|
کدخبر: 308388 سینا ستوده

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی ۵ ساله شد

پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ، بسته بندی، فرآوری و ماشین آلات صنایع غذایی با حضور معاون نمایشگاه شهر آفتاب، مدیر برگزاری نمایشگاه، ابوالفضل روغنی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا و مجتبی نائلی، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان ماشین‌آلات صنایع غذایی ایران افتتاح شد.

نمایشگاه نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی ۵ ساله شد

حامد امیری، مدیر برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته بندی گفت: بنده به نوبه خودم تشکر می‌کنم از دوستانی که از وزارت ارشاد، وزارت صمت و فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی که از این نمایشگاه به صورت ویژه‌ای حمایت کردند که این نمایشگاه به بهترین شکل ممکن برگزار شود، تشکر می‌کنم.

وی افزود: در این نمایشگاه ۱۲۰ شرکت و ۷۰ شرکت خارجی از کشورهای عراق، کویت، پاکستان، افغانستان و اقلیم کردستان حضور دارند که امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه گامی در راستای توسعه صادرات و رونق صنعت و اقتصاد کشور برداشته شود.

فرشید-مهرشاد

فرشید مهرشاد معاون نمایشگاه شهر آفتاب در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر نگاهی که به موضوع نمایشگاهی در کشور شکل گرفته یک نقطه عطفی را گذرانده‌ایم. ما باید از نگاه دکانداری به نمایشگاه خارج شویم؛ این نمایشگاه‌ها باید محل زایش باشند؛ نمی‌توان از فعالان حوزه صنعت دعوت کنیم در این نمایشگاه حضور داشته باشند و هیچ تغییری نسبت به سال گذشته در نمایشگاه ایجاد نشود که این موضوع باعث می‌شود که یاس و ناامیدی در صنعتگر ایجاد شود.

وی افزود: خوشبختانه نگاهی که در حال حاضر به وجود آمده یک نگاه تشکل محور است یعنی ما به مغزهای متفکر نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و از این نیروها استفاده بهینه انجام دهیم. در حقیقت در نمایشگاه شهر آفتاب باید انجمن‌ها، تشکل‌ها، صنعتگران و به خصوص دانشگاه‌ها حضور پررنگ داشته باشند و با ایجاد تشکل ها به پیشرفت صنعت کشور کمک کنند.

مهرشاد ادامه داد: اگر نگاهی اجمالی به تقویم امسال و سنوات آتی که (به زودی به سمت پایداری در حال حرکت است) داشته باشیم اکثر نمایشگاه‌ها که در حال برگزاری است به نمایشگاه همایش تبدیل شده است، به این صورت که یک روز خاص را به همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی اختصاص و همچنین نمایشگاه آفرهای خوبی را در بخش‌های علمی در نظر گرفته است. در واقع در این رویداد چند روزه، رویدادهایی عرضه می‌شود که در فضای غرفه‌های نمایشگاهی از نظرات صاحب نظران کشور و فعالان این حوزه استفاده خواهد شد .

معاون نمایشگاه شهر آفتاب در پایان گفت: امید این است که این اتفاق میمون در سطح نمایشگاهی کشوری انجام شود که باعث می‌شود صنعتگران ما با حضور در این نمایشگاه و دیدن غرفه‌های وزینی که وجود دارد بتوانند ایده های خوبی برای پیشرفت صنعت کشور بدهند و همچنین تفاوت آشکاری را نسبت به نمایشگاه‌های گذشته ببیند و عرصه‌های علمی تشکلی انجمنی، تریبونی داشته باشند که بتوانند اظهارنظر کنند و ایده‌های خود را با صنعتگران کشور در میان بگذارند و به پیشرفت صنعت کشور کمک کنند.

ابولفضل-روغنی

ابوالفضل روغنی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در ادامه این مراسم اظهار کرد: به طور مشخص نمایشگاه یک ماموریت ذاتی دارند و آن ایجاد ارتباط میان ذی نفعان مانند تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است که با تبادل نظر و ایجاد ارتباط بتوانند تعامل و همکاری مناسبی را داشته باشند.

وی گفت: خوشبختانه در شهر آفتاب یک ساختمان بسیار استاندار و بزرگ بنا شده که ما بتوانیم نمایشگاه را به بهترین شکل ممکن و با کیفیت بین المللی برگزار کنیم. نمایشگاه بزرگ دنیا هر دوسال یکبار یا بعضا ۳ سال یکبار برگزار می‌شود اما در ایران هر ساله است و از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه به اروپا وصل است و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و با حضور در اروپا خودمان را نشان دهیم و بازدیدکنندگان خارجی را در ایران جذب کنیم که این موضوع باعث رشد صنعت و رونق اقتصادی کشور خواهد شد.

مجتبی-نائلی

مجتبی نائلی، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان ماشین‌آلات صنایع غذایی ایران در ادامه این مراسم اظهار کرد: ما توانستیم با برگزاری این نمایشگاه با دوسلدورف آلمان ارتباط خوبی را بگیریم و خوشبختانه امسال نمایشگاه اینترپک به تمام تعهدات خود عمل کرد.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی نمایشگاه مربوط به صادرات است. من می‌خواهم در ادامه چند سوال بپرسم. در زمینه چاپ و بسته بندی بازار ما لحظه به لحظه در حال از دست رفتن است و حتی کشور عراق به عنوان یک مشتری بسیار خوب ما همکاری را با ایران کم رنگ تر کرده است. یکی از مشتریان ما می‌گفت من با ۱۲۰ دینار یک دلار می‌گیرم اما اگر بخواهم با ایران کار کنم باید ۱۵۰ دینار به صراف بدهم که او به من یک دلار بدهد و با ضرر و زیان باید با شما معامله کنم که این برای ما به صرفه نیست.

وی افزود: زمانی که مسئولان دولتی می‌گویند چرا صادرات کم است و باید صادرات داشته باشیم بنده تعجم می‌کنم و ناراحت می‌شوم ، زیرا فکر می‌کنند که ما بی عرضه هستیم و نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم و طوری صحبت می‌کنند که مقصر واقعی ما هستیم. زمانی که ما به FATF اهمیت نمی‌دهیم و خیلی از مسائل دیگر را رعایت نمی‌کنیم، صادرات هم نمی‌توانیم داشته باشیم.

نائلی در پایان گفت: برای ما ماشین سازان این بهترین نمایشگاه است. زیرا برای حمل و نقل ماشین آلات سنگین هیچ مشکلی وجود ندارد و فضا به اندازه کافی است و تمام استانداردهای دنیا در این نمایشگاه جمع شده است. بازدیدکنندگان این نمایشگاه تماما متخصص هستند و این نمایشگاه کاملا تخصصی برگزار می‌شود و تمام کسانی که برای بازدید حضور دارند مربوط به همین حرفه هستند که این موضوع برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باعث تبادل و همکاری‌های بیشتری می‌شود.

ابروفراخ

در ادامه این مراسم مونا ابروفراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت، در سخنانی با بیان اینکه در کنار همه نمایشگاه‌ها و رویدادهای نمایشگاهی مرتبط با صنعت چاپ قرار داریم، گفت: سعی می‌کنیم دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه را بشنویم و برای حل و رفع آن تلاش کنیم تا در ترازهای تجاری و میزان تولید محصول کمک کند.

وی ادامه داد: در این زمینه دفاتر تخصصی در حوزه تجارت خارجی در کنار سازمان توسعه تجارت در وزارت صمت درحال رفع مسائل و مشکلات با رایزنی‌های مختلف اقتصادی است، امیدواریم با توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های تجاری این مشکلات برطرف شود.

ابروفراخ با بیان اینکه جریان توسعه در حال رقم خوردن است، عنوان کرد: در همه نمایشگاه‌های چاپ سال ۱۴۰۲ شاهد چند تحول بودیم و همین مساله نشان می‌دهد که نباید نمایشگاه‌ها را به یک محیط و فضا محدود کنیم، شاید بهتر باشد مثل کشورهای دیگر دنیا نمایشگاه‌های تخصصی داشته باشیم.

وی درباره این تحولات توضیح داد: برپایی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در هر یک از این نمایشگاه، بسیار خوب بود که نشان می‌دهد نوآوری و فناوری در صنعت چاپ اهمیت دارد. با توجه به نیاز به نیروی ماهر چنین کارگاه‌هایی می‌تواند به تربیت نیروی ماهر کمک کند. 

ابروفراخ کرد: درباره پاویون‌ها نیز از سال گذشته اقدامات خوبی با سازمان توسعه تجارت داشتیم تا صنایع بخش‌های مختلف با حمایت‌های دولتی در نمایشگاه‌های خارجی حضور داشته باشند. 

توضیحات برگزاری نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ، ماشین آلات و خدمات وابسته با هدف بسترسازی رویکرد صادرات محور و به منظور تقویت و ارتقاء تولیدات داخلی و معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی با حضور فعالان بخش خصوصی در حوزه ماشین آلات خط تولید، فرآوری و ماشین آلات بسته بندی صنایع غذایی، کارتن سازی، کاغذ و ورق، بسته بندی‌های پلاستیکی، چاپ دیجیتال و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

وجه تمایز این نمایشگاه با دیگر نمایشگاه‌های صنعت چاپ، وجود ۹۰ درصدی ماشین آلات صنایع بسته بندی و ماشین آلات صنایع غذایی است و با توجه به توانمندی‌های داخلی در حوزه ساخت ماشین آلات و دانش فنی نیروهای متخصص داخلی این نمایشگاه تلاش دارد سهمی از بازار  ۵۰۰ میلیونی منطقه را در حوزه صادرات ماشین آلات و خدمات چاپ به دست آورد و از طرف دیگر بتواند زمینه ورود فناوری‌های جدید را با حضور مشارکت کنندگان خارجی فرآهم کند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های تخصصی نحوه ورود به بازارهای قطر، عمان و عراق با اعطای گواهی دوزبانه از برنامه‌های جانبی این دوره از نمایشگاه است.

پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ، ماشین آلات و خدمات وابسته (IPAP)، ۱۰ تا ۱۳ مهر ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب تهران میزبان علاقه‌مندان و صنعتگران است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها