|
کدخبر: 28160

این ۳ نمایشگاه «تخصصی» زنبیل می‌فروشند!

میلاد محمدی - روزنامه نگار

MILADmohammadi.jpg

نمایشگاه بین المللی گردشگری در سایت تهران به عنوان یک رویداد تخصصی برگزار می شود و در آن یک مشت زنبیل و حصیر و لباس سنتی از استان‌های مختلف کشور به فروش می‌رسد!

نمایشگاه ملی صنایع دستی در سایت تهران به عنوان یک رویداد تخصصی برگزار می شود و در آن یک مشت زنبیل و حصیر و لباس سنتی از استان‌های مختلف کشور به فروش می‌رسد!

نمایشگاه توانمندیهای روستائیان و عشایر در سایت تهران به عنوان یک رویداد تخصصی برگزار می شود و در آن یک مشت زنبیل و حصیر و لباس سنتی از استان‌های مختلف کشور به فروش می‌رسد!

تفاوت این سه رویداد فقط در عنوان آنهاست. رویداد گردشگری کشور به جای اینکه محفلی برای نمایش آخرین دستاوردهای صنعتی در زمینه هتلداری مدرن، آژانس های گردشگری و معرفی جاذبه های توریستی باشد، محفلی برای فروش مستقیم کالاهای سنتی است! فعالان تخصصی گردشگری هم اگرچه حضور فعالی دارند اما در حاشیه قرار می‌گیرند.

نمایشگاه صنایع دستی هم که قرار است محل نمایش نفیس‌ترین محصولات صادراتی ما در حضور بازدیدکنندگان و سرمایه گذاران خارجی باشد، بازار مکاره‌ای است متشکل از چندصد غرفه که فرش و گلیم و حصیر و زنبیل می‌فروشند. همین حال و هوا را در نمایشگاه توانمندی‌های روستایی داریم احتمالا اگر رویدادهای گردشگری و صنایع دستی در دیگر شهرهای کشور را مورد بررسی قرار بدهیم باز شاهد همین وضع خواهیم بود و این موضوع برای صنعت نمایشگاهی ۵۰ ساله ما یک نقطه ضعف به حساب می‌آید.

شاید مشکل اصلی اینجاست که اغلب این رویدادها با نظارت و سرمایه گذاری دولت برگزار می‌شوند و متاسفانه نگاه تخصصی و دلسوزانه ای پشت آنها نیست. شرکت های برگزارکننده هم در این رابطه توان مقابله با دستورات غیر منطقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نداشته و ناچار به پذیرش و انجام دستورات آنها مبنی بر راه اندازی بازار مکاره، فروش مستقیم کالا و حتی کنسرت‌های سرپایی هستند.

در این شرایط به نظر می‌رسد باید مسئولیت برگزاری این رویدادها را به طور کامل به برگزارکنندگان حرفه‌ای در بخش خصوصی واگذار کرد تا رویدادهای مهم کشور خصوصا در حوزه گردشگری بدون سفارش های غیر تخصصی در بدنه دولت برگزار شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها