|
کدخبر: 286589

برگزارکننده نمایشگاهی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

نقش بی‌بدیل نمایشگاه در توسعه معدنی استان کرمان

محمود بندرچی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته در استان کرمان گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه معرفی ظرفیت‌های استان کرمان است. در پی تکمیل و رشد زنجیره فولاد کشور استان کرمان می‌تواند به ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن افق ۱۴۰۴ فولاد کشور دست یابد و عنوان قطب فولاد کشور را از آن خود کند.

نمایشگاه نقش بی‌بدیل نمایشگاه در توسعه معدنی استان کرمان

تنوع معادن مختلف ازجمله مس در سرچشمه رفسنجان و شهربابک، زغال‌سنگ در زرند، کوهبنان و راور؛ سنگ‌آهن در سیرجان و زرند؛ کرومیت در اسفندقه، فاریاب و صوغان و همچنین ماده معدنی تیتانیوم در جنوب استان کرمان، تنها گوشه‌ای از منابع عظیم معدنی این استان است.

استان کرمان به لحاظ حجم، تنوع ذخایر، میزان استخراج، ارزش‌افزوده و تأثیر در تولید ناخالص داخلی با فاصله زیادی نسبت به استان‌های دیگر رتبه نخست کشور را دارد و مجموع این ظرفیت‌ها کافی است تا این استان هرساله میزبان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق باشد. این رویداد نمایشگاهی روز گذشته (۱۶ بهمن ماه) آغاز به کار کرد و تا ۱۹ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق-کرمان برگزار خواهد شد.

 در این رویداد مهم که به همت شرکت رستاک پاد ویژن برگزار می‌شود شرکت‌های بزرگ فولادی کشور از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های خود رونمایی می‌کنند و دانش و دانسته‌های جدید فولادی را به بحث و اشتراک می‌گذارند. برای اطلاع از کم و کیف برگزاری این رویداد مهم با محمود بندرچی، برگزارکننده این نمایشگاه، به گفت‌وگو نشستیم.

هدف اصلی برگزاری نمایشگاه

محمود بندرچی اظهار کرد: این نمایشگاه تحت عنوان متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته برگزار می‌شود و قریب به ۷۰ شرکت فعال در این حوزه که زنجیره فولاد کشور را تشکیل می‌دهند در این نمایشگاه حضور دارند. شرکت‌های مطرحی چون میدکو و زیرمجموعه‌های آن، گهر زمین، جهان فولاد سیرجان و... در محل برگزاری نمایشگاه گرد هم آمده‌اند و امکان بازدید از ساعت چهار بعدازظهر تا نه شب برای علاقه‌مندان فراهم است. این نمایشگاه از ۳ سالن برخوردار است و بیش از ۱۰ هزار مترمربع فضای مفید برای فعالان این عرصه در نظر گرفتیم و تمام تلاشمان بر این بوده تا تمام فعالان این حوزه در این رویداد حضور داشته باشند.

محمود-بندرچی

وی در ادامه افزود: استان کرمان، به‌عنوان استانی معدنی در منطقه جنوب شرقی کشور شناخته می‌شود و با توجه به این امر در آینده می‌توان این استان را یکی قطب‌های فولادی کشور دانست. درواقع، یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه معرفی ظرفیت‌های استان کرمان است. در پی تکمیل و رشد زنجیره فولاد کشور استان کرمان می‌تواند به ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن افق ۱۴۰۴ فولاد کشور دست یابد و عنوان قطب فولاد کشور را از آن خود کند.

ایجاد اشتغال پایدار با برگزاری نمایشگاه

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر اینکه آیا استان کرمان توانسته متناسب با ظرفیت و ظرفیتی که دارد به جایگاه شایسته و بایسته دست یابد، گفت: کرمان در حوزه معدن جایگاه واقعی خود را به‌دست آورده است. ما از سال ۱۳۹۶ که نخستین دوره نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی کردیم سهم صنایع تکمیلی و تجهیزات و ادوات معدنی در استان کرمان به ۵ درصد هم نمی‌رسید. از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ بنا به آمار منتشر شده و به گفته مسئولان، این سهم به بالای ۳۰ درصد رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که ثروت‌های معدنی این استان به واسطه برگزاری نمایشگاه به همین استان بازگردانده شده و به همین واسطه اشتغال پایدار بیشتری را نیز ایجاد کرده است.

تأثیر برگزاری نمایشگاه بر رشد و رونق حوزه معدن

بندرچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تأثیر برگزاری این نمایشگاه بر رشد و رونق حوزه معدن و بخش‌های وابسته اشاره کرد و گفت: اگر ما هدف و برنامه مشخصی داشته باشیم و این برنامه‌های توسعه‌ای قابلیت اجرا داشته باشند؛ نمایشگاه‌ها به عنوان کاتالیزور وارد عمل خواهند شد و بستر را برای رشد و توسعه مدنظر فراهم خواهند کرد. البته لازم به ذکر است همان‌طور که پیشتر عنوان شد استان کرمان یک استان کاملاً معدنی است و این موضوع نقطه قوت برگزاری نمایشگاه معدن در این استان است. اما فضای نمایشگاهی سایت این استان برای برگزاری نمایشگاه معدن مناسب نیست. وسعت نمایشگاه کرمان حداقل باید ۲۰ هزار متر فضای مفید داشته باشد و این در حالی است که درحال‌حاضر فضای مفید این سایت بسیار کمتر از این عدد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم تا با برگزاری نمایشگاه‌ها خروجی مطلوب را به‌دست آوریم و تا جایی که امکان دارد بازدیدکنندگان موثری جذب کنیم. همچنین شرایطی فراهم آوریم تا تمام فعالان این عرصه از بسترهای موجود؛ نهایت استفاده را ببرند.

نویسنده: نگار جمالزاده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها