|
کدخبر: 53340

پرونده ویژه گسترش نیوز برای نمایشگاه های مهم معدن و صنایع معدنی در ایران؛

رویدادهای معدنی ایران؛ از کان‌مین تا ماینکس

در کان‌مین انواع صنایع و تجهیزات معادن زیرزمینی و روباز، دستگاه‌ها، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات حفظ و نگهداری تونل، دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط به فرآوری معدنی ماشین‌آلات و تجهیزات اکتشاف معدن عرضه می‌شود.

گسترش‌نیوز - به‌زودی قرار است هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمان برگزار شود. رویداد دوم در کل کشور بی‌نظیر است و مخاطبان تخصصی بسیاری هم دارد. صمت به بهانه این رویداد برخی از مهم‌ترین رویدادهای معدن و صنایع معدنی در کشور را بررسی می‌کند.

نکته جالب در این گزارش، فعالیت مطلوب سایت‌های استانی در حوزه برگزاری رویدادهای معدنی است که حتی در برخی موارد از تهران نیز جلوتر و گسترده‌تر عمل کرده‌اند. با صمت همراه باشید.

نمایشگاه ایران کان‌مین؛ یک رویداد نیمه‌اروپایی

نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته با عنوان تجاری «ایران کان‌مین» در ۲۰ سال گذشته در محل دائمی سایت تهران برگزار می‌شود. البته این رویداد اکنون ۱۴ ساله است چراکه برای مدتی به‌طور دوسالانه برگزار می‌شد.

آخرین‌بار این نمایشگاه با حضور ۱۶۰ واحد تولیدی داخلی و ۴۰ شرکت خارجی یا نمایندگی‌های آنها آغاز برگزار شد که نمایندگان شرکت‌هایی از ایتالیا، آلمان، ترکیه، چین، روسیه و لهستان حضور داشتند.

در کان‌مین انواع صنایع و تجهیزات معادن زیرزمینی و روباز، دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات خاکبرداری، ماشین‌آلات مشترک راهسازی و معدنی، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات حفظ و نگهداری تونل، دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط به فرآوری معدنی ماشین‌آلات و تجهیزات اکتشاف معدن، تجهیزات وابسته به ذوب و استحصال فلزات سنگ‌های ساختمانی و تزئینی عرضه می‌شود.

همچنین برخی تجهیزات برش و فرآوری سنگ‌های تزئینی، سنگ‌های قیمتی و گرانبها، معدن و محیط زیست، سیستم‌های تهویه معادن، نرم‌افزار‌ها و سیستم‌های پردازش داده‌های معدنی، فناوری‌های نوین در صنعت و معدن، مواد منفجره و تجهیزات انفجار، تجهیزات تامین برق و روشنایی معادن و تجهیزات تخلیه و آبرسانی معادن زیرزمینی در معرض دید عموم قرار داده می‌شود.

ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، ایجاد بازارهای جدید و توسعه صادرات، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‌های معدنی کشور، جهت‌دهی به سرمایه‌های داخل و خارج به بخش‌های معدن، انتقال دانش و فناوری نوین و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین شرکت‌ها از اهداف برپایی این رویداد است.

در هر دوره همزمان با این نمایشگاه، همایش مهندسی معدن و همایش بین‌المللی معدن و صنایع معدنی نیز در محل نمایشگاه برگزار می‌شود. کارشناسان و فعالان این صنعت در این همایش‌ها به مباحثی مانند فعالیت کسب و کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها)، اکتشاف، سرمایه‌گذاری و محیط‌زیست می‌پردازند.

نمایشگاه بین‌المللی معدن اصفهان

سایت اصفهان هر سال میزبانی از نمایشگاه بین‌المللی معادن و صنایع وابسته را در اردیبهشت ماه دارد. این نمایشگاه توانمندی‌های بیش از ۷۰ شرکت داخلی و خارجی را در ۶ هزار مترمربع فضای بسته نمایشگاهی و ۵۰۰ مترمربع فضای باز به نمایش می‌گذارد.

شرکت‌های فعال در زمینه‌های سنگ کوپ خام، فرآوری، ماشین‌آلات، تجهیزات، اسلب و سنگبری از استان‌های تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، قم، لرستان، فارس، البرز و خراسان رضوی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته حضور دارند؛ همچنین نمایندگانی از کشورهای انگلیس و آلمان به ارائه توانمندی‌های خود می‌‌پردازند.

در آخرین دوره از این رویداد که کمتر از یک ماه پیش برگزار شد، کشور چین نیز با برپایی پاویون اختصاصی خود در این نمایشگاه، تلاش کرد شرایط مطلوبی برای افزایش ارتباطات و مبادلات تجاری میان شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه سنگ و معدن و شرکت‌های مستقر در شرق آسیا فراهم آورد.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، علاوه بر قدردانی از پیشکسوتان صنعت سنگ ایران، ۴ کارگاه آموزشی نیز برگزار شد تا علاقه‌مندان و فعالان عرصه سنگ و معادن، با بازار سنگ خاورمیانه از دیدگاه جهانی، نقش برندینگ در بازاریابی و صادرات سنگ و نقش فناوری اطلاعات در صادرات سنگ آشنا شوند.

نمایشگاه ماشین‌آلات معدن شیراز

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات راه‌سازی، معدنی و عمرانی برای مدت ۸ سال در نمایشگاه بین‌المللی شیراز(فارس) برگزار شده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنا شدن بازدیدکنندگان با شرکت‌های جدید و محصولات و تجهیزات روز راهسازی، معدنی و عمرانی است.

این رویداد آخرین بار با حضور حدود ۹۰ مشارکت‌کننده از سراسر کشور در فضایی به وسعت ۸ هزار مترمربع برگزار شده است.

و اما رویداد بزرگ کرمان

خرداد ماه سایت نماشگاهی جنوب‌شرق میزبانی از ۲ رویداد معدنی را بر عهده دارد. هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی به مدت ۴ روز با حضور مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ایمیدرو و مدیران اجرایی مجموعه‌های صنعتی و معدنی برگزار می‌شوند.

شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه معتقدند ۲ رویداد معدن و صنایع معدنی کرمان به‌دلیل واقع شدن در بهشت معادن، فرصت مناسبی برای گردهمایی معدنی‌ها و صنایع وابسته به‌شمار می‌روند اما تبلیغ رسانه‌ای آن کمرنگ‌تر از نمایشگاه‌های تهران است که اگر نمایشگاه در این راستا بیشتر گام بردارد، همپای نمایشگاه‌های تهران، می‌تواند برای شرکت‌کنندگان مفید باشد.

مجموعه‌های خدماتی و ماشین‌آلات استان و همچنین خارج از استان کرمان، حضور پررنگی در این رویداد سالانه دارند.

نگاهی به ماینکس ۷ ساله

همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدن و صنایع معدنی ایران، هر سال در شبستان مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. در آخرین دوره از این رویداد که با شعار «سربلندی ایران را از اعماق زمین می‌سازیم»، برپا شد، ۱۸۰ شرکت داخلی و ۲۰ شرکت خارجی از کشورهای افریقای جنوبی، چین، روسیه، آلمان، کانادا، ترکیه، دانمارک، جمهوری چک و... حضور داشتند.

این رویداد بزرگ ملی و منطقه‌ای معدن با هدف «مبارزه با تحریم و حمایت از تولید داخل» و با مشارکت و همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان نظام مهندسی معدن، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انجمن مهندسی مواد و متالورژی ایران، انجمن ملی ریخته‌گری ایران، دانشگاه تهران، موسسه‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری، کلید خورد.

نمایشگاه و همایش سالانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران، در ۳ بخش اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری برپا می‌شود و در آن انواع صنایع، تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی، صنایع معدنی، شرکت‌های گوناگون سرمایه‌گذار، موسسه‌های مالی و اعتباری و مهندسان مشاور حضور و مشارکت دارند.

معرفی ظرفیت‌های صنعت معدنی مناطق گوناگون ایران، ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، یافتن بازارهای جدید و توسعه صادرات، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‏‌های معدنی کشور، جهت‌دهی سرمایه‌های داخلی و خارجی به بخش‌های معدن، انتقال دانش و فناوری نوین و همچنین ایجاد زمینه رقابت سازنده بین شرکت‌ها، از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه و همایش است.

همزمان با برگزاری ماینکس، همایش بین‌المللی مهندسی متالورژی و مواد، با ارائه مقاله‌های گوناگون در حوزه مواد و متالورژی، متالورژی استخراجی و صنعتی، مواد پیشرفته، مواد مهندسی نسوزها، سرامیکی، دیرگدازها و انجماد فلزات، به همت انجمن مهندسی متالورژی و مواد ایران و انجمن علمی ریخته‌گری ایران برگزار می‌شود.

در حاشیه این نمایشگاه همچنین، ۲۰ کارگاه آموزشی در حوزه‌های اکتشاف، استخراج و فناوری‌های نوین، با همکاری دانشگاه‌های معدنی، سازمان‌ها و تشکل‌های معدنی کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها