|
کدخبر: 313698 سینا ستوده

اختصاصی گسترش نیوز؛

زیر و بم برگزاری نمایشگاه متافو / حضور ۸۰۰ شرکت داخلی و خارجی

نمایشگاه‌ها همواره فرصت بسیار خوبی برای صاحبان صنایع، معادن و شرکت‌های تولیدکننده است تا بتوانند توانمندی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند و حضور در این نمایشگا‌ه‌ها به بیشتر شناخته شدن و کسب درآمد این شرکت‌ها کمک می‌کند.

نمایشگاه زیر و بم برگزاری نمایشگاه متافو / حضور ۸۰۰ شرکت داخلی و خارجی

در همین راستا بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (IranMetafo ۲۰۲۳) در تاریخ ۳ آذر سال ۱۴۰۲در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بکار می‌کند و فعالان و صاحب‌نظران امر را در محیطی تخصصی و تجاری گرد هم می‌آورد.

این نمایشگاه با استقبال گسترده‌ی فعالان داخلی و بین‌المللی و اخذ تاییدیه اتحادیه جهانی نمایشگاه‌های بین‌المللی(UFI)، در سال گذشته با حضور بیش از ۴۵۰ شرکت از ۱۷ کشور مختلف، در ۲۰۵۰۱ مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار شده است.

در این نمایشگاه شرکت‌های صنعتی داخلی و بین‌المللی محصولات، قابلیت‌های فنی و نوآوری‌های خود را به بازدیدکنندگان عرضه می‌نمایند و از تعامل با دست‌اندرکاران صنعت و فرصت‌های موجود بهره می‌گیرند. با امید به اینکه بتوانیم در نمایشگاه امسال میزبان شما بوده فرصت‌های تجاری ارزشمندی را برای شما خلق نماییم.

ایران-متافو

محصولات و خدماتی که در نمایشگاه متالورژی ۱۴۰۲ ارائه می‌شوند عبارتند از:   

*    آهن و فولاد از جمله مواد اولیه و مواد معدنی، فولاد خام و آلیاژ‌های آهن، کارخانجات آهن و فولاد، تجهیزات و ماشین ‌آلات صنایع فولاد، انواع محصولات فولادی

*    فلزات غیرآهنی همچون آلومینیوم، مس، سرب، روی و انواع فلزات گرانبها شامل طلا، نقره، پلاتین و تیتانیوم، اکتشاف و استخراج فلزات غیرآهنی، فرآوری فلزات و تولید محصولات فلزی غیرآهنی

*    ریخته‌گری، قالب‌سازی، آهنگری و ماشین‌کاری مانند انواع روش‌های ریخته ‌گری، قالب‌سازی و انواع قالب‌ها، آهنگری و فورج، ماشین‌ کاری و دریلینگ، آبکاری و پوشش ‌دهی، جوشکاری و تجهیزات جوش، انواع روش‌های برشکاری

*    معدن و صنایع معدنی از جمله مواد معدنی فلزی و غیر فلزی، انواع زغال سنگ و کک، مشاوره و ژئوتکنیک، اکتشاف، حفاری و استخراج، انواع تجهیزات معدن، ماشین ‌آلات سنگین و کائه ‌آرایی و فرآوری

*    کوره‌ها، نسوزها و سرامیک‌های صنعتی از جمله انواع کوره‌های صنعتی، سرامیک‌ها، نسوز‌های شکل‌دار و بی‌شکل، عایق‌ها و مواد الیافی، قطعات و تجهیزات نسوز

*    پروژه‌های صنعت و معدن (انواع پروژه‌های معدنی، صنایع فولاد و فلزات غیرآهنی، پروژه‌ های نیروگاهی، پروژه‌ های راه‌سازیو عمرانی،تکمیل پروژهو طرح‌های توسعه‌‌ای، پروژه‌های تحقیقاتی صنعتی، سرمایه ‌گذاری و تامین مالی پروژه، خدمات پیمانکاری، بیمه، مشاوره و...)

جزئیات برگزاری بیستمین نمایشگاه متالورژی ایران

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالوژی (ایران متافو) با محوریت فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیرآهنی، مس، آلومینیوم، روی، ریخته‌گری، قالب‌سازی، ماشین‌کاری، آهنگری، نسوزها، گروه‌های صنعتی و عملیات حرارتی با حضور فعالان این حوزه از ایران و ۲۱ کشور خارجی (جمعا حضور ۲۲ کشور) از سوم تا ششم آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

به دنبال برگزاری این نمایشگاه، عبدالکریم جلالی مجری این دوره از نمایشگاه ایران متفافو در نشست خبری خود، ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی متالوژی، فولاد، صنایع معدنی و فلزات غیرآهنی، ریخته‌گری، ماشین‌کاری و سایر صنایع وابسته است که با عنوان اختصاری نمایشگاه "متافو" معرفی می‌شود، از حضور ۴۶۰ شرکت داخلی، قریب به ۷۰ شرکت دانش‌بنیان و ۸۸ شرکت خارجی در نمایشگاه متافو امسال خبر داد.

وی هدف اصلی این نمایشگاه را بهره‌مندی حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان از این رویداد دانسته و گفت: ۱۵۰ برند خارجی از ۲۱ کشور نظیر ترکیه، آلمان، ایتالیا، سوئیس، چین، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، هنگ‌کنگ، هند، روسیه، تایوان، کره جنوبی، جمهوری چک، امارات، اسلوونی، آفریقای جنوبی، مالزی، اتریش، ژاپن و ایالات متحده در این نمایشگاه حضور دارند.

این مقام مسئول ضمن گلایه از همزمانی برگزای این دوره نمایشگاه متافو که یک نمایشگاه تخصیصی است با یک نمایشگاه عمومی و در نتیجه تخصیص فضای کمتر میزان تقاضای احزار شده توسط شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه، اظهار کرد: بیش از ۴۳ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در اختیار داریم که از این فضا بیش از ۲۳ هزار مترمربع فضای مفید نمایشگاهی است که در این فضا نزدیک به ۸۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند. اما همزمانی نمایشگاه ایران متافو ۱۴۰۲ با نمایشگاه لوستر که یک نمایشگاه عمومی و بازدید عمومی دارد، مشکلاتی را در تخصیص فضای بیشتر ایجاد کرده است.

جلالی تصریح کرد: این در حالی است که با تقاضاهای مکرر توانستیم بخشی دیگر را در اختیار داشته باشیم و در حال حاضر بخش عمده نمایشگاه تحت پوشش شرکت‌های داخلی است و توانستیم شرکت‌های بیشتری را در فضای نمایشگاهی داشته باشیم اما همچنان در حوزه شرکت‌های داخلی دچار بحران هستیم؛ تعدادی از شرکت‌ها در حداقل فضای ممکن جانمایی شده‌اند اما حدود ۴۰۰ شرکت‌کننده امکان حضور پیدا نکردند؛ این میزان عدد بالایی است و ما شرمنده همکاران خود شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم رایزنی‌هایی که صورت گرفت، امکان افزایش سالن بیش از این نبود. البته در مجموع فضای کلی تحت پوشش، قریب به ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما تقاضا بیش از این میزان بوده است. شرکت‌های بیشتری خواستار حضور در نمایشگاه بوده و هر سال هم با توجه به توسعه داخلی شرکت‌ها خواستار افزایش متراژ هستند.

مجری برگزاری نمایشگاه ایران متافو ۱۴۰۲، ضمن اشاره به اینکه تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: گروه‌های اصلی نمایشگاه، آهن و فولاد هستند که به صورت گسترده حضور خواهند داشت و حضور آن‌ها همچون روال سال‌های گذشته چشمگیر است. در حوزه‌های فلزات غیرآهنی و آلومینیوم حضور فعال داشته و تولیدکنندگان مواداولیه و دیرگدازها و نسوزها نیز امسال به شکل گسترده‌ای حضور یافته‌اند. دیگر گروه مهم و گسترده در حوزه ریخته‌گری است. به یاد داریم که متافو با ریخته‌گری آغاز شده به‌تدریج گسترش یافت.

جلالی ادامه داد: در حاشیه نمایشگاه همایش‌ها و پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متعددی هم برگزار خواهد شد؛ خوشبختانه صنعت متالورژی از آن دست صنایعی است که حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در آن گسترده است و متافو امسال هم یک سالن را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم؛ شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر هم به صورت مستقل و فعال در بقیه سالن‌ها حضور خواهند داشت و همچنین سازمان ایمیدرو نیز در این رویداد حضور خواهد داشت.

حضور ۱۵ ساله انجمن تولیدکنندگان فولاد در کنار متافو

در ادامه وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این نشست اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ۱۵ سال پیش در کنار متافو قرار گرفته‌ است. در سال‌های ابتدایی متافو با دو سالن آغاز شد اما اکنون بزرگ‌ترین نمایشگاه متالورژی خاورمیانه است؛ سهم عمده نمایشگاه متافو به صنعت آهن و فولاد برمی‌گردد و به لحاظ آماری سال گذشته ۹۳ شرکت آهن و فولاد در نمایشگاه حضور داشت  و امسال با رشد ۲۰ درصدی  از سنگ آهن تا محصول نهایی و شرکت‌های بازرگانی و تهیه مواداولیه و توسعه صادرات رسیده است.

وی ادامه داد: سال گذشته، صنعت فولاد بالغ بر ۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری به همراه داشته است؛ این صنعت در کنار صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی نیاز کشور به ارز را تامین می‌کند، فضاهای مختلف برای توسعه آن بایستی در نظر گرفته شود که نمایشگاه متافو یکی از همین فضاهاست که بسیار به این صنعت کمک کرده است. متافو در راستای توسعه صادرات و تامین مواداولیه برای صنعت فولاد نقش مهمی داشته است. کارکرد متافو علاوه بر بحث تکنولوژی بیشتر به تامین مواداولیه و توسعه صادرات برمی‌گردد.

یعقوبی وجه تمایز نمایشگاه متافو نسبت به سایر نمایشگاه‌های مشابه را اینگونه دانسته که در این نمایشگاه معمولاً تمام تشکل‌های مربوط به صنعت فولاد حضور دارند؛ بنابراین متافو بدون اینکه تبلیغ مستقیمی داشته باشد در بین صنعتگران فولاد جا افتاده است؛ ضمن اینکه حضور فعال بخش خصوصی صنعت فولاد بسیار حائز اهمیت است اما در سایر نمایشگاه‌ها بیشتر شرکت‌های خصولتی حضور دارند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن یادآوری اینکه دو تا سه سال به سازمان توسعه تجارت و نمایشگاه بین‌المللی و وزارت صنعت، معدن تجارت درخواست داده‌ایم که ترتیبی اتخاذ دهند تا تمام سالن نمایشگاه‌ها در اختیار متافو قرار گیرد، سال گذشته این قول داده شد اما امسال شاهد هستیم این قول عملی نشده و نمایشگاهی غیرمرتبط با متالورژی در کنار متافو قرار گرفته و بدین ترتیب حدود ۴۰۰ شرکت و بعضاً شرکت‌های بزرگ بیرون مانده‌اند که کوچک‌ترین آن‌ها ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور خواهند داشت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها