.

ما این نمایشگاه را ۱۵ سال گذشته نیز به همین صورت برگزار می‌کردیم. در مشهد چنین نمایشگاهی از آذربایجان ترتیب دادیم و صنایع استان را معرفی کردیم. در این نمایشگاه بیشتر مسائل کارخانجات مطرح بود که فرصتی ایجاد شد تا استان آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاری بیشتری در مشهد انجام دهد. این ایده را در آن زمان انجام دادیم و پس‌ازآن کمی کمرنگ‌تر شد اما با پیشنهاد مدیرعامل نمایشگاه کرمان برنامه‌ریزی برگزاری این نمایشگاه مجدداً در آبان ماه انجام شد.

در وهله اول باید تولیداتی که در کرمان صورت می‌گیرد را شناسایی کنیم. این منطقه ظرفیت‌های صنعتی و معدنی بسیاری دارد که باید موردتوجه قرار بگیرند. در وهله دوم خریداران و صنعتگران استان آذربایجان شرقی باید از این تولیدات بازدید کرده و در جریان امور مربوط به کرمان قرار بگیرند. نهایتاً با ارتباطاتی که بین دو استان شکل می‌گیرد خواهیم توانست با همکاری یکدیگر در مورد موضوعات صنعت، معدن و تجارت به همکاری‌های مشترک برسیم. قطعاً تجربه موفق برگزاری این رویدادها می‌تواند در آینده به اتفاقات بسیار خوبی به نفع تولید و حمایت از بومی‌سازی منجر شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها